Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas
Idee 2013 = jaar van voorlezen Uit nabesprekingen van auteurslezingen is gebleken dat het voorlezen uit eigen werk door de auteur een diepe indruk nalaat Geen gewone lezing In kleine groep (vertrouwde klas) op stap Een nauw en direct contact met de auteur Ongewone locaties in de stad, weg van school Voor 2 de secundair van ALLE scholen: alle netten en alle richtingen, van beroeps tot aso DOEL : onvergetelijk leesbevorderend project
Opzet Een halve dag per klas 3 voorleessessies per klas, 2 auteurs en 1 illustrator/vormgever 36 auteurs/ illustrators geven elk 6 sessies 36 verschillende locaties: socio-cultureel en historisch karakter, in het stadscentrum van Sint-Niklaas, op wandelafstand van elkaar Voor ca leerlingen, 216 ‘lezingen’ op 1 dag
Aanpak 1 ste gesprekken een jaar vooraf 2 trekkers: schoolbibliothecaris Ann Schatteman bibassistent Catherine Note Eerste overleg met subsidiekanalen zowel voor school als bib Zicht op aantal leerlingen Grove uitwerking van het project = opmaak intentienota voor alle scholen
Aanpak infovergadering voor alle scholen waarop het project werd voorgesteld + tegelijk voorstelling aan de schooldirecties Met vraag voor een engagementsverklaring ALLE 9 scholen schreven zich in! Opstart werkgroep met min. 1 afgevaardigde per school. Vanaf dan: regelmatige bijeenkomsten in de bib (een nauwe betrokkenheid van alle scholen en leerkrachten Nederlands)
Voorbereiding Schoolbib: contacten met auteurs Bib: contacten locaties + horeca Overleg en communicatie in en via de bib Aanvragen provinciale subsidie Opmaken van een voorbeelddossier voor subsidie van Canon Toelichting door Canon aan de werkgroep (vakoverschrijdende projecten) 8 scholen dienen een Dynamo 3 dossier in Subsidieaanvragen voor de lezingen bij VFL
Voorbereiding Auteurs en locaties worden gecontacteerd (vaste prijs) De werkgroep maakt in de zomermaanden een fragmentenbundel op van de auteurs met links naar websites, foto’s, covers, fragmenten, filmpjes… Bib zorgt samen met stadsarchief voor historische informatie over de verschillende locaties Een leerkracht uit kunstonderwijs ontwerpt de affiche en het logo Een facebookpagina wordt gelanceerd met dagelijks info over auteur en locatie Een enthousiaste leerkracht/webmaster maakt een webpagina: met veel info die verwerkt wordt tot een quiz Afspraken worden gemaakt voor catering (broodjes + soep) voor auteurs en medewerkers
Voorbereiding Verdelen van clusters van 3 auteurs en 3 locaties Elke klas bezoekt 2 auteurs + 1 illustrator En bezoekt een historische en sociale of culturele locatie en een café waar ze iets drinken Locaties worden bezocht en noden worden bekeken, worden ingelicht over de auteur en klassen die komen Zoektocht naar begeleiders van deze dag (bibpersoneel, (oud-) leerkrachten, vrijwilligers,…) voor de 36 auteurs/locaties Alternatief voorzien voor onverwachte uitval (lerarenopleiding) Aanmaken bladwijzers om te laten signeren …
Dagindeling Ontvangst van iedereen in bib (auteurs + begeleiders) Vertrek van auteur met begeleider naar de locatie 3 voorleessessies van telkens ca. 30 min (9u, 10u en 11u) Lunch IN de bib Auteur gaat terug naar zelfde locatie voor volgende 3 sessies Afsluitende receptie voor alle deelnemers (locaties, leerkrachten, auteurs, begeleiders,…) in bib
Hordes Geld zoeken (subsidies en private initiatieven…) Afspraken ivm financiële afhandeling (SGS) Samenwerken met verschillende scholen en netten De omvang: 36 auteurs, 36 locaties, 36 begeleiders, 72 klassen, leerlingen… Personeelsinzet Bewaken van de praktische afspraken met auteurs en locaties Alternatief programma voorzien Genoeg boeken van deelnemende auteurs voorzien
Meerwaarde Stevige samenwerking van bib met de schooldirecties en lkn Nederlands Vakoverschrijdende projecten door Canon: voortrajecten/ natrajecten Verschillende invulling door de auteurs Illustratoren waren een meerwaarde Informele ontmoetingen met en tussen de auteurs Kennismaking met ongewone plekken in eigen stad LEESBEVORDERING Zowel unieke ervaring voor lln als voor auteurs! 1 Nadeel: je kan als organisator niet elke lezing volgen
Praktische tips Werken met vaste prijs Instructiebrief voor ▫Auteur ▫Begeleider ▫Leerkracht ▫Locatie Iedereen bedanken naderhand, locaties opruimen… Website: