Het zonaal veiligheidsplan 2013-2015 Prioriteiten van de stad Aalst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Advertisements

GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
COLLOQUIUM 21 MEI HALLE. 21 mei Integraal leefbaarheidsplan Halle 1. Inleiding 2. Toelichting Beleidsproces 3. Visie en doelstellingen plan.
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
Hulpverlening in de politiecel Medewerking SODA aan Fortuna-acties 17 juni 2009.
Maatschappelijk Aanbesteden
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Inleiding Bedrijfseenheid Samen Leven
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Wat is veiligheid in het algemeen?
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
Lokale detailhandel drugs
Workshop Gemeenschapswachten AGENDA Voorstelling Dienst Gemeenschapswachten stad Genk Concrete situatie Veiligheidshuis –samenwerkingsovereenkomst –praktijkvoorbeelden.
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Plan van aanpak asbestbrand
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Integraal Veiligheidsbeleid
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Criminaliteitscijfers Een nieuw elan Nieuwe beleidsplannen –Bestuursakkoord 2013 – 2018 –Zonaal Veiligheidsplan 2013 – 2017 Nieuwe doelstellingen.
Datagestuurde handhaving :
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Overlast in uitgaansbuurten
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
WELKOM op de Algemene Ledenvergadering van Bewonersvereniging Klapwijk Pijnacker, 1 maart 2010.
Overlast en criminaliteit in uitgaansbuurten
Met “Binnies” naar een mooier Zaventem
Overlast en Zorg Overleg
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Aanpak op woonoverlast
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Politie Twente Cluster Noordoost. Dinkelland 7 februari 2012 Politie Twente Cluster Noordoost Jos Westerveld clusterchef.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Alcohol- en drugsgerelateerde overlast. Inhoud  Overlast  Gevolgen  Integrale veiligheid  Geïntegreerde partners  Integrale aanpak.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Dienst Wonen - Stad Gent
Buurtpreventie Samen voor een veilige en leefbare buurt.
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Integraal veiligheidsplan
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Onze regio, onze toekomst!
Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen
Wat is gebiedsgericht werken?
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Opgaven in het sociale domein
Transcript van de presentatie:

Het zonaal veiligheidsplan Prioriteiten van de stad Aalst

samenwerken! collega’s stad justitie politici brandweer burgers hulpverleners andere zones

afstemming veiligheidsplannen kadernota integrale veiligheid nationaal veiligheidsplan zonaal veiligheidsplan meerjarig beleids- programma strategisch veiligheids- en preventieplan

prioriteiten voor het zonaal veiligheidsplan ‘kleine’ overlast en criminaliteit blauw in de wijk! toepassing G.A.S.-wetgeving preventie 2.versterken regierol stad organogram structureel overleg 3.verkeersveiligheid aanpak overdreven snelheid alcohol- en drugscontroles 4.drugs integrale drugscoördinator intergemeentelijke aanpak volksgezondheid

1. ‘kleine’ overlast en criminaliteit: blauw in de wijk versterking aanwezigheid wijkagenten terugdringen administratieve taken wijkagenten opdrijven aanwezigheid agenten in wijken deur-aan-deur huisbezoeken handelszaken bezoeken horecazaken bezoeken wijkagent snel te contacteren snel te vinden op website stad en politie visitekaartjes uitdelen in wijk face-to-face contact maximaliseren inzetten teams wijkagenten waar nodig problemen in bepaalde wijken maken versterkte inzet nodig ‘vliegende brigade’ wijkagenten kan wijk tijdelijk versterken om problemen in kiem te smoren inzet technische hulpmiddelen bevordert efficiëntie elke agent heeft iPad of laptop met internetconnectie ter beschikking elke agent heeft eigen gsm elke wijk heeft eenvoudig adres …)

versterken bemiddelende rol wijkagenten bijkomende juridische opleiding om adequaat te antwoorden (bij bv. burenruzies) te vaak verwijst men naar politie voor burgerrechtelijke zaken wijkagent moet juiste informatie kunnen verstrekken en adequaat doorverwijzen naar bevoegde instanties verbeteren administratieve ondersteuning wijkagenten speciale administratieve cel verzorgt snelle ondersteuning agenten zij verzorgen contacten met stad en parket zij handelen administratieve en strafrechtelijke pv’s af in overleg met vaststellende wijkagent zij zorgen voor administratieve afhandeling van vragen die wijkagenten ontvangen capaciteit die vrijkomt door afstoten administratieve taken politie kan dienen voor versterking wijkdienst extra middelen voorzien voor investeringen in wijkdienst win-win want: stad krijgt echte antenne in wijken ‘kleine’ samenlevingsproblemen worden snel aangepakt het onveiligheidsgevoel verkleint burgers voelen zich beter in wijk wijkidentiteit neemt toe aandringen opwaardering financieel statuut wijkagenten 1. ‘kleine’ overlast en criminaliteit: blauw in de wijk

