VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De actualiteit in de GGZ-NL
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Opleiding Jeugdgezondheidszorg
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychologische Test.
Autismespectrumstoornis
Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk van de hulpverlening?
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Reflectie op de eigen praktijk
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Voortekenen herkennen
Lichaamsbewustzijn, emotieherkenning en impulsiviteit bij patiënten met een cluster B persoonlijkheidsstoornis Alyanne van den Hoek Forensische Psychiatrische.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 HET LAGERE SCHOOLKIND DEEL 2: SCREENING VAN GEDRAGS- EN EMOTIONELE PROBLEMEN Opleiding Jeugdgezondheiszorg Prof. Eline.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
© Karakter |pagina 1 Kinder- en jeugdpsychiatrie Mw. Irene Koopman Kinder- en jeugdpsychiater Clustermanager Behandelzaken Gelderland.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD?
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Effectiviteit van een dieetbehandeling
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Transcript van de presentatie:

VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie

De klinische praktijk  600 intakes per jaar  in multi disciplinair team  Externaliserende stoornissen  Internaliserende stoornissen  Somatiserende klachten  Eetstoornissen  Baby peuter poli  Breed spectrum van stoornissen De onderzoeksvraag:  Is er wel/niet sprake van psychiatrische stoornis?  Gestandaardiseerd psychologisch onderzoek als vast onderdeel

Wat, hoe en waarom

BinnensteBuiten Groot patiëntgebonden onderzoek (n=5000) Onderzoek naar netwerken van genen Gestructureerde diagnostiek met behulp van vragenlijsten en (semi)gestructureerde interviews

Screening Psychopathologie breed + ASS specifiek Screening Psychopathologie breed + ASS specifiek Diagnostiek a. Classificerend b. Intelligentie Diagnostiek a. Classificerend b. Intelligentie a.CBCL, TRF, YSR M-CHAT, SRS b. SCQ a. ADOS b.IQ Procedure Zorgpad Onderzoek a. Verdieping Diagnostiek b. Familie & DNA Onderzoek a. Verdieping Diagnostiek b. Familie & DNA a.senso- motoriek, talent, etc. ADI-R, DISC-P b.Vragenlijsten over familie & Speeksel

Wat merkt de poli kliniek daarvan? Uitgebreide data verzameling  (gestructureerde vragenlijsten)  voorafgaand aan het ouder gesprek in te zien in database Scores van het standaard psychologisch onderzoek  - opnemen in database  - genereert rapportage

De database

Weergave scores SCQ

Weergave scores SRS

Overzicht aseba lijsten

Weergave aseba lijsten

Genereren van rapportage – aseba lijsten  Samenvatting informatie gestandaardiseerde meetinstrumenten  Vragenlijsten:  CBCL en TRF (1½ t/m 5 jaar)  DSM-schalen  Vader scoort M klinisch op Pervasieve Ontwikkelingsproblemen, subklinisch op Angstproblemen,  Aandachtstekort/Hyperactiviteits-problemen.  Moeder scoort M klinisch op Angstproblemen, Pervasieve Ontwikkelingsproblemen.  Syndroomschalen  Vader scoort M klinisch op Emotioneel reactief, Aandachtsproblemen, subklinisch op Angstig/Depressief.  Moeder scoort M klinisch op Emotioneel reactief, Angstig/Depressief, Lichamelijke klachten.  Leerkracht scoort M klinisch op Emotioneel reactief, subklinisch op Lichamelijke klachten.  Internaliseren / Externaliseren / Totaal  Vader scoort M klinisch op Internaliseren, subklinisch op Totaal.  Moeder scoort M klinisch op Internaliseren, subklinisch op Totaal.  Leerkracht scoort M klinisch op Internaliseren.

Genereren van rapportage - SRS  Social Responsiveness Scale (SRS)  Informant:leerkracht (V)  Schaal:Score:Normering*:  1. Sociaal bewustzijn6normaal  2. Sociale cognitie8normaal  3. Sociale communicatie13normaal  4. Sociale motivatie4normaal  5. Autistische maniertjes10normaal  SRS Totaalscore*40normaal  Totaalscore: Normaal  Kinderen in de algemene populatie die geen autisme spectrum stoornis hebben, behalen meestal een score binnen deze range. Het komt een enkele keer voor dat kinderen met een erg milde vorm van autisme een score behalen in de bovenste regionen van deze range. Een kind dat vroeger gediagnosticeerd is met een autisme spectrum stoornis kan zich later nog sterk ontwikkelen zodat hij/zij - op basis van huidig gedrag - niet meer volledig voldoet aan de criteria voor een autisme spectrum stoornis.

Informatie DISC op te halen uit EPD   Samenvatting DISC-verslag:  Diagnose voor Separatie angststoornis (jaar) luidt: AANWEZIG  Diagnose voor Separatie angststoornis (maand) luidt: AANWEZIG  Diagnose voor Specifieke fobie - thunder and lightning luidt: AANWEZIG  Diagnose voor Obsessief compulsieve stoornis luidt: AANWEZIG  Diagnose voor Depressie in engere zin luidt: AANWEZIG

Het invoeren van de testscores

Het genereren van de rapportge  Onderzoeksdatum:  Invoerdatum:  Ingevoerd door:  WISC-III-NL (Normen 2005)  VerbaalPerformaal  Informatie8Onvolledige Tekeningen16*  Overeenkomsten9Substitutie13  Rekenen7Plaatjes Ordenen10  Woordkennis8Blokpatronen14  Begrijpen8Figuur Leggen11  Cijferreeksen(4)Symbolen Vergelijken(13)  Doolhoven(16)  * Deze score wijkt significant af van het gemiddelde van de subtests van desbetreffende schaal (p <.05)  (...) Deze scores worden niet meegenomen bij de berekening van de totale, performale en verbale intelligentiescore Factor Verbaal BegripFactor Perceptuele Organisatie Informatie8Onvolledige Tekeningen16* Overeenkomsten9 Plaatjes Oardenenaa10 Woordkennis8Blokpatronen 14 Br Leggen11 Factor Verwerkingssnelheid Aanvullende subtests Substitutie13Rergelijken 13Cijferreeksen 4Doolhoven1 score wijktsignificant af van het gemiddelde van de subtests van desbetreffende factor (p <.05) 95% betrouwbaarheidIQ- scoreNiveau Totaal: onbetrouwbaar Verbaal: benedengemiddeld Performaal: inconsistent Verbaal Begrip: benedengemiddeld Perceptuele Organisatie: inconsistent Verwerkingssnelheid: bovengemiddeld

 Factor Verbaal BegripFactor Perceptuele Organisatie  Informatie8Onvolledige Tekeningen16*  Overeenkomsten9Plaatjes Ordenen10  Woordkennis8Blokpatronen14  Begrijpen8Figuur Leggen11  Factor VerwerkingssnelheidAanvullende subtests  Substitutie13Rekenen7  Symbolen Vergelijken13Cijferreeksen4  Doolhoven16  * Deze score wijkt significant af van het gemiddelde van de subtests van desbetreffende factor (p <.05)  95% betrouwbaarheidIQ-scoreNiveau  Totaal: onbetrouwbaar  Verbaal: benedengemiddeld  Performaal: inconsistent  Verbaal Begrip: benedengemiddeld  Perceptuele Organisatie: inconsistent  Verwerkingssnelheid: bovengemiddeld

ADOS voor onderzoeksprojecten  - 1 gecertificeerde medewerker voor de praktijk  - Praktijk mensen volgen training met video’s  - Geen consensus oefening  - Geen controle op kwaliteit afname en scoring

2011: ADOS in de eigen instelling  Module 1&2  3 gecertificeerd  2 in training  Module 3&4  16 gecertificeerd  3 in training  2 trainers

2011: Ados in de regio  Module 1&2  16 gecertificeerd  2 in training  Module 3&4  38 gecertificeerd  19 in training

2011: Consensus  Bijeenkomsten die voor alle instellingen toegankelijk zijn  3x per jaar Consensus trainers over instellingen heen Aansluiting bij landelijke trainingen

TOF – Test Observation Form - Als alle ASEBA formulieren bedoeld voor gestandaardiseerde beschrijving van het functioneren van het individu  vragen over gedrag, affect en test-taking style  - Kan ingevuld worden na afname van elke cognitieve test  - Door de onderzoeker of door een observant  - Leeftijdsrange 2-18 jaar

Functies TOF  - Vergelijking met normgroep in een zelfde relatief gestandaardiseerde situatie.  - Vergelijking met observaties van ouders en leerkracht  Inschatting van de validiteit van de testresultaten

Resultaat scoring TOF - Totaalscore -Totaal score internaliserende problemen - Totaalscore externaliserende problemen Subschalen internaliserende problemen:  - teruggetrokken gedrag  - taal/denkproblemen - angstig gedrag Subschalen externaliserende problemen  - oppositioneel gedrag  - aandachtsproblemen

Totaalscores TOF (n=116)

Subschalen TOF (n=116)

- Meer gegevens - Vroeg in het traject - Makkelijk op te nemen in EPD - Vereenvoudiging en systematisering rapportage  - Systematisering observaties (TOF)  - Professionalisering ASS diagnostiek Winst voor de praktijk

Vragen vanuit de praktijk  Praktijk: Hoe om te gaan met oudergesprekken nu er zoveel voorinformatie is.  Research:  Nederlandse normering TOF?  Samenhang TOF scores ADHD?