presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat : leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert- Jan Stams en dr.Peer van der Helm Contact? Peer van der Helm:
Over wie gaat het? ‘Ik prikte omdat ie mij vies aankeek’ (jongen 16 jaar) ‘Na twee joints maakt het mij niet meer uit wie er over mij heen gaat’ (meisje 15 jaar) ‘Na 16 pleeggezinnen en instellingen vertrouw ik niemand meer, ook de mensen hier niet, je bent altijd alleen’ (meisje 17 jaar) ’Niemand houdt van mij, ik ook niet’ (meisje 12 jaar) ‘s nachts hoor ik mijn moeder schreeuwen: rotjoch! Ik wou dat je er nooit was geweest! En dan voel ik de klappen weer’ (jongen 14 jaar)
14-18 moeilijke leeftijd
Doen ook beschermende factoren niks? (Spanjaard 2012): soms is gesloten laatste mogelijkheid
Niks werkt? Over de effecten van opsluiting op jongeren (en pm’ers/samenleving/gezin) is nog betrekkelijk weinig bekend, systematic reviews spreken elkaar tegen (Garrido & Morales, 2007; Gatti, Tremblay & Vitaro, 2009; Huizinga & Henry, 2008; Parhar, Wormith, Derkzen & Beauregard, 2008; Pritikin, 2009, Loughran, 2009; Knorth, Harder, Kendrick and Zandberg, 2008; Lipsey, 2007). Marhall & Burton 2010: dringend onderzoek nodig naar werkzame bestanddelen forensische groepstherapie. Hermanns, 2012: Niks werkt in de gesloten zorg (alleen thuis) WODC 2011: niet is aan te tonen wat in de Forensische Zorg werkt
Meta-analyses of Evidence-Based Treatment (EBT) versus Usual Care (UC): vergeleken met psychotherapie werkt gesloten jeugdzorg een beetje beter!
Kok (1991): wat werkt? Eerste graads strategie = leef (behandelmilieu) is basis voor algemene methode (bv. competentiemodel) en dan specifieke behandeling (bv. ART) Zie ook: Schubert et al. 2011: perceptie klimaat instelling relatie met recidive (bevestiging van Parhar et al. 2008) JZ plus: transitie van opsluiten naar behandelen flink op weg
Op zoek naar eigenschappen leefklimaat Vragen: zit het leefklimaat in het eten (“bakvoer”) of in de tralies? Is behandeling onder dwang een contradictio in terminis? Heb je invloed als PM’ er? –Hoe krijg je invloed?
Eigenschappen (goed) behandelmilieu (PGCI): wat zeggen de jongeren? 1.responsiviteit pm’er: contact maken 2.Leren en zingeving (perspectief, school!!!) 3.Minder repressiviteit (beheersing) 4.Sfeer, structuur en onderlinge verhoudingen op de groep Nieuw: gevalideerde vragenlijst (Prison Group Climate Inventory, van der Helm, Stams & van der Laan, 2011), 36 items
Longitudinaal onderzoek leefklimaat : Een positief behandelmilieu bevordert behandelmotivatie, actieve coping, minder agressie, zelfs bij extreem gestoorde mensen, ook empathie en minder denkfouten en criminele cognities: aantoonbaar werkingsmechanisme voor ondersteuning tweede en derdegraadsstrategie van KOK! (vd Helm et al. 2012)
Belangrijk: iets werkt, een positief leefklimaat met voldoende responsieve mw, uitdaging en perspectief voor jongeren NADELEN GESLOTEN JEUGDZORG –HOSPITALISATIE (TE LANG) –VERLIES HOOP –TRANSACTIONEEL PROCES REPRESSIE- AGRESSIE HOE HIERMEE OM TE GAAN?
Daarom zo kort als mogelijk……. Maar ook selectie: RNR beginselen –Risico –Needs (behoeften) –Responsiviteit –En nazorg
In schema: RNR aanpassen aan zorgzwaarte
Een positief leefklimaat gaat niet vanzelf Interne gerichtheid in organisatiecultuur voorkomen scholing en training medewerkers (van laag tot hoog) Regelmatig meten leef- en werkklimaat
Gevalideerde meetinstrumenten ( kwaliteitsverbetering voor het werkveldwww.Hsleiden.nl Leefklimaat (ook 4-8/8-14) Werkklimaat (medewerkers, incl. teamfunctioneren) Leerklimaat (speciaal onderwijs) Tops-A: leren omgaan met sociale probleemsituaties) Behandelmotivatie En training Top PM’ers
Boek voor 11 HBO opleidingen: van theorie naar praktijk
Nieuwe ontwikkelingen : voortgaan op de weg van continue verbetering onderzoek samen met praktijk: aantonen wat werkt Academisering vanuit de sector met als doel versterking van professionals en professionalisering van de sector en het HBO en WO samen met HL/UvA: een herhaalde uitnodiging aan de sector!