Veiligheid en Lotus Veiligheid van de Lotus Petra Koster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Veilig Internet Volgende
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
door: Roderick Juffermans
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Hoe word je een ster? *.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Wat maakt het leven zinvol?
Vergiftiging In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Behandeling van slachtoffers met een vergiftiging Vergiftigingen via het spijsverteringskanaal.
Een nieuw begin met een vriend die je nooit in de steek laat!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Gevaarlijke stoffen!! risico’s, vergiftiging, soorten, voorkomen, etikettering, gevarendiamant.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
In dit hoofdstuk komt aan de orde: Vijf belangrijke punten In dit hoofdstuk komt aan de orde: Vijf belangrijke punten bij het verlenen van Eerste.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Personeelsessie LOKO.
De dag van het solliciteren - introductie
Mijn Ogen.
E.H.B.O lessen.
Om soms eens dieper over na te denken
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Altijd online!.
Rouw & Verlies Les 3.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Liefde en relaties.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
5 belangrijke punten EHBO
Lesavond 1 gevorderden Onderwerpen: Verslikking Beknelling Scherfwond
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
S/k/l interviewen.
EHBO-lessen.
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Duurzame inzetbaarheid
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Voel je wel in je vel !.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Welke vijf belangrijke punten komen altijd aan de orde?
Loopbaan en burgerschap les 3
Liefde en relaties.
ADL Les 1.
Zichtbaarheid Creëren
ADL Les 1.
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

Veiligheid en Lotus Veiligheid van de Lotus Petra Koster

Veiligheid  Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen lichaam, maar de instructeur moet erop toezien dat je goed behandeld wordt  Neem alle aandachtspunten van het Lotus leerboek (blz. 13) in acht  Jij bepaalt tot hoever een hulpverlener mag gaan op jouw lichaam; niet de instructeur  Als je "uitgekleed" moet worden, zorg dan dat je zwart ondergoed aanhebt en tot aan het zwarte ondergoed  Voel je je ergens niet zeker bij, niet toelaten. Dat gaat ook ten koste van je spel en eigenwaarde  Zorg dat vooraf bekend is dat de cursisten weten wat NO PLAY betekent  Als je je mag voorstellen, hou het kort en geen uitgebreid CV

Vijf belangrijke punten  Let op gevaar  Nagaan wat er gebeurd is, wat een slachtoffer mankeert  Het slachtoffer gerust stellen en zorgen voor beschutting  Alarmeren  Het slachtoffer helpen op de plaats van het ongeval / letsel

Eigen veiligheid  Geef ook je eigen grens aan; die kan alleen JIJ bepalen  Laat je niet overhalen om iets te doen waar je niet achter staat  Voordoen en oefenen mag op de Lotus, iedereen op de Lotus laten oefenen niet  Als er meerdere Lotussen zijn, let dan ook op elkaar  Tijdens een oefening zijn er meerdere personen die juist op de "slachtoffers" en de hulpverleners moeten letten  Doe niets waar je geen goed gevoel bij hebt, praat erover met de anderen  Als je denkt dat het nog wel kan (onderkoeling), gaat het NIET meer  Af en toe goed doorademen bij een shock voorkomt hyperventilatie

Nagaan wat er gebeurd is, wat een slachtoffer mankeert  Van tevoren moet je weten wat er van je gevraagd wordt  Dit kan voor aanvang van de les besproken worden of doorgenomen worden  Als er tijdens de les of oefening gevraagd wordt of kleding weggeknipt mag worden, ga dan niet verder dan tot op het zwarte ondergoed  Dit moet eerst aan de Lotus worden gevraagd en NIET opgelegd worden  Zorg ook dat je weet wat de verschijnselen zijn die gespeeld moeten worden en tot hoever je dit uitbeeld  Ga vooral in op de actieve rol van de hulpverlener

Het slachtoffer gerust stellen  Blijf alert op wat de hulpverlener zegt, maar probeer hem niet onderuit te halen  Probeer hem te laten nadenken over wat er gezegd is, je kunt dit meestal pas achteraf doen en hou het algemeen  Ook als je bewusteloosheid speelt, probeer te onthouden wat er gezegd wordt  Blijf dicht bij jezelf, hoe jij bent, zo ben je ook als Lotus  De hulpverlener moet het idee krijgen dat hij iets voor je kan betekenen; ook al is het gerust stellen  Geef 1 of 2 aanwijzingen of opmerkingen; meer blijft niet hangen

Alarmeren  Niet bij elk letsel hoeft een ambulance uit te rukken  Vraag duidelijk hoe groot de wond moet zijn  Bekijk ook of je wel zoveel kunt doorbloeden als eigenlijk zou moeten (een uur bloed wegpoetsen uit de vloerbedekking is niet prettig)  De instructeur kan een verwonding groter "praten"  Probeer ook soms de hulpverlener te verleiden om juist wel of juist niet te bellen als het nodig is; hij moet nadenken en het slachtoffer mag tegengas geven  Maak er geen vertoning van (wordt door sommige leden van verenigingen wel gedaan)

