Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Sponsoren van Alpe d’HuZes 2014 zijn onder andere …
Vind samen met Zuyd Robotics de weg
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Persconferentie Dinsdag MLOZ, Brussel
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Maatschappelijke Stage
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Hoe anders is anders? Ontdekkingstocht in de complexe maatschappelijke realiteit Wat met mensen die in een pechgroep terechtkomen?
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Facebook Zie de kansen!.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Comenius In De Boomgaard ©. Vanuit “De Boomgaard” De Boomgaard was telkens coördinerende school in 3 comenius- projecten. De projecten.
Skaeve Huse Tilburg WONENBREBURG.
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
GIBLO Beerse Hoe het begon...
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Workshop Fondsen werven
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Voorstelling Ouderraad
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Overgang basis naar secundair
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
- Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier - Taalstimulering - Knuffelwaarde.
Lancering Traject
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
SPORTDIENST RONSE ISM BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
4 dagen weg van werk en thuis van idee tot werkbaar plan.
Aanleg groen schoolplein
Surfen op het internet Basisbegrippen
Samen leren ondernemen in CKO
Duurzaamheid in Gennep
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
ZEEKLAS MIDDELKERKE 11 – 13 mei 2015.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Infodag onderwijs Welkom!
2 juni 2018 PROFILERING LAND VAN MAAS EN WAAL OPEN MAAS EN WAAL
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Euroklassen : klasuitwisselingsproject
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Samenwerken en communicatie
31 maart: symposium 1 april: GRENSWERK
Transcript van de presentatie:

Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas

Idee 2013 = jaar van voorlezen Uit nabesprekingen van auteurslezingen is gebleken dat het voorlezen uit eigen werk door de auteur een diepe indruk nalaat Geen gewone lezing In kleine groep (vertrouwde klas) op stap Een nauw en direct contact met de auteur Ongewone locaties in de stad, weg van school Voor 2 de secundair van ALLE scholen: alle netten en alle richtingen, van beroeps tot aso DOEL : onvergetelijk leesbevorderend project

Opzet Een halve dag per klas 3 voorleessessies per klas, 2 auteurs en 1 illustrator/vormgever 36 auteurs/ illustrators geven elk 6 sessies 36 verschillende locaties: socio-cultureel en historisch karakter, in het stadscentrum van Sint-Niklaas, op wandelafstand van elkaar Voor ca leerlingen, 216 ‘lezingen’ op 1 dag

Aanpak 1 ste gesprekken een jaar vooraf 2 trekkers: schoolbibliothecaris Ann Schatteman bibassistent Catherine Note Eerste overleg met subsidiekanalen zowel voor school als bib Zicht op aantal leerlingen Grove uitwerking van het project = opmaak intentienota voor alle scholen

Aanpak infovergadering voor alle scholen waarop het project werd voorgesteld + tegelijk voorstelling aan de schooldirecties Met vraag voor een engagementsverklaring  ALLE 9 scholen schreven zich in! Opstart werkgroep met min. 1 afgevaardigde per school. Vanaf dan: regelmatige bijeenkomsten in de bib (een nauwe betrokkenheid van alle scholen en leerkrachten Nederlands)

Voorbereiding Schoolbib: contacten met auteurs Bib: contacten locaties + horeca Overleg en communicatie in en via de bib Aanvragen provinciale subsidie Opmaken van een voorbeelddossier voor subsidie van Canon Toelichting door Canon aan de werkgroep (vakoverschrijdende projecten) 8 scholen dienen een Dynamo 3 dossier in Subsidieaanvragen voor de lezingen bij VFL

Voorbereiding Auteurs en locaties worden gecontacteerd (vaste prijs) De werkgroep maakt in de zomermaanden een fragmentenbundel op van de auteurs met links naar websites, foto’s, covers, fragmenten, filmpjes… Bib zorgt samen met stadsarchief voor historische informatie over de verschillende locaties Een leerkracht uit kunstonderwijs ontwerpt de affiche en het logo Een facebookpagina wordt gelanceerd met dagelijks info over auteur en locatie Een enthousiaste leerkracht/webmaster maakt een webpagina: met veel info die verwerkt wordt tot een quiz Afspraken worden gemaakt voor catering (broodjes + soep) voor auteurs en medewerkers

Voorbereiding Verdelen van clusters van 3 auteurs en 3 locaties Elke klas bezoekt 2 auteurs + 1 illustrator En bezoekt een historische en sociale of culturele locatie en een café waar ze iets drinken Locaties worden bezocht en noden worden bekeken, worden ingelicht over de auteur en klassen die komen Zoektocht naar begeleiders van deze dag (bibpersoneel, (oud-) leerkrachten, vrijwilligers,…) voor de 36 auteurs/locaties Alternatief voorzien voor onverwachte uitval (lerarenopleiding) Aanmaken bladwijzers om te laten signeren …

Dagindeling Ontvangst van iedereen in bib (auteurs + begeleiders) Vertrek van auteur met begeleider naar de locatie 3 voorleessessies van telkens ca. 30 min (9u, 10u en 11u) Lunch IN de bib Auteur gaat terug naar zelfde locatie voor volgende 3 sessies Afsluitende receptie voor alle deelnemers (locaties, leerkrachten, auteurs, begeleiders,…) in bib

Hordes Geld zoeken (subsidies en private initiatieven…) Afspraken ivm financiële afhandeling (SGS) Samenwerken met verschillende scholen en netten De omvang: 36 auteurs, 36 locaties, 36 begeleiders, 72 klassen, leerlingen… Personeelsinzet Bewaken van de praktische afspraken met auteurs en locaties Alternatief programma voorzien Genoeg boeken van deelnemende auteurs voorzien

Meerwaarde Stevige samenwerking van bib met de schooldirecties en lkn Nederlands Vakoverschrijdende projecten door Canon: voortrajecten/ natrajecten Verschillende invulling door de auteurs Illustratoren waren een meerwaarde Informele ontmoetingen met en tussen de auteurs Kennismaking met ongewone plekken in eigen stad LEESBEVORDERING Zowel unieke ervaring voor lln als voor auteurs! 1 Nadeel: je kan als organisator niet elke lezing volgen

Praktische tips Werken met vaste prijs Instructiebrief voor ▫Auteur ▫Begeleider ▫Leerkracht ▫Locatie Iedereen bedanken naderhand, locaties opruimen… Website: