Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de Dosh-klas
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Zo werkt je oor ! Zo kun je geluiden horen…
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
Coöperatieve leerstrategieën
We zijn toch allemaal gelijk…
Powerpoint gemaakt door
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Techniek: Een Brug Te Ver
Mini-planetarium maken
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Techniek en gezichtsbedrog
2.8 Je mobieltje, GSM en UMTS-masten
Muziek Project; Klaplong
om deze presentatie uit te voeren
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Escher.
Geluiden maken en horen
Geluid Door : Josephine.
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Beste leerlingen, De KLM is op zoek naar een nieuw vliegtuig voor de vluchten naar de Verenigde Staten. We overwegen drie modellen: Een ‘traditioneel vliegtuig’,
Interpreteren van data
Dit kun je gaan lezen als je niks beters te doen hebt!
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
2.8 Je mobieltje, GSM en UMTS-masten
Geluid.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verstoppertje spelen in het bos
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Eb & Vloed Wat is eb en vloed?
Paddestoelen
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Flip-flops 1. Knutsel teenslippers.
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
IJsster maken.
Project ‘112’.
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
Door God uitgekozen Opdracht: Maak een Abraham van wc-rolletjes.
LOB zeven stappen naar succes
Flip-flops Opdracht: Maak een omtrek van jouw voeten op karton, iets groter dan je voeten echt zijn. Knip ze daarna uit. Dit worden jouw slippers. Neem.
NSCCT Instructie groep 4
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
In de startblokken van de schoolloopbaan: 3, 2, 1, klaar? Start!
Thema Zintuigen.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik

Wat kun je nog meer ZIEN trillen? Soms als de telefoon gaat kun je de telefoon een piepklein beetje zien bewegen. De telefoon trilt dan. Ook als de wasmachine draait kun je deze zien trillen. dubbelklik

Welke dingen VOEL je nog meer trillen? Als je een hand op een muziekbox legt.. Zul je trillingen kunnen voelen. Eigenlijk voel je dan muziek.

ZIENDus kun je TRILLINGEN Maar… kun je trillingen ook… en VOELEN HOREN ? ? ?

Eerst maken we een knutsel en als jullie klaar zijn gaan we hier samen verder bekijken wat jullie hebben ontdekt. Vandaag gaan we ontdekken wat HOREN en TRILLINGEN met elkaar te maken hebben.

De knutsel

we maken een: Touw-telefoon

Zoek samen met je maatje een plekje en bekijk of je alle spulletjes voor je knutsel hebt. Van de juf of meester krijgen jullie kaartjes waarop precies staat wat je kunt doen. Samenwerken en overleggen is heel belangrijk.

Wat hebben we nodig : 1) 2 paperclips 3) Velletje papier 2) dun touw 5) Een schaar 4) 2 lege wc-rollen 6) Een scherp potlood 7) Een maatje 8) 2 elastiekjes

1. Dit mag je doen: Knip twee stukjes van het papier die groter zijn dan het omtrek van het rondje van het wc-rolletje, net zoals op het plaatje.

2. Vouw het papier om het ene uiteinde van een wc-rol en zet het vast met een elastiekje. Doe dit bij allebei de rolletjes.

3. Prik met een scherp potlood een klein gaatje in allebei de papiertjes.

4. Doe eerst de touwtjes door de geprikte gaatjes 5. Knoop dan aan de onderkant van de wc-rol een paperclip aan het touwtje.

Ga nu voorzichtig net zover uit elkaar staan tot het touwtje strak staat, maar niet knapt. De 1 praat in de wc-rol en de ander houdt m aan zijn oor.

Hoe kan dit ? Hoe denk jij dat dit kan ? Vertel maar aan je maatje… Wat gebeurt er ?

en tot straks… Heel veel knutselplezier!!! Vraag nu eerst de knutselkaarten aan je juf of meester.

Is het gelukt ? Vonden jullie het leuk ? Dan gaan we nu bekijken hoe een touwtelefoon precies werkt.

Diep in ons oor zit een soort trommeltje wat trommelvlies heet. Dit trommelvlies vangt alle geluidjes op die om ons heen zijn. Geluidjes zijn eigenlijk trillingen. Door die trillingen gaat dit trommeltje trillen en seint dit door naar onze hersenen. En onze hersenen horen dan GELUID. Trillingen, geluid en horen: (kijk maar op het plaatje)

Op het plaatje zie je een dikke golflijn. Maar je ziet ook dunne golfjes die heel dicht bij elkaar zijn. Deze golfjes zijn trillingen. En omdat elk golfje anders is, kunnen wij ook verschillende geluiden horen.

Golfjes die heel dicht bij elkaar zitten zorgen ervoor dat wij hele HOGE tonen kunnen horen.

Hele HOGE golven zorgen ervoor dat wij HARDE geluiden horen.

Touwtelefoon Geluid is dus eigenlijk lucht die trilt. Dit kun je niet zien, maar wel horen. Als je praat maak je met je stem de lucht om je heen aan het trillen. Die trillende lucht komt dan bij iemand anders in zijn oor. De trommelvliezen gaan ook trillen en je hersenen horen nu geluid. Als je ver uit elkaar staat moet je harder praten om elkaar toch te verstaan. Je maakt dan de lucht harder aan het trillen. Met de touwtelefoon hoef je niet hard te praten om elkaar op een afstand toch te verstaan. Je praat in het wc-rolletje en daardoor gaat de lucht in de wc-rol trillen. de wc-rol zelf gaat dan ook trillen en geeft de tril door aan de paperclip. De paperclip geeft de trillingen weer door aan het touwtje en zo komt de trilling bij het wc- rolletje aan de andere kant van het touw. En als je daar je oor tegen aan houdt, komen de trillingen bij je oor, en kun je horen wat de ander zegt.

Tot ziens !