Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum. 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ede workshop, Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.
Advertisements

De deelnemers over 16 stellingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
De Huisartsopleiding in Nederland
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Voorlichting Master Geneeskunde CRU2006 mei 2011
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Welkom in VUmc Drs. Aphrodite Jacobs, planning Master, oktober 2012
Drs. Aphrodite Jacobs, planning master
Wetenschappelijke stage
Dr. Hester Daelmans en Drs. Aphrodite Jacobs
HAN Faculteit Educatie.
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Ouderavond V5 Informatie over OSB. Opbouw OSB V4: oriëntatie/verkenning V4: oriëntatie/verkenning V5: oriëntatie/verdieping V5: oriëntatie/verdieping.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Informatiebijeenkomst Bijstelling Masteropleiding Maandag 9 maart 2015 Mw.dr. H.E.M. Daelmans, programmaleider.
2e Informatiebijeenkomst Masteropleiding Donderdag 22 januari 2015
Welkom bij Maastricht University.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Eerstejaarsproblemen
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Expertise development how to bridge the gap between school and work.
Meer innovatieve professionals
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Bachelor Medische Hulpverlening
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Standpunt Kernwaarden Huisartsgeneeskunde: generalistisch, persoonsgericht en continu François Schellevis, namens de Standpunt-werkgroep.
Joachim Tilanus en Harm-Jans Muntinga 3 december 2013 Huisartsenbijeenkomst.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Informatiebijeenkomst Masteropleiding Donderdag 21 januari 2016.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
1 Voorlichting instroom jaar 3 bachelor Dr. I.E. Thunnissen Opleidingscoördinator Bachelor GNK M. Kraan Onderwijszaken.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Stichting Tropico: Michelle van Peperstraten, Roosmarijn van der Bilt, Michelle Brouwer en Yalda Alam.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Onderzoek naar Regionaal Comakership
De driehoeksverhouding
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
De verpleegkundige als communicator
Niemand vergeet een goede leraar
Transcript van de presentatie:

Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum

2015

Visie CRU + Continuïteit van zorg Continuïteit van supervisie Continuïteit van curriculum

Verticale curriculumintegratie Figuur 1 Schematische weergave van een verticaal geïntegreerd curriculum M3 M2 M1 Veel kliniek, lange coschap­pen, grote klinische verantwoorde­lijkheid en zelfstandigheid, beperkte sturing Veel basisvakken, accent op kennis en retentie daarvan, veel sturing en beperkte klinische verantwoordelijkheid B1 B2 B3

Belangrijkste veranderingen 1. Selectie 2. Kennisretentie 3. Werkgroepsonderwijs 4. Bachelorblokken 5. Longitudinale integratiecoschappen 6. Patiëntenpanel en mentoraat 7. Differentiatiepaden 8. Entrustable professional activities

Planning Bachelor jaar 12015/2016 Blok ‘Vorm en functie’, blokherziening, CRUX- toetsen LINK groen + patiëntenpanel Bachelor jaar 22016/2017 Bachelor jaar 32017/2018 Master jaar 12016/2017LINK rood en blauw Master jaar 22017/2018LINK geel en paars Dedicated Schakeljaar2015/2016

Tijdlijn CRU + ontwikkeling Maart 2015Juni 2014 September 2015 Curriculumcommissie LINK groen / projectgroep HAG LINK rood EPA’s LINK paars LINK geel 1 e cohort CRU + Pilot LINK groen/ patiëntenpanel & mentoraat LINK blauw Januari 2015 November 2014 Blokcommissies

Prof.dr. M.R. van Dijk, opleidingsdirecteur (voorzitter) Prof.dr. Th.J. ten Cate, directeur expertisecentrum (vice-voorzitter) Dr. D.L.M. Zwart, huisartsgeneeskunde Prof.dr. A.B.J. Prakken, kindergeneeskunde Drs. S. van den Munckhof, onderwijscentrum/basisarts (ambtelijk secretaris) Drs. S.V.L van der Velden, onderwijscentrum/basisarts Drs. M. M. Weggemans, onderwijscentrum/basisarts Drs. L.S. Welink, onderwijscentrum/basisarts Boris Peltenburg, student Samuel Fidder, student Floor van Leeuwen, student Curriculumcommissie

Motivatiebrief Kennistoets Communicatietoets Overgangscijfers van 5-6 VWO Selectie

CRUX-toetsen doel: behouden van klinisch relevante basiskennis kennis bachelorjaren 1 en 2 digitaal getoetst UVT Kennisretentie

Kleinschalig onderwijs goed beoordeeld Meer diepgang vakinhoudelijke docenten voorbereiding studenten blended learning Werkgroeponderwijs

Wat is er al nieuw in de bachelor? Academische Vaardigheden Kwaliteit & Veiligheid Blended Learning Certificering BLS in PLO Figuur 1 Schematische weergave van een verticaal geïntegreerd curriculum

Schema Bachelor

De zorg verandert: meer specialistische/multidisciplinaire zorg kortere ligduur ethical erosion Kritiek studenten : Kort contact met de supervisor Veel verschillende locaties ‘Als ik net gewend ben aan een ziekenhuis moet ik weer weg…’ Daarom: Longitudinale INtegratie in de Kliniek Waarom LINKs?

Wat is een LINK in CRU + ? Junior + senior 12 weken, één ziekenhuis Entrustable Professional Activities Longitudinale supervisie Patiënten volgen Link specialismen

Overzicht LINKs Figuur 1 Schematische weergave van een verticaal geïntegreerd curriculum BlokLINK groen Huisarts Interne Chirurgie BlokLINK rood Kind Gynaecologie Klinische genetica BlokLINK blauw Neurologie Psychiatrie Geriatrie BlokLINK geel HuisartsKNO Sociale Oog Dermatologie BlokLINK paars InterneSEH Chirurgie Anesthesie Ma 1 Ba 3 Ma 2

Concept LINK groen

Doel Leren opbouwen van een arts-patiëntrelatie Zorgproces vanuit patiëntenperspectief Inhoud Volgen van circa 4 patiënten/entiteiten Diversiteit Huisarts als mentor Drie jaar Patiëntenpanel en mentoraat

Profileren in onderzoek of onderwijs Link met speerpunten Voorbereiding op vervolgopleiding EPA’s Dedicated schakeljaar Internationale ervaring in keuzeruimte en de wetenschappelijke stage Differentiatiepaden

Wat is een Entrustable Professional Activity? “Vertrouw ik deze coassistent nu deze taak toe?” Patiëntveiligheid Verbinden competentieraamwerk met praktijk: – Competentie (persoon) ↔ EPA (taak) Ve rschillende soorten: – Kern EPA’s – Profiel EPA’s – Electieve EPA’s

Voorbeeld: EPA formulier Titel Omschrijving Link met competentie- raamwerk  Medisch deskundige  Gezondheidsbevorderaar  Communicator  Academicus  Samenwerker  Beroepsbeoefenaar  Organisator Vereiste kennis, vaardigheid, attitude Evaluatie Bekwaamverklaring

Website en contact Informatiebrochure CRU + Vragen: Praktische vragen studenten:

Vragen?