Presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat 2007- 2013: leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Evaluatie van mentorprojecten
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Ik ben Mo.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Loverboys.
Levensvragen Over geluk…..
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Contact? Peer van der Helm:
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Forensische Orthopedagogiek
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
WELKOM OP TOV!.
A. POWERPOINTS V. B. Voor al die dagen dat het tegen zit…
Geluid aan.
Rookstopcursus voor jongeren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Interpreteren van data
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Welkom. Lees je Bijbel bid elke dag Lees je Bijbel, bid elke dag, bid elke dag, bid elke dag. Lees je Bijbel, bid elke dag, of je groeien mag, of je groeien.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Heel gewoon maar toch anders.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Leef- en leer- en werkklimaat in de residentiele instellingen Het belang van het behandelen van het onderwerp in het HBO-onderwijs Marjorie Beld, MSc.Hogeschooldocent.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Welkom op onze thema-avond
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Flexibiliteit als activiteit
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat : leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert- Jan Stams en dr.Peer van der Helm Contact? Peer van der Helm:

Over wie gaat het? ‘Ik prikte omdat ie mij vies aankeek’ (jongen 16 jaar) ‘Na twee joints maakt het mij niet meer uit wie er over mij heen gaat’ (meisje 15 jaar) ‘Na 16 pleeggezinnen en instellingen vertrouw ik niemand meer, ook de mensen hier niet, je bent altijd alleen’ (meisje 17 jaar) ’Niemand houdt van mij, ik ook niet’ (meisje 12 jaar) ‘s nachts hoor ik mijn moeder schreeuwen: rotjoch! Ik wou dat je er nooit was geweest! En dan voel ik de klappen weer’ (jongen 14 jaar)

14-18 moeilijke leeftijd

Doen ook beschermende factoren niks? (Spanjaard 2012): soms is gesloten laatste mogelijkheid

Niks werkt? Over de effecten van opsluiting op jongeren (en pm’ers/samenleving/gezin) is nog betrekkelijk weinig bekend, systematic reviews spreken elkaar tegen (Garrido & Morales, 2007; Gatti, Tremblay & Vitaro, 2009; Huizinga & Henry, 2008; Parhar, Wormith, Derkzen & Beauregard, 2008; Pritikin, 2009, Loughran, 2009; Knorth, Harder, Kendrick and Zandberg, 2008; Lipsey, 2007). Marhall & Burton 2010: dringend onderzoek nodig naar werkzame bestanddelen forensische groepstherapie. Hermanns, 2012: Niks werkt in de gesloten zorg (alleen thuis) WODC 2011: niet is aan te tonen wat in de Forensische Zorg werkt

Meta-analyses of Evidence-Based Treatment (EBT) versus Usual Care (UC): vergeleken met psychotherapie werkt gesloten jeugdzorg een beetje beter!

Kok (1991): wat werkt? Eerste graads strategie = leef (behandelmilieu) is basis voor algemene methode (bv. competentiemodel) en dan specifieke behandeling (bv. ART) Zie ook: Schubert et al. 2011: perceptie klimaat instelling relatie met recidive (bevestiging van Parhar et al. 2008) JZ plus: transitie van opsluiten naar behandelen flink op weg

Op zoek naar eigenschappen leefklimaat Vragen: zit het leefklimaat in het eten (“bakvoer”) of in de tralies? Is behandeling onder dwang een contradictio in terminis? Heb je invloed als PM’ er? –Hoe krijg je invloed?

Eigenschappen (goed) behandelmilieu (PGCI): wat zeggen de jongeren? 1.responsiviteit pm’er: contact maken 2.Leren en zingeving (perspectief, school!!!) 3.Minder repressiviteit (beheersing) 4.Sfeer, structuur en onderlinge verhoudingen op de groep Nieuw: gevalideerde vragenlijst (Prison Group Climate Inventory, van der Helm, Stams & van der Laan, 2011), 36 items

Longitudinaal onderzoek leefklimaat : Een positief behandelmilieu bevordert behandelmotivatie, actieve coping, minder agressie, zelfs bij extreem gestoorde mensen, ook empathie en minder denkfouten en criminele cognities: aantoonbaar werkingsmechanisme voor ondersteuning tweede en derdegraadsstrategie van KOK! (vd Helm et al. 2012)

Belangrijk: iets werkt, een positief leefklimaat met voldoende responsieve mw, uitdaging en perspectief voor jongeren NADELEN GESLOTEN JEUGDZORG –HOSPITALISATIE (TE LANG) –VERLIES HOOP –TRANSACTIONEEL PROCES REPRESSIE- AGRESSIE HOE HIERMEE OM TE GAAN?

Daarom zo kort als mogelijk……. Maar ook selectie: RNR beginselen –Risico –Needs (behoeften) –Responsiviteit –En nazorg

In schema: RNR aanpassen aan zorgzwaarte

Een positief leefklimaat gaat niet vanzelf Interne gerichtheid in organisatiecultuur voorkomen scholing en training medewerkers (van laag tot hoog) Regelmatig meten leef- en werkklimaat

Gevalideerde meetinstrumenten ( kwaliteitsverbetering voor het werkveldwww.Hsleiden.nl Leefklimaat (ook 4-8/8-14) Werkklimaat (medewerkers, incl. teamfunctioneren) Leerklimaat (speciaal onderwijs) Tops-A: leren omgaan met sociale probleemsituaties) Behandelmotivatie En training Top PM’ers

Boek voor 11 HBO opleidingen: van theorie naar praktijk

Nieuwe ontwikkelingen : voortgaan op de weg van continue verbetering onderzoek samen met praktijk: aantonen wat werkt Academisering vanuit de sector met als doel versterking van professionals en professionalisering van de sector en het HBO en WO samen met HL/UvA: een herhaalde uitnodiging aan de sector!