Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Appreciative inquiry:
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Versterken van sociale netwerken
Oplossingsgericht coachen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Congres Appreciative Inquiry
Een theoretische verkenning
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Deel anders, mijn organisatie
MEE Sociale Netwerk Versterking samen redzaam
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
CanDo Coaching.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Het begint bij het jonge kind
Crisis en het domino-effect
Return to Sender.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Jij, God en je kind.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Workshop Sessie 2 ‘De kracht van het proces’ Guy de Hoop
MEE maakt meedoen mogelijk
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Alle lijntje bij elkaar…?
Do’s & dont’s coachen Ex gedetineerden Inburgering Langdurig werklozen Hangjongeren studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Verschillende rollen en stijlen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
De Deltamethode.
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Anders kijken, anders doen
Integraal sociaal werk
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Begeleiden Les 5.
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Welkom bij DAIly NURSE.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Ambulant team wijkzorg ___________
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving

Mindset Sociale netwerk versterking is meer dan een genogram maken. Bewustwording: Individu in z’n systeem (Sociaal Kapitaal) Wat kun je hiermee bij een simpele vraag van een cliënt?

Sociaal kapitaal Facebook: “Henriëtte Afman met Super Oma”

Sociaal Kapitaal Denk eens na over momenten in je leven (vanaf kind tot nu) waarop je een belangrijke keuze moest maken. Wie heeft met je meegedacht? Wat heeft dit jou gebracht?

Sociaal Kapitaal Voor wie heb jij weleens het verschil gemaakt? Wat deed je waardoor dit zo waardevol was voor de ander? Hoe was dit voor jou?

Sociaal Kapitaal Stel jij wordt gevraagd 2x p week boodschappen te doen voor zieke buurvrouw, hoe zou je dat vinden?

Sociaal Kapitaal Stel ze vragen je alleen mee te denken over een plan voor de zieke buurvrouw, hoe zou je dat vinden?

Van ‘Wat’…….. Hulpvraag: Wat moet er veranderen? (Focus op inhoud) Professional maakt gezinsplan Netwerk wordt ingezet

………naar ‘Wie’ Kwestie: Wie weten er vanaf? (Focus op proces) Cliënt brainstormt met sociaal kapitaal over een plan Professional wordt betrokken

Casus Een alleenstaande moeder is overbelast. Zij heeft 3 kinderen, het oudste kind heeft een beperking. Zij wil een vrijwilliger of logeerhuis die de zorg voor het oudste kind tijdelijk overneemt, zodat zij energie overhoudt voor de andere kinderen en zichzelf.

Basisposter Een visueel hulpmiddel voor de cliënt en zijn steunfiguren om de nu aanwezige vragen en de gewenste situatie over een bepaalde periode in kaart te brengen. Zorgen en wensen delen en met elkaar verbinden. Vanuit meerdere perspectieven kijken naar de kwestie.

Post-its Dynamiek, mensen komen letterlijk en figuurlijk in actie. Dit vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel, eigenaarschap en daadkracht. Veiliger om zorgen en wensen uit te spreken die normaal gesproken niet zo makkelijk geuit worden. Verbaal minder sterke of assertieve mensen krijgen de kans hun verhaal te vertellen.

Basisposter Flap 1Flap 2Flap 3 Schaalvragen: Cijfer op post-it Cirkels: Krachten en wensen op post-its Vragen opstellen voor meedenkbijeenkomst Huidige situatie 0……………….10 Als er niets gebeurt 0……………….10 Wat gun je jezelf over 6 maanden 0……………….10 Hoe kan ik/ kunnen wij ….(wensen)….bereiken? Krachten Wensen

Flap 1 Schaalvragen Cijfer op verschillende kleuren post-it Huidige situatie (Geel) 0……………….10 Als er niets gebeurt (Blauw) 0……………….10 Wat gun je jezelf en de anderen over 6 maanden (Groen) 0……………….10

Flap 2 Cirkels Ronde 1 Krachten: Wat kun je al goed, wat gaat al goed? (Gele post-its) Krachten

Flap 2 Cirkels Ronde 2 Wensen: Hoe ziet de meest gewenste situatie eruit over 6 maanden? (Groene post-its) Wensen Krachten

Flap 3 Vragen voor meedenkers Welke stappen zijn nodig om de gewenste situatie te bereiken? Open vragen formuleren: Hoe kan ik… Hoe kunnen wij….. Wie kunnen meedenken over deze vragen?

Oefening: SNV basisposter Flap 1Flap 2Flap 3 Schaalvragen: Cijfer op post-it Cirkels: Krachten en wensen op post-its Vragen opstellen voor meedenkbijeenkomst Huidige situatie 0……………….10 Als er niets gebeurt 0……………….10 Wat gun je jezelf over 6 maanden 0……………….10 Hoe kan ik/ kunnen wij…. ……bereiken? Krachten Wensen

Terugkoppeling naar je team Wat neem je mee naar je team? Wat geef je ons mee naar de Portefeuille Gezin & Omgeving?