Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink
Programma 21 oktober uur - introductie - kennismaking - toelichting curriculum - streefdoelen - ‘de ideale opleider’ - leermogelijkheden aios - afronding en opdracht volgende keer
Introductie Opleiden is een vak (net als huisarts worden). Je bent niet vanzelfsprekend bekwaam. Als opleiding bieden wij je scholing aan. Curriculum loopt parallel/synchroon aan opleiding van je aios.
Toelichting opleiderscurriculum Opzet: - leergang 1 = aspirant opleiders - leergang 2 = beginnende opleiders (1 e en 2 e aios, jullie dus) - leergang 3 = gevorderde opleiders (3e-6e aios) - leergang 4 = ervaren opleiders Leergang 2: 2 jaren Per jaar 10x2 uur, groep van ca. 8 opleiders, 1x/mnd, vastgestelde workshopdata (zie rooster)
Toelichting opleiderscurriculum - vervolg Volwassenenonderwijs Svp afmelden bij verhindering - Marloes , - Gerrit-Jan , - Monique van den Bergh: -
Streefdoelen 1.1. De kennis, vaardigheden en lacunes van je aios in kaart kunnen brengen Als opleider de verschillende leermogelijkheden voor de aios kunnen benutten. Vb: Observatiespreekuur Consulteren Patiëntenbespreking 3.3. De norm kennen van het functioneringsniveau van de aios. Vb: ComBeL Vaardighedenlijst
‘De ideale opleider’ - hoe ziet de ideale opleider eruit? - heb je een voorbeeld voor ogen? - welke eigenschappen vind je positief? - welk gedrag kun je beter niet vertonen? - hoe ver ben je zelf? - wat heb je nodig om een ‘ideale opleider’ te worden?
Leermogelijkheden van de aios Welke? 1. observatiespreekuur 2. consulteren 3. patiëntbespreking 4. klinisch redeneren
Leermogelijkheden van de aios - vervolg Hoe kom je erachter wat de aios wel en niet kan? Hoe geef je daar feedback over? Hoe werk je lacunes weg? Hoe ben je daarmee bezig als opleider? - hoe pak jij het aan? wat is het effect? - wat werkt goed? waarom? - wat wil je veranderen? waarom? Tweetallen – maak een flap.
Leermogelijkheden van de aios presentatie
Afronding Streefdoelen gehaald? Samenvatting leermogelijkheden aios Wat is de norm? Hoe geef je feedback? Ik-boodschap: ik zie – ik voel – ik wil
Afronding – volgende keer: - meetinstrumenten in de huisartsopleiding - feedback geven - opdracht: leergesprek opnemen en video meenemen