1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Renco Bakker BPMConsult
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Risico’s en gevaren van techniek
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Ede gemeente Platform milieuhandhaving grote gemeenten 23 november 2006 Ede Martien Meekes Vergunningen en Handhaving Juristenoverleg.
Maatschappelijk Aanbesteden
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Sportcentrum Vianen.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
Welkom bij de presentatie van het
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
TPP publiek management 17 oktober 2011
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Risicomanagement binnen de decentralisaties In het sociale domein
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
6 stappen in Risico management
Collaborative Strategizing
Naar een optimaal HR - beleid
Toekomst Financiële Functie
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Beloningsbeleid 2012 Presentatie Danny van Dijk – AFM | 6 maart 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
Nota Risicomanagement & Weerstandvermogen Verkennende bespreking Auditcommissie 20 november.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Blik op de toekomst Annet van Zon Branche Jeugdzorg Gelderland Bestuurlijke conferentie 23 mei.
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
Gemeentelijke inkoop decentralisaties
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Transcript van de presentatie:

1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart

2 Het Nederlands Adviesbureau heeft als centrale doelstelling risicomanagement binnen gemeenten te professionaliseren door meer kennis te delen middels onze risico-kennisdatabase NARIS en onze trainingen. Ook zijn wij als docenten verbonden aan het “Veranderlab Strategisch Risicomanagement voor gemeenten” van het Zijlstra Centre VU en aan de masters Public Management en Risicomanagement van de Universiteit Twente. Wie zijn wij?

3  Gemeenten lopen een breed scala aan risico’s  De meeste risico’s worden goed beheerst  88% van alle risico’s heeft als oorzaak menselijk handelen  Risicomanagement geen doel op zich Onze visie op risicomanagement

Actualiteiten gemeenten  Verborgen verliezen & minder verborgen buffers  Slecht nieuws heeft het vertrouwen in organisatie verminderd  Strategische risico’s : – projecten, – verbonden partijen.. – en decentralisaties  Verschuiving risicoprofiel van harde sector naar maatschappelijke  Afspraken risicoverdeling samenwerkingspartners steeds belangrijker

5 Drie D’s

6  Media-gevoeligheid  Veel betrokken partijen; ‘projectsaboteurs”  Directe efficiency korting  Noodzakelijke vallen en opstaan in combinatie met afrekencultuur bij gemeenten afrekencultuur  Grote data en ICT component  Imago; “decentralisaties leveren altijd geld op”  Grote contracten  Cultuur verandering Waarom zijn de decentralisaties high risk?

7 I II IVIII V Fases en tijd In jaren Periode II Volharden Periode III Vergoten Organisatorische transitie Zorginhoudelijke transformatie Besparingen Periode I Vormen 0-meting Evaluatie De uitdaging Bestuurlijke transitie

8 Risico’s of zekerheden? Tegenvallende kwaliteit Organisatie onvoldoende kennis om aan sturen Fouten bij inkoop trajecten Tegenvallers in het project tijd/geld Meer maatwerk vereist en wettelijke rechten wetgeving / toezeggingen Frictiekosten & gevolgen nieuwe wetregelgeving Met decentralisaties naar gemeenten wordt het goedkoper en beter Wanprestatie organisaties Ontevreden klanten door geen mogelijkheid maatwerk Zorginhoudelijke risico’s Hogere instroom Nieuwe wijzigingen wetgeving qua indicatiestellingen Geen zicht op huidige dossiers Verkeerde data//ICT integratiekosten Doelstelling Risicogebied risico’s Maatregelen Tegenwerkende partijen/ samenscholen

9 Opzet risicoraamwerk decentralisaties tezamen met BZK

10 Standaard proces Vaststelling maatschappelijke en zorginhoudelijke context Koppeling bestaande beheersing en strategie Risico-indenficatie & analyse

11 Voorbeeld integrale benadering

Voorbeeld

Objectief beeld van voorgang proces & managen van verwachtingen 2.Inzicht in de risico’s om keuzes scherp te maken 3.Noodzakelijke buffer om flexibel te blijven 4.Als de gemeente inzicht heeft in de risico’s mag ze dat ook van aanbieders verwachten 5.Onderhandelen bij aanbesteden; risicoanalyse van inschrijvers als selectiecriterium Risicomanagement noodzakelijk om:

14 Dank voor uw aandacht! Robert ‘t Hart BLOG risicomanagement gemeenten