Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012
Even voorstellen… Carola Koelewijn Tiny de Boer Martine Nicolai
Godsdienstonderwijs Methode: Startpunt Psalm van de maand Liederen
Leefstijl 2x per week ‘klassikaal’ Informatie over het thema staat in de Vluchtpost. Samen praten over het thema Spelletjes Werkboekje Einde van het thema: thuisopdrachten
Rekenen Methode: De wereld in getallen Iedere dag een rekenles van 45 minuten Nu vooral bezig met: - tellen tot 20 - begrippen Einde van dit jaar sommen tot 100
Schrijven Methode: Zwart op Wit 4x per week Nu bezig met: - voorbereidende schrijfpatronen - cijfers Einde van dit jaar kennen ze alle ‘kleine’ schrijfletters.
Overige vakken…. Handvaardigheid Tekenen Natuniek Verkeer Muziek Woordenschat Buitenspelen
Gym 8.15 uur naar binnen, vertrek 8.20 uur! Makkelijke kleding + schoenen Hulpmoeder(s) Bij regen: met de auto gebracht en gehaald. (nog 2 ophaalouders nodig. Anders: regenkleding aan bij slecht weer). Afspraak: kinderen die normaal onderweg instappen komen naar school. Vakleerkracht Vanessa Een indruk….. en …..
Taal / Lezen Methode: Veilig Leren Lezen Iedere dag na de pauze Duidelijke opbouw van de les Maken gebruik van het digibord Tot januari: aanbieden van de letters Vanaf januari: versnellen van het leesproces (opnieuw informatieavond) ‘Toets’ na iedere kern
Opbouw Introductie Instructie Zelfstandige verwerking en vervolgwerk Verlengde instructie en begeleide verwerking Afronding
Introductie materialen en activiteiten Ankerverhaal: (thematafel – hoek) Terugvertellen ankerverhaal Naspelen Plaatjes van het verhaal in de goede volgorde leggen. Taalspelletje
Instructie materialen en activiteiten Woordkaartjes en letterkaartjes: flitsen en hakken – plakken.
Instructie materialen en activiteiten De instructiekalender Zoekplaat Wisselrijtjes lezen (veilig en vlot) Het klik klak boekje Het woorddoosje
Instructie materialen en activiteiten Leesboekje (maan – zon) Werkinstructie (maan – zon)
Zelfstandige verwerking materialen en activiteiten Werkbladen in het werkschrift van VLL 1 of 2 werkbladen uit het zelfstandig werkboekje (op hun eigen niveau) Verplichte opdrachten: ringboekje, klik- klak boekje, veilig en vlot…. etc.
Verlengde instructie en begeleide verwerking De leerkracht werkt met de sterleerlingen aan de instructietafel – Herhalen letters – Herhalen woordjes – De werkbladen worden samen gemaakt
Afronding materialen en activiteiten Terugblik op de les Presentatie Boekenhoek
Groepenwerk 3x per week circuit kiesbord met allerlei verschillende activiteien: – Woordjes maken van klei, computer, ringboekje, knip-plak blad, stempelen, lezen, letterspelletjes, de hoek, lettermuur, knutselwerkje…
Zelf ervaren
Belangrijk voor thuis: Oefen iedere dag de letters dit kan op vele verschillende manieren: * letterbingo, memory, woordjes maken met de letterkaartjes, flitsen…. Lees dagelijks voor Laat het kind u voorlezen Motto: maak leeskilometers! Kijk voor ideeën op:
Signaleringen dyslexieprotocol Herfstsignalering: eind oktober Wintersignalering: eind januari -Toetsen gericht op letterkennis, hak- en plakvaardigheid, leestechniek en leestempo van woorden en verhaaltjes. Lentesignalering: eind maart Eind signalering: juni -Toetsen gericht op leesvaardigheid. De Avi toets wordt afgenomen en de DMT (3x een minuut woordjes lezen oplopend in moeilijkheidsgraad).
Groepsoverzicht 4x per jaar een groepsoverzicht Alle scores van de toetsen worden vermeld Observaties: - stimulerende factoren - belemmerende factoren Onderwijsbehoeften: ‘wat heeft dit kind nodig, in deze klas, met deze leerlingen, met deze leerkracht?’
Groepsplan taal / rekenen Wat wil ik bereiken? (doel) Inhoud (wat) Aanpak / methodiek (hoe) Organisatie Evaluatie Kinderen clusteren in groepjes: zon, maan (raket), ster.
Klassenmoeders Nellie de Graaf (moeder van Thirza) Bettie Hoolwerf (moeder van Janniek)
Vragen? Mocht u iets te vragen hebben of gewoon graag even willen weten hoe het gaat: KOM! Annelies de Wit: ‘De Verteltas’ Bedankt voor uw komst en tot ziens!