Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Sociale media als taalvaardigheidstool
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Allochtonen in het hoger onderwijs
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gepersonaliseerd leren
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Mythes over meertaligheid
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Titel presentatie ThiemeMeulenhoff 5 april 2017.
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Academische vaardigheden - C1.5
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Focus op motivatie en communicatie
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
K.U.Leuven ESAT-TELEMIC GSM-”straling” - Wat zegt de wetenschap ? Prof. Dr. ir. Guy Vandenbosch ESAT-TELEMIC K.U.Leuven.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
Broederschool Roeselare
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Informatieavond.
Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Koningin Julianaschool,
Tweetaligheid Als maatschappelijk verschijnsel Voor- of nadeel?
voor Rotterdamse kinderen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Naar een typologie van scholen
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG

Hoofdvragen in het onderzoek Leren kinderen Engels? Gaat het niet ten koste van hun Nederlands? Is het niet nadelig voor buitenlandse kinderen? Is VVTO geschikt voor alle kinderen? Zijn er andere cognitieve voordelen aan vroeg beginnen?

Wat zegt de buitenlandse literatuur? Eerdere rapporten: Herder & de Bot (2005 en 2007) 1000 studies over Canadese Immersion studies: –Hoe meer en eerder, hoe beter –Lange termijn afhankelijk van gebruik buiten school –Vloeiendheid tegenover correctheid

Meeste studies over vroeg en total, weinig over laat en partieel. Aanbod tweede taal veel groter dan hier

De Europese context Vroeg begin en combinatie taal/vak onderwijs basis voor Europese taalbeleid Vroeg begin in vrijwel hele EU Nog weinig evaluaties van andere dan immersion programma’s Onderzoek Henning Wode (Kiel): ‘Hoe weinig is genoeg?’

Wat willen we bereiken? Hoge taalvaardigheid einde BO Goede aansluiting op VO Geen negatief effect op Nederlands Geen negatief effect voor allochtone kinderen Grotere cognitieve vaardigheid op andere vlakken

Rotterdam en Groningen Twee voorlopers: Early Bird en GSV Vergelijkbare modellen: ongeveer 3 uur Engels per week, thematisch, vanaf groep 1, geen differentiatie groep 1 en 2 Verschillen in socio-economisch niveau Nauwelijks allochtone kinderen op GSV

Vraag 1: Leren kinderen Engels? Instrument: Reynell test voor begrip en productie. Engelse versie voor kinderen tot 7 jaar Leeftijdsnormen voor Nederlands en Engels Scores worden opgezet naar leeftijdsequivalent Afnames door volwassen Native Speakers met BO ervaring

Vraag 1: Leren kinderen Engels? 2003/2004: –GSV, 34 kinderen, einde 1 e jaar Engels: Begrip leeftijdsequivalent: 2.5 Productie leeftijdsequivalent: : –GSV/EB, 123 kinderen, begin 2 e jaar Engels Begrip leeftijdsequivalent: 2.5 Productie leeftijdsequivalent: 2.1 Lage correlatie aantal maanden Engels en taalvaardigheid (.32)

Vraag 1: Leren kinderen Engels? Effect maanden op taalvaardigheid Aantal maanden Engels Aantal kinderenRuwe score Comprehension Leeftijdsequiv. Comprehension Ruwe score Production Leeftijdsequi v. Expression 62525,122;3 year6,481;9 year 95630,342;5 year12,022;3 year ,592;5 year9,302;1 year 18541,003;0 year13.122;4 year

Vraag 1: Leren kinderen Engels? 2007, 5 Early Bird scholen, 153 leerlingen –Begripsequivalent: 2.1 –Productie equivalent: 2.4

Vergelijking

Vraag 1: Leren kinderen Engels? Onderzoek Gildenmacher begrip en productie gecombineerd: –Na 1 jaar: leeftijdsequivalent 2,2 –Na 2 jaar: leeftijdsequivalent 2,5 Samenvattend: kinderen leren Engels, maar relatief veel meer in 1 e jaar

Effecten voor Nederlandse en niet- Nederlandse leerlingen

Wat zijn uw bevindingen wat betreft het leren van het Engels?

Vraag 2: Heeft VVTO een negatief effect op het Nederlands van Nederlandse kinderen?

Heeft VVTO een negatief effect op het Nederlands van Nederlandse kinderen? 2003/2004: Early Bird scholen, 88 lln –Ned Reynell (begrip): 2003: : 106 (n.s.) 2004/2005: Early Bird Scholen en GSV, 60 lln. –Ned Reynell (begrip): 2003: : 107 (n.s.)

Wat zijn uw indrukken wat betreft het effect op het Nederlands?

Vraag 3: Heeft VVTO een negatief effect op het Nederlands van allochtone kinderen?

Heeft VVTO een negatief effect op het Nederlands van allochtone kinderen? –Early Bird, 8 kinderen: Reynell Nederlands 2003: : –Early Bird, 10 kinderen 2004: : 100

2007/2008, Early Bird scholen, 60 allochtone leerlingen, Reynell - Nederlandse lln: Allochtone lln: 90 Verschil significant maar in normale range, dus allochtone leerlingen ontwikkelen Nederlands normaal.

Wat zijn uw indrukken wat betreft de invloed van Engels op Nederlands van allochtone kinderen?

Conclusies tot nu toe Leerlingen verwerven kennis van het Engels, maar toename vlakt af in 2 e jaar Leeftijdsequivalent (vergelijking met ééntalige Engelse kinderen): Er is geen negatief effect op taalvaardigheid Nederlands zoals gemeten met receptieve Reynell test Er is geen negatief effect op ontwikkeling Nederlands als tweede taal

Is VVTOe geschikt voor alle kinderen? Kinderen met lage taalvaardigheidscore worden beter over tijd Te weinig systematische data om echte conclusies te trekken Uw indrukken?

Andere cognitieve voordelen? Centrale vraag: worden de positieve effecten van meertaligheid zoals vastgesteld bij kinderen die tweetalig opgroeien en kinderen in vroege immersion programma’s, ook gevonden bij VVTO?

Onderzoek Talens (2007) Ontwikkeling van metacognitieve taken: –Sorteertaak op vorm en kleur (Bialystok 1996) –Relatie object en naam –Vergelijking GSV en controle school Assen: Monolinguale kinderen als bijna 100%: geen mogelijkheid om te overtreffen Kinderen hier iets ouder Geen effect meertaligheid behalve grotere woordenschat

Onderzoek Gildenmacher (2008) Ontwikkeling getal begrip Vergelijking GSV en controle school Leeuwarden Reynell Nederlands en Engels Geen verschil tussen groepen

Vervolg onderzoek Replicatie van eerder onderzoek: groep 1- 4 toetsen in drie opeenvolgende jaren Begin meting voor aanvang Engels: wat weten de leerlingen al Controle school zonder Engels: hoeveel draagt VVTOe bij tot taalvaardigheid? Vergelijking vroege en late start? Hoe is de differentiatie in groep ½ Aansluiting bij VO?

Wat zijn volgens u de vragen waar het onderzoek zich op zou moeten richten?