WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Advertisements

VWO 5 Blok 1: Schrijven
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Opstel schrijven.
Stappenplan Samenvatten
Beoordelen leermiddelen
Beschouwing – De Laatste Tips
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Activerende teksten.
Het schrijven van een betoog
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Een beoordeling schrijven
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
S/k/l interviewen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Een reisverslag schrijven
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
Mannelijke en vrouwelijke woorden
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen samenvatten.
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Een RECENSIE schrijven
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Vaardigheden Interviewen
Informatieve teksten, interviewverslag
Interview verslag schrijven
Betoog.
Inleiding beoordelen.
Inleiding, middenstuk, slot
4 havo Schrijflijn les 5
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
lezen Feiten, meningen en argumenten
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS

PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)  Nieuwsbegrip (verbanden) Huiswerk 18 maart: Lezen theorie blz

DOEL  Je moet signaalwoorden in een tekst kunnen herkennen.  Je moet kunnen benoemen van welke tekstverband er sprake is.

PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Uitleg theorie schrijven + opdr. 5  Zelfstandig werken aan opdr. 5 blz. 186

SCHRIJVEN EEN BEOORDELING SCHRIJVEN  Je maakt hiermee aan andere mensen duidelijk wat jij ervan vindt en waarom je dat vindt. Je geeft je mening en deze mening onderbouw je met argumenten.

 Hoe schrijf je een beoordeling?  Deelonderwerpen (aspecten) noteren die je bij het onderwerp aan de orde kunt stellen.  Bij elk aspect noteer je beoordelingswoorden die jij van toepassing vindt, bijvoorbeeld: handig, mooi, stevig, licht, ingewikkeld, nutteloos, duur, zwaar, adembenemend, saai enzovoort.  Een bouwplan maken  Inleiding schrijven: wat is het product? Kort je oordeel geven door de beoordelingswoorden op te sommen.  Over elk aspect één alinea.  Mening geven (beoordelingswoord)  Argument en toelichting  Schrijf de samenvattende alinea en zet een titel boven je beoordeling.

BOUWPLAN ABCD Inleiding1Waarover schrijf je een beoordeling? Steekwoorden Middenstuk2, 3, 4, etc.InhoudSteekwoorden, beoordelingswoorden, argumenten en uitleg Slot5Eindoordeel/sam envattende alinea

INLEVEROPDRACHT SCHRIJVEN H5 OPDR. 5  Een beoordeling schrijven over een frisdrank/vruchtensap die je lekker vindt/niet lekker vindt. Stappenplan: 1.Kies een frisdrank of vruchtensap die je lekker/niet lekker vindt. 2.Zoek informatie over verschillende merken en prijzen. 3.Noteer deelonderwerpen (aspecten) en beoordelingswoorden. 4.Bedenk bij elk beoordelingswoord een argument. 5.Schrijf een beoordeling van 150 woorden en gebruik de checklist op blz Maak gebruik van verbindingswoorden (blz. 36 en blz. 204). 6.Vul het beoordelingsformulier in voor een klasgenoot.

HUISWERK 23 maart PW Lezen H5: Leren: theorie blz. 175 t/m 180. Oefenen met lezen: site ‘Nieuw Nederlands’ 25 maart Goede vrijdag 30 maart Inleveren H5 Schrijven opdr. 5, blz. 186.