Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie College voor zorgverzekeringen
Advertisements

Op koers met het Zelfmanagementkompas
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Introductiebijeenkomst
Communicatie met de klant
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Vraaggericht werken.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Improving AYA's lives, together! AYA Expertise Platform, Radboudumc, Nijmegen ● Users: Facts & Figures Graag voorstellen! jaar.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
Onze doelen en visie in beeld
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Het belang van voorlezen
Zelfmanagement Longpunt
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Palliatieve zorg en dementie
Mezelf voorstellen Bijeenkomst bedacht door werkgroep scholing
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Commissie voor vrijwilligerswerk
H1 Media en communicatie
Nelleke Gruijters Paul Ram
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
Commissie voor vrijwilligerswerk
Gesprekstechnieken Les 1.
Het belang en de voordelen van het tijdig starten met het gesprek over de komende jaren en het levenseinde Netwerkcoördinatoren palliatieve zorg Noord.
Communicatie 7e les.
Nicole Leijten & Claudia Ceron
Op het werk, in de klas en prive.
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
Transcript van de presentatie:

Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie

Van …. naar ….. 1-zijdig informeren interactief communiceren

?Patiëntencommunicatie? verschillende doelen (=>‘beter’) vorm van communicatie: (non)verbaal tussen: zorgprofessional en patiënt/familie, zorg- professionals, lotgenoten inhoud: medisch/verpltechnisch, praktisch, belevingsinfo uiteenlopende comunicatie-methoden en – materialen, individueel gesprek de kern planmatig (basis hiervoor: interactie, pat. perspectief) geïntegreerd in de zorg verplicht (WGBO)

?Kwalitatief goed? Hoeveel % herinneren/onthouden patiënten gemiddeld genomen van gesprekken in de spreekkamer? a. 20% b. 30% c. 50%

?Kwalitatief goed? 10% 80% 10%

?Kwalitatief goed? MENSEN ONTHOUDEN 10% door lezen 20% van wat zij horen 35% door zien 55% door horen en zien 80% door zelf zeggen 90% door zelf zeggen en doen

?Kwalitatief goed? Overdracht communicatie boodschap Verbaal…… % Nonverbaal…… % Paraverbaal …… % Totaal:100%

?Kwalitatief goed? Vraag 2: Hoeveel % van de boodschap wordt overgebracht door verbale communicatie? a. 7% b. 27% c. 47%

?Kwalitatief goed? (Prof. Albert Mehrabian, 1976) 7% Verbaal 55% Nonverbaaloogcontact, houding, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, uiterlijk, gespreksafstand 38% Paraverbaalwoordkeuze, stiltes, stemgebruik, haperen

?Kwalitatief goed? Gevolgen van: niet letten op nonverbale signalen patiënt wel signaleren, maar niet erop reageren

?Kwalitatief goed? Meer resultaat in minder tijd!

?Kwalitatief goed? Vraag 3: Patiëntencommunicatie heeft regelmatig niet het gewenste effect. Wat is daarvan de hoofdoorzaak? a.de patiënt heeft aandacht en belangstelling voor de boodschap b.patiënten met dezelfde aandoening willen hetzelfde weten c.gebruik vakjargon

?Kwalitatief goed? VALKUILEN: aandacht en belangstelling voor boodschap mensen met dezelfde klacht willen hetzelfde weten mensen onthouden het wel na één keer weten ze het wel ze zeggen het wel als ….. ik weet wel hoe men zich voelt/met informatie omgaat

?Kwalitatief goed? Niet meer, niet minder, máár Maar’s patiëntgericht communiceren!

?Kwalitatief goed? 1. afgestemd op de individuele patiënt 2. zonder hiaten of tegenstrijdigheden

?Kwalitatief goed? 1. Niet éénzijdig maar interactief - en ontvangergericht

?Kwalitatief goed? 2. Multidisciplinair communiceren

De praktijk? “meer gedeelde besluitvorming (shared decision making) en gedeelde uitvoering (zelfmanagement)”

De praktijk?

Patiënten: 50% durft niet te vragen (Nivel, sept. 2014) 65% niet meer dan 1 optie of niet betrokken (NPCF, 2013)

De praktijk?

+ strategie

De praktijk?

lezingen – workshops – blogs & boeken: Robin Youngson, auteur van ‘Time to care – Hoe je van je werk en je patiënten kunt houden’: “We moeten uitgebreid de tijd nemen om werkelijk naar onze patiënten te luisteren, dat bespaart later in de behandeling enorm veel tijd. Op deze manier staan we als zorgprofessionals in verbinding met het hart van het vak.”

De praktijk? Laurentiusziekenhuis: patiëntenbegeleiders GGZ Vincent van Gogh:

De praktijk?

Meerdere keuzehulpmiddelen op: vorming_hulpmiddelen_Vilans_2014.pdf

De praktijk?

Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie

Teamwork! Together Everybody Achieves Miracles (Samen bereiken mensen wonderen)