Nu met 5 of 6 snel van CS naar Varkensmarkt, maar niet terug. Nu snel met 5 of 6 van Varkensmarkt naar Kruiskamp, Liendert, Rustenburg, Schothorst, Zielhorst en Vathorst. In de andere richting moet toch een halte op de Stadsring worden gebruikt. Van of naar andere wijken is de Varkensmarkt lastig te bereiken. Oostelijke en noordelijke binnenstad zijn slecht bereikbaar per OV. Huidige situatie
In de Syntus-plannen verdwijnt halte Varkensmarkt. Daardoor snellere en overzichtelijke routes voor lijnen 5 en 6. Maar… de loopafstanden naar de overblijvende haltes zijn vrij groot (net als voor de reizigers met de andere lijnen). Vooral lastig voor wie lopen moeilijk of onmogelijk is. (ouderen, mensen met beperkingen, mensen met boodschappentassen e.d.) Syntus-plannen
Een gat in de markt …
Het idee ! Servicelijn door de hele binnenstad (dus niet alleen Varkensmarkt) langs winkels, horeca, cultuur en andere bezienswaardigheden. Geen 10 bussen per uur, maar 2 à 4 keer. Geen 12-meter-bus, maar kleine voertuigen (liefst elektrisch).
Het bestaat al in Utrecht,
in Nijmegen,
en in Dordrecht lijn 10!
Voor wie? Voor alle mensen die iets dieper de binnenstad in willen en voor wie lopen onmogelijk of lastig is: Oudere mensen Mensen met een beperking Mensen met kinderwagens, rollatoren, koffers of boodschappentassen enz. Route voert langs overstaphaltes van en naar alle wijken en langs parkeergarages. Ook toeristen?
Financieel Startkapitaal en exploitatiebudget, hoeveel? Inkomsten: opbrengsten van meereizend publiek, (start)subsidie, sponsoring, andere financieringsbronnen (bijv. reclame op voertuig) Onderzoek doen in andere steden!
Juridisch en praktisch: Is het openbaar vervoer en wat zijn daarvoor de regels? Wil het OV-bedrijf (Syntus of Connexxion) meewerken, daar is wel know-how! Hoeveel tijd hebben we nodig voor de voorbereiding?
Contactinformatie Aldo Markus Telefoon: