Een certificaat en Lean werken dat bijt elkaar toch niet? Kees Ahaus Kennisbijeenkomst Lean werken met een kwaliteitssysteem 28 februari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lean in de gezondheidszorg
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
LEAN Management in Parker
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Change, Change and Change
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Op zoek naar verbetering
© de vries business consultancy, 2008
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
IIM Information Infrastructure Management
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
7.1 Registratievragen voor een meetperiode
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Onthaal en service.
KKT bijeenkomst, 24 september 2014 Bob Alisic / ActinQ
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
27-Mar-15 | 1 Missie en onderzoeksagenda Healthwise Kees Ahaus 12 april 2013.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Minor Project- en Programmamanagement
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Processen.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Disclosure belangen NHG spreker
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
SHEQ SHQ.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Disclosure belangen NHG spreker
Methoden om te werken aan continue verbetering
Disclosure belangen NHG spreker
Kaizen Quick Reference Card
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Een certificaat en Lean werken dat bijt elkaar toch niet? Kees Ahaus Kennisbijeenkomst Lean werken met een kwaliteitssysteem 28 februari 2013

Vragen die ik aan de orde zal stellen  Waar gaat HKZ, respectievelijk ISO 9001 voor de zorg (EN 15224) over?  Wat zijn de definities, principes, tools van Lean?  Wat kunnen we zeggen over Lean maturity?  Wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen werken aan een kwaliteitssysteem en inzetten van Lean gedachtegoed?

Kwaliteit: vanuit welke invalshoek?  Kwaliteit is … de risico’s in de zorg kennen en beheersen  Kwaliteit is … meten en verbeteren van uitkomsten van zorg en ondersteuning  Kwaliteit is … met bezieling samenwerken voor de cliënt om zijn/haar verwachtingen te overtreffen

Voorbeelden van HKZ-criteria  Plan: afspraken over zorg en ondersteuning  Beschrijven van processen van de zorg en onder- steuning: intake, uitvoering, evaluatie  Indicatoren vaststellen en hanteren voor het meten van processen en uitkomsten van zorg  Do: uitvoering van zorg en ondersteuning  Doen van een passend zorg- en ondersteuningsaanbod  Sluiten van een zorg- en ondersteuningsovereenkomst op basis van de indicatie  Check and act: meten, analyseren en verbeteren  Meten van ervaringen van cliënten en samen met vertegenwoordiging van cliënten invulling geven aan verbetertraject

Indicatoren - enkele voorbeelden - Zorginhoudelijke indicatoren  Valincidenten  Medicijnincidenten  Onbedoelde gewichtsafname  Decubitus CQ-index  Lichamelijk welbevinden  Woon- en leefsituatie  Participatie  Mentaal welbevinden Nieuwe ontwikkeling: Patient Reported Outcome Measures

PDCA als drijfveer Hoe ziet ISO voor de Zorg eruit? 1. Scope 2. Normative references 3. Terms and definitions 4. Quality Management Systems 5. Management responsibility 6. Resource Management 7. Health Care Service Realisation (ISO: Product Realisation) 8. Measurement, Analysis and Improvement  Rubriek 1 Plan: Afspraken over zorgverlening  Rubriek 2 Do: Uitvoering van zorgverlening  Rubriek 3 Check en Act: Meten, analyseren en verbeteren Hoe ziet HKZ eruit?

Risicomanagement in ISO 9001 voor de zorg (EN 15224) Norm 5.1 Management commitment  ensuring that clinical risk management is an integrated part of the quality management system Norm 7.1b Planning of product (healthcare service) realization  the organization shall determine risk assessment in order to design appropriate clinical and other processes considering the quality characteristics Norm Design and development planning  the organization shall determine approaches for risk assessment in each stage Norm 8.4 Analysis of data  The analysis of data shall provide information relating to determined clinical risks, near misses, incidents and adverse events

Risicomanagement in HKZ (schema Verpleeghuizen, Verzorgingshuizen en Thuiszorg) Rubriek 1 Plan (Afspraken over Zorg- en Dienstverlening)  De organisatie voert een risico-inventarisatie uit van de beschreven processen om vast te stellen welke risico’s er zijn die de kwaliteit van de zorg- en/of dienstverlening voor cliënten kunnen beïnvloeden. Rubriek 2 Do (Uitvoering van Zorg- en Dienstverlening)  De organisatie inventariseert voor iedere individuele cliënt de risico’s voor de uitvoering van de zorg- en/of dienstverlening en stelt deze vast. (relatie met zorgleefplan) Rubriek 3 Check en act: meten, analyseren en verbeteren  Percentage cliënten bij wie uit het zorgleefplan blijkt dat een risicosignalering is gedaan op de zorgproblemen huidletsel, ondervoeding/overgewicht, vallen, problemen medicatiegebruik, depressie, incontinentie.

