Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Facility management en inkoop
Product, merk en assortiment
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Internationale marketing
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Internationale marketing
Marktanalyse.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Vmbo 2 economie Goede producten?
Verkoopt en handelt verkoop af
AFDELING 2 marketingbeleid.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs

§6.1 Wat is een product ”The product is what the product does” Wat verkoop je met een vakantie?

I-pod

Productdefinitie Definitie product Een product is het geheel van materiele en immateriële eigenschappen van een goed of dienst, hetgeen betrekking heeft op alles wat kan worden aangeboden op een markt en waarmee in een specifieke behoefte kan worden voorzien (NIMA)

Totale product:

§ 6.2 Type goederen:

Copeland/ Mc Carthy: indeling koopgedrag - Convenience goods: “zonder na te denken of enige inspanning” gekocht. meestal producten met een lage waarde per eenheid * stapelgoederen (dagelijks gebruik) * impulsgoederen * emergency goederen - Shopping goods: Producten worden gekocht na een duidelijk en bewust onderzoek. (bijvoorbeeld kleding) - Specialty goods: Een consument doet zeer veel moeite voor dit product, bijvoorbeeld voor een bepaalde parfum naar Parijs. - Unsought goods: consumenten weten nog niet van het bestaan af van het product, er bestaan ook regular unsought goods. Hiervan kent men wel het bestaan maar, deze goederen wenst men nog niet.

6.2 Productindeling; classificatie consumptiegoederen Geen productvoorkeur Sterke productvoorkeur Hoge bereidheid tot winkelen Lage bereidheid tot winkelen

Classificatie goederen

Productindeling Bekijk de plaatjes, Welk soort “good”

eX4 eX4

§ 6.3 Productlevenscyclus.

PLC: te verdelen in: Productklasse: Verzameling productgroepen waaruit iemand kan kiezen om in behoeften te voorzien b.v. vervoer Productgroep: De vorm van het product b.v. auto, fiets, trein Productvariant / type: cabriolet, coupe, stationwagon Merk: BMW

§ 6.4 Het ontwikkelen van een nieuw product. 1.Een volledig nieuw product: (innovatief) Een nog niet bestaand productconcept of functie, uitgevonden en ontwikkeld door een nieuwe technologie Senseo, PDA, 2. Productmodificatie: Een vernieuwde of verbeterde versie Gillette Fusion Power, Dolby surround muziekweergave 3. Nieuw merk: Tussen een oud product en een vernieuwd product zit een nieuw merk. Lexus,

I-Phone: welk soort nieuw product?

Productontwikkelingsproces

Oorzaken mislukken product: (1989) Onvoldoende marktanalyse45% Defecten of problemen met product29% Ontbreken van effectieve marketinginspanning25% Hogere kosten dan verwacht19% Kracht of reactie van de concurrentie17% Slecht gekozen tijdstip van introductie14%

‘Veel productintroducties falen helaas, maar niet alle indianenverhalen kloppen. Sommige auteurs stellen bijvoorbeeld dat circa 80-90% van de nieuwe producten een mislukking wordt. Waarschijnlijk denken ze daarbij aan het percentage van de ideeën voor een nieuw product dat uiteindelijk faalt, want wanneer je concreet kijkt naar nieuw gelanceerde producten, dan blijkt dat circa 30-40% van deze introducties op termijn niet aan de geformuleerde doelstellingen voldoet. Consumentenproducten falen overigens vaker dan producten die voor een industriële afnemer zijn ontwikkeld (40% versus 25%). In industriële markten hebben bedrijven frequenter contact met de potentiële afnemer(s) tijdens de productontwikkeling, zodat eventueel nog bijgestuurd kan worden. Wanneer producten voor de anonieme consumentenmarkt worden ontwikkeld is dit minder gemakkelijk te realiseren. Daarnaast bestaat onenigheid over wat precies moet worden verstaan onder 'slagen' en 'falen'. Feit is dat bedrijven meer tijd en geld blijken te besteden aan producten die uiteindelijk falen dan aan producten die een succes worden.

Mislukkingen?

§ 6.5 Diensten Dienst: product waarvan de specifieke kenmerken in belangrijke mate immaterieel van aard zijn ontastbaar vergankelijk geen constante kwaliteit afnemersparticipatie

Goederen en Dienstencontinuüm: zuivere goederen: goederen met minimum aan dienstverlening bijv. garantie autoradio goederen met service: iets meer dienstverlening bijv. inbouwen autoradio service met goederen: accent op dienstverlening bijv. grote beurt auto zuivere diensten: geen goederen bijv. APK keuring zelf

Goederen en dienstencontinuüm Waar staan in een goederen-dienstencontinuum de volgende goederen en diensten? Benzine Fiets Snackbar Parfum Aardappelen Lerarenopleiding economie

Goed of dienst?