Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Evt. andere schooltijden 17 april 2012
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Transcript van de presentatie:

Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting

Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)

Waarom een Sterrenschool? Visie (kinderopvang en onderwijs verbinden) Trends (levensritme ouders, ICT (verbinding), kinderen verschillen) Structuur / duidelijkheid (Veiligheid vertrouwd) Huidig onderwijs blijft (kernvakken Taal, Rekenen, lezen). Wereldoriëntatie in thema’s en gericht op vaardigheden. (Onderzoek naar Jeelo) Gericht op 21 eeuwse vaardigheden! Vaardigheden(communicatie, samenwerking, ICT, Sociaal / Cultureel bewustzijn, enz.) die onze kinderen nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Onderscheidend in de Regio (kans om samen iets unieks neer te zetten)

Film Q

De “5 sterren” Ster 1 “52 weken per jaar open(TIJD)” Ster 2 “leren in 1 klimaat” (Kinderwereld) Ster 3“Maatwerk (ICT)” Ster 4“Rekenen, Taal en Lezen” Ster 5“Binding met de buurt”

“Sterrenschool” 5 stappen

Film Q44&nohtml5=False Q44&nohtml5=False

5 stappen Een Sterrenschool bouw je samen Stap 1: Verkenning Stap 2: Draagvlak Stap 3: Partners zoeken Stap 4: Afspraken maken (Doel) Stap 5: Implementatie plan

Hoe zien we onze “bouw”? Ster 1 School heel het jaar open. Ster 2 1 adres voor alle kinderdiensten. Ster 3 Maatwerk voor ieder kind. Ster 4 Uitblinken in rekenen, taal en lezen. Ster 5 Binding met de buurt. Jaar 1Schooltijden In overleg met ouders en team Samenwerking BSO, `naschoolsaanbod` Huisvesting aanpassen aan samenwerking met PSZ, BSO. ICT ontwikkeling Digitaal rekenen Digitaal toetsen Wereldoriëntatie Arrangementen voor ieder kind d.m.v. groepsplannen Taalcoördinator Rekencoördinator Werken met de nieuwste methodes. Buurt meenemen in ontwikkeling. Tijdig informeren. Hoe gaat de huisvesting eruit zien. Verkeerssituatie en parkeerproblemen meenemen

Vragen?

Schooltijden (1 ste ster) Werkgroep schooltijden (6 ouders en 2 leerkrachten)

Waarom zou een school willen overstappen op andere tijden? Kort gezegd gaat het er om meer rust en regelmaat te brengen in de dagindeling van kinderen, ouders en leerkrachten en het past meer in de huidige maatschappij. Past in de opbouw naar een Sterrenschool. Streven van SPOV naar 1 model wat beter bij de huidige cao zou passen. Redenen voor andere schooltijden

Meerdere argumenten De wereld is veranderd Pedagogisch voordeel Rust in het programma Effectieve leertijd

Waarom zouden we op De Klimboom over willen stappen? We krijgen steeds meer de vraag vanuit de ouders naar een “continu model” Er blijven op maandag, dinsdag, donderdag tussen de 100 a 120 lln. over, op vrijdag tussen de 20 en 30 lln. De overblijftijd van 1 uur is lang Andere schooltijden passen beter in de huidige maatschappij

Hoe pakken we het aan? Voortraject: informatie aan team, MR, OV, TSO en klankbordgroep Sterrenschool -Informatieavond over voor- en nadelen van nieuwe schooltijden voor alle ouders -De BSO zal uitleg geven over de kosten -Ouderenquête op Uitslag over uitkomsten ouderenquête -Advies naar de MR ter besluitvorming -Invoering schooljaar ?

Verschillende modellen Er zijn meerdere modellen denkbaar. Wij willen ons concentreren op de meest gekozen modellen: Het vijf-gelijke dagenmodel Het continurooster Wat zijn de verschillen:

Vijf- gelijke- dagenmodel Het vijf-gelijke-dagenmodel Karakteristieken: Vijf identieke schooldagen, van 8.30 tot (14.15 uur) Iedere dag een vrije middag vanaf uur, met als overgangsregeling van 3 jaar tot uur Korte lunchpauze met leerkrachten evt. in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen Gaat verder dan het continurooster, dat wel de middagpauze verkort, maar vasthoudt aan vrije woensdagmiddag en groep 1-2 vrije vrijdagmiddag Voorkeursmodel van SPOV.

Continurooster Karakteristieken: Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag van 8.30 tot uur Vrije woensdagmiddag- en vrijdagmiddag vrij voor gr. 1 t/m 2 Korte lunchpauze met leerkrachten evt. in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen

Regelgeving -Sinds 2006 vrij schooltijden zelf vast te stellen -De onderwijstijd over acht schooljaren is wettelijk bepaald op minimaal uur -Dat is gemiddeld 940 uur per jaar. -Soms overgangsperiode nodig, bij het vijf gelijke dagen model 3 jaar van 8.30 tot uur

Besluitvorming De school (commissie en directie) komt tot een voorgenomen besluit over verandering van schooltijden Dit dient voorgelegd te worden aan de medezeggenschapsraad, omdat deze instemmingsrecht heeft Voor de ouders omdat er wijziging in schooltijden gaat plaatsvinden Voor het personeel gaat het om wijziging van arbeids- en rusttijden, waarmee ingestemd moet worden.

Voordelen continu rooster Kinderen: -Woensdagmiddag vrij, onderbouw vrijdagmiddag vrij (groep 1-2) -Kortere schooldag; meer tijd voor spelen, clubjes elke dag -Geen drukte bij TSO Ouders: -Niet meer 4 keer op en neer om te halen en brengen -Verkeersveiligheid (50% minder verkeersbewegingen) -Meer mogelijkheden om onder schooltijd te werken -Geen kosten TSO Leerkrachten: -Meer tijd na schooltijd -Dag is doorlopend geheel

Nadelen continu rooster Kinderen: -Wisselende dag structuur -Verplicht overblijven voor iedereen Ouders: -Woensdag blijft een dag die moeilijk te combineren is met werk -Kosten BSO stijgen Leerkrachten: -Korte middagpauze -Lunch met de kinderen evt. in de klas

Voordelen vijf gelijke dagen model Kinderen: -Vaste dag structuur op alle dagen van de week -Kortere schooldag; meer tijd voor spelen, clubjes elke dag -Geen drukte bij TSO Ouders: -Alle dagen zijn hetzelfde te combineren met werk -Meer mogelijkheden voor spreiding van bijv. clubjes -Verkeersveiligheid (50% minder verkeersbewegingen) -Geen kosten TSO Leerkrachten: -Meer tijd na schooltijd -Dag doorlopend geheel -Past bij huidige cao

Nadelen vijf gelijke dagen model Kinderen: -Verplicht overblijven voor iedereen -Overgangsregeling nodig -Alle middagen vrij Ouders: -Kosten BSO stijgen - Overgangsregeling van 3 jaar nodig (van 8.30 tot 14.15) Leerkrachten: -Korte middagpauze -Lunch met de kinderen in de klas -Les gebonden uren spreiden over meerdere dagen (bovenbouw geen 1000 maar 940 uur = 60 uur op jaarbasis minder, onderbouw krijgt meer uren erbij)

Ouderenquête per

Vragen?