Definities van lean denken  Lean is a management practice based on the philosophy of continuously improving processes by either increasing customer value or reducing non-value adding activities (muda), process variation (mura), and poor work conditions (muri). (Radnor et al., 2011)  An integrated operational and sociotechnical approach of a value system, whose main objectives are to maximize value and thus eliminate waste, by creating cumulative capabilities. (Joosten et al., 2009)

Vijf principes van lean denken (Joosten et al., 2009; Graban, 2009) Twee pijlers: Elimineren van verspilling en Respect voor mensen Principe 1: geef de waarde die klanten wensen Principe 2: identificeer de value stream en elimineer verspilling Principe 3: creëer flow Principe 4: creëer pull, maak de levering vraaggestuurd Principe 5: streef naar perfectie

Verspillingen 1.TransportSlechte layout 2.VoorradenOvermatige voorraad, voorraad over uiterste houdbaarheid 3.BewegingZoeken naar materialen of informatie 4.WachtenWerklast niet afgestemd 5.OverproductieOnnodige diagnostische testen 6.OverprocessingMeer administratief werk dan nodig 7.DefectsNiet goed in één keer: medicatiefouten 8.TalentKennis van medewerkers niet benutten (Radnor et al., 2011; Graban, 2009) Maak een analyse van een verspillingswandeling

Lean tools  Value stream maps  Prestatieborden  5S  Kaizens  Root cause analysis (5 Why)  Mistake proofing (poka-yoke, bestand tegen vergissingen)  Kanban (signaal na verbruik)

Value Stream Map Niemeijer, Flikweert, Trip, Does, Ahaus, Boot, Wendt, 2012

(A) OK Oogziekenhuis (B) Markering Schiphol (C) Provisorische vloermarkering (D) Permanent vloermarkering T3 De Korne, 2012 et al.

Prestatieborden Bron: NHS

Supermarkt aanpak Ballé, Régnier, 2007 Voor 5S Na 5S Methoden om de werkplek te organiseren: 5S

Stel…. ……alle patiënten zijn homogeen. Dat wil zeggen ze hebben dezelfde aandoening, dezelfde mate van ziek voelen, geen keuze in behandelings-alternatieven en dezelfde respons op de behandeling. …… ze komen voor de zorg met een uniform interval …… alle artsen hebben dezelfde competentie om de zorg uniform te leveren Bron: Litvak and Long, 2000 Klinische variabiliteit Flow variabiliteit Professionele variabiliteit

Variabiliteit  Natuurlijke variabiliteit  Klinische variabiliteit  Flow variabiliteit  Professionele variabiliteit  Artificiële variabiliteit  Flow of professionele variabiliteit veroorzaakt door een disfunctioneel proces.

Conclusie en Nieuwe richtingen

Conclusie Werken met een kwaliteitssysteem  Beheersen  Standaardiseren en formaliseren  Topdown verandering  Werken naar certificaat, versterken van processen, duurzaam onderhouden Lean  Verbeteren  Standaardiseren en niet formaliseren  Bottom-up verandering  Lean journey, elke dag verbeteren Kwaliteitssysteem als opstap voor Lean?

Kwaliteit als medicijn, aanpak voor betere zorg en lagere kosten (Visser, Westendorp, Cools, Kremer, Klink, 2012) 1. Verminderen van overdiagnostiek en –behandeling Medicijn: Behoedzaam wachten (‘Watchful waiting’) 2. Vergroten van betrokkenheid van de patiënt bij behandelkeuzes Medicijn: Shared Decision Making 3. Verbetering van organisatorische inrichting van de zorg Medicijn: Lean en Focuskliniek

Paradigma’s Geïnspireerd door: Huub Vinkenburg, Beheersings- paradigma 2. Prestatieparadigma 3. Betrokkenheids- paradigma Risico’s Verhalen Indicatoren Systeemwereld Leefwereld Bedoeling Wouter Hart, 2012 Essentie bereiken Doorbreken Verbeteren Beheersen Bertrand Jouslin de Noray, 2004