1. ‘kleine’ overlast en criminaliteit: gemeentelijke administratieve sancties (G.A.S.) doel: terugdringen ‘kleine’ overlast door snelle bestraffing politie is best opgeleid voor vaststellingen stad zorgt voor snelle afhandeling en rapportering richting politie positief effect op effectiviteit van politieoptreden straf volgt snel op bekeuring (doel = overschrijving binnen de 14 dagen) eenvoudige, digitale vaststelling mogelijk maken idealiter wordt administratief pv meteen na vaststelling digitaal aan stad overgemaakt nultolerantie voor sluikstorten, wildplassen, vandalisme elke vorm van overlast moet aangepakt versterking politioneel toezicht in uitgaansbuurten

sensibiliseringsacties: sluikstorten wildplassen vandalisme geluidsoverlast steeds gecoördineerd stad, politie als burgers engageren zich in actie. aanpassen openbare ruimte voldoende openbare toiletten voldoende vuilnisbakken die snel worden leeggemaakt overlegstructuren op het terrein horeca-uitbaters, klanten, stadsbestuur, politie, bewoners sociale huisvestingmaatschappij, bewoners, stadsbestuur, politie wijkbabbels preventieshop 1. ‘kleine’ overlast en criminaliteit: preventie

2. regierol stad Aalst algemeen regierol voor stadsbestuur veel partijen betrokken bij veiligheidszorg coördinerende rol nodig om taken van verschillende partijen op elkaar af te stemmen op elkaar structurele oplossingen genieten voorkeur handhavingsbeleid kan alleen slagen na structurele maatregelen prioriteiten leggen stad en politie moeten het eens zijn over prioriteiten veelal moet politie kar trekken conflict loopt uit de hand => politie brengt orde en rust maar daarna verwacht politie dat stad correct investeert

2. regierol stad Aalst organogram stad Mechelen

2. regierol stad Aalst toekomst? Mechelen heeft aparte dienst coördinatie integrale veiligheid voorstellen en projecten uitwerken integraal werken wonen, werken, verkeer, vrije tijd zo organiseren dat misdrijven nauwelijks kans maken gepaste reacties na feiten probleemstelling stad Aalst stadsadministratie is niet gericht op veiligheidszorg veiligheidszorg is nu het quasi unieke terrein van de politie regierol van de stad wordt enkel fragmentarisch opgenomen of projectmatig gebrek aan structurele aanpak: preventie leefmilieu juridische zaken mobiliteit ruimtelijke ordening wat kunnen we leren? geef veiligheid prominente plaats in organogram van stad projecten moeten gecoördineerd verlopen geef structureel gevolg aan aanslepende problemen

3. Verkeersveiligheid snelheid is belangrijke oorzaak van ongevallen burgers vinden snelheid vaak hinderlijk objectieve en subjectieve pakkans vergroten meer controles hogere rotatie controles inzet trajectcontrole inzet borden die snelheid aangeven infrastructurele maatregelen die snelheid beperken sensibilisering

3. Verkeersveiligheid alcohol & drugs oorzaak van ongevallen controles blijven noodzakelijk pakkans objectief en subjectief op niveau houden sensibiliseringsacties

4. Drugs uitbouw integraal beleid via integrale drugcoördinator stad preventie hulpverlening handhaving analyse drugproblematiek stad objectieve gegevens via cijfermateriaal subjectieve gegevens via bevraging actoren terrein en gebruikers op basis hiervan: bepaling noodzakelijke kwantitatieve en kwalitatieve aanbod binnen regio – Aalst momenteel blinde vlek op vlak van volksgezondheid intergemeentelijke beleidsondersteunende rol uitbouw nauwe interactie INDRA en integraal drugcoördinator stad Aalst – vinger aan de pols versterken rol INDRA: meer wisselwerking tussen gemeenten uitbouw beleid en acties op intergemeentelijk niveau