Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Begeleiding en professionalisering van startende docenten
Begeleiding startende leraren
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Informatievoorziening en VSV:
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1zorg-route.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Amsterdam Sil Vrielink
Project Proceshuis Road show
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Project Innovatie Jeugdbescherming Opbrengsten n.a.v. interviews regio's 16 april 2015 Annelies Schutte Corine van der Sluijs.
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
Presentatieavond gemeente Lansingerland. 3 maart 2015Presentatieavond gemeente Lansingerland2 Inleiding  Stand van zaken Nationale Politie  Basisteam.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Peter Smulders, Projectleider BuildUpSkillsNL Jan Cromwijk, Projectsecretaris BuildUpSkillsNL 24 januari 2014, Den Haag.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Aanleiding en doelstelling
Het project Begeleiding Startende Leraren
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Totaal alle regio’s in NL
Lerarentekort 6 september 2017.
Stichting Lezen & Schrijven
Innovatief Basisonderwijs
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
REGIONALE SAMENWERKING
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verstedelijkingsafspraken
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW

2 Zicht op knelpunten op de onderwijsarbeidsmarkt OCW: analyseert de onderwijsarbeidsmarkt maakt gebruik van ramingen voor vo en po Ramingen geven zicht op knelpunten: lerarentekorten krimp in leerlingaantallen zowel landelijk als regionaal

3 Aanpak: zicht geven op de knelpunten OCW benadert regio’s met knelpunten op de onderwijsarbeidsmarkt toont en bespreekt de regionale arbeidsmarktanalyses met de verzamelde schoolbesturen focus nu ligt vooral op het vo (gezien prognoses) Schoolbesturen krijgen zicht op leerlingprognoses lerarenprognoses voor de eigen regio en per BRIN-nummer voor de periode 2012 tot en met 2025

4 Aanpak: zelf verantwoordelijkheid nemen Na de ramingen aan de slag. Uitgangspunten: Actieve schoolbesturen pakken de uitdaging op: nemen zelf verantwoordelijkheid zoeken de samenwerking op en zorgen voor draagvlak overleggen met elkaar binnen de regio (en er buiten) komen tot een programma en projectplannen die een oplossing bieden voor de regionale knelpunten OCW: faciliteert planvorming van actieve samenwerkende schoolbesturen met advies en middelen (max. 3 jaar) bespreekt de mogelijkheden, verbindt best practices faciliteert onderzoek t.b.v. zicht op de effecten

Stand van zaken OCW is bezig met de volgende regio’s: Utrecht Den Haag Rijnmond Noordelijk Zuid-Holland Amsterdam Rotterdam Rijnstreek Haaglanden Stedendriehoek en IJssel-Veluwe Flevoland Limburg En er volgen meer… 5

Voorbeelden van projecten Versterken inductiefase (startende leraar) Versterken begeleiding zittende leraren Door-/opscholen leraren: bij krimpregio’s, loopbaanperspectief: van po naar vo. Maatwerk in opleidingstraject i.s.m. Hogeschool Rotterdam nieuwe modulaire aanpak: van 2e naar 1e graads i.s.m. Hogeschool Utrecht. Toepassen e-technologie in de klas: e-learning, videolessen (o.a. ervaringen uit de IIO benut) Digitale didactiek in de lerarenopleiding: leraren van opleidingen (hogeschool Rotterdam, ICLON en TULO) en van scholen ontwikkelen met elkaar opleidingsmodules Duale trajecten voor meer 1e graadsbevoegde leraren in de klas: opleiding op maat door universitaire lero’s i.s.m. scholen 6

7 Kennisdeling en partners OCW organiseert kennisdeling: voor scholen en schoolbesturen die gesubsidieerde projecten uitvoeren kennisdeling is tussen en binnen de regio’s Partners/samenwerking: Arbeidsmarktplatform po VOION (vo-raad) CPB IIO (Netwerk, Experimenten, IIO op Maat)

8 Vragen?