Helpen op plaats gebeurtenis  Hou je spel klein, je staat niet op een podium  Blijf ook hier dicht bij jezelf  Zorg dat ook een klein letsel de nodige aandacht krijgt (niet alleen van jou, maar ook van de hulpverlener)  Probeer niet al te overduidelijk te zijn, zorg voor meerdere opties

Welke gevaren? Rook; waar rook is, is geen Lotus  Vuur is gewenst, prettig en veroorzaakt geen schade  Brand is ongewenst, kan zich uitbreiden (schadelijk) en gevaarlijk  Brand is hoorbaar, zichtbaar, voelbaar en ruikbaar  Rook zit vol giftige gassen en dampen (CO, CO2, bijtende gassen, roetdeeltjes)  Alle rook is giftig

Rook uit rookmachine gevaarlijk? Oefenrook is op basis van glycol en is niet gevaarlijk, maar….. Als je er last van krijgt of als je er langere tijd in verblijft…… Let op eigen veiligheid en dan liever niet of gebruik een mondkapje Per slot van rekening rook is altijd schadelijk voor je gezondheid en ook bij de lotus geldt nog steeds denk om je eigen veiligheid.

Welke gevaren? Vloeistoffen?  Zorg dat je vooraf weet hoe een chemische verbranding eruit kan zien Liefst met foto  Zorg dat je een "onschuldige erop lijkende" vloeistof hebt Als de instructeur wilt hebben dat je dat uitbeeldt, moet hij voor de stof zorgen  Verdiep je ook in de eerste hulp die gegeven hoort te worden Niet alle (vloei)stoffen kunnen gespoeld worden met water  Hou bij koeling in het achterhoofd dat je ook onderkoeld kunt raken  Zorg voor een extra set kleding (en ondergoed)  Laat niet echt het oog uitspoelen; dit kan ook theoretisch besproken worden

Welke gevaren? Vaste stoffen?  Met melkpoeder en poedersuiker kun je heel veel doen zonder dat je gevaar loopt  Let op jezelf, vaste stoffen en vloeistoffen in het gezicht kunnen je uit je concentratie halen  Blijf op eigen veiligheid letten

Ziektebeelden en letsels 1  Weet wat er gevraagd wordt; liever twee keer vragen dan één keer verkeerd uitbeelden  Probeer je gezicht in de plooi te houden; ook als jij denkt dat het anders moet  Probeer achteraf je vraag aan de instructeur te stellen zonder dat de cursisten dit horen  Ga niet in discussie met de instructeur of de hulpverlener over wat niet hoort. Laat de uitleg dan maar aan de instructeur over  Blijf binnen de afspraken spelen; geen eigen initiatief zonder overleg  Let op de signalen van hyperventilatie; voel je dit betekent STOP spel

Ziektebeelden 2  Probeer niet het onmogelijke te spelen (een man kan geen bevalling spelen, wel de partner van de vrouw)  Laat op je werk duidelijk worden dat je niet "ZOMAAR" iets speelt  Er zit dan een gevaar in dat je altijd als Lotus bekeken wordt en niet meer als persoon (die ook iets kan mankeren)  Wanneer de instructeur vraagt om iets anders te spelen dan oorspronkelijk de afspraak is, geef dit dan bij de collega-lotus aan  Geef van tevoren aan als je zelf een aandoening hebt; de instructeur kan hiermee rekening houden  Als de aandoening het spelen bemoeilijkt, is het tijd om je af te vragen of je nog wel als Lotus dit kan doen  Maak het jezelf als aspirant-Lotus niet te moeilijk; je hebt alles nog niet onder de knie en onder controle

Lotus: gebruiksvoorwerp, lesmateriaal of levend materiaal?  Sommige instructeurs willen eigenlijk dat je alleen maar datgene doet wat zij van je willen zonder dat je feedback mag geven, vraag hier van tevoren naar  Bij sommige instructeurs moet je in gedeelten spelen, vooral bij beginnersgroepen; altijd in overleg  Als de instructeur je mening vraagt, hou het kort en neem niet de les over; dit vinden de meeste instructeurs niet leuk  Als je vindt dat de hulpverlener niet goed bezig is, overleg dit met de instructeur  Als je vindt dat de cursist respectloos is tegenover je, geef dit duidelijk aan  JIJ BEPAALT JE EIGEN GRENZEN!!!!!!

Vragen????  Bedankt voor de aandacht en HOU VOORAL PLEZIER IN HET SPELEN ALS LOTUS Petra