1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Grammatica in balans.
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Informatieavond groep
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Didactiek procesgerichte aanpak
Voortgezet technisch lezen
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Workshop: Begrijpend lezen
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Visie: rapport en portfolio
Informatieavond groep 4
De leesseries van Delubas
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Info avond CBS De Bargeweide
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Op de informatieavond van groep 6
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
voor familie en vrienden van
Woordenschat Toets Nederlands
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 5
Informatieve bijeenkomst
PRIMO Opleiding Taalexpert
Groep 5/6 René Hellingman
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Meer voorlezen, beter in taal
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Welkom, introductiebijeenkomst Logo
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Informatieavond Groep 4.  Technisch Lezen, Methode “Leeslijn” – 4 x per week  Begrijpend Lezen, Methode “Tekstverwerker” – 1 x per week  Vrij Lezen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taalklassen Wereldwijzer
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Informatieavond Groep 4.
Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Informatie ochtend groep Informatieavond groep
taal speelt een rol in alle vakken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal

2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers Tweedetaalverwerving o leren van en leren in het Nederlands o gestuurde en ongestuurde taalverwerving o vreemdetaalonderwijs en tweedetaalonderwijs o anderstaligheid is geen achterstand o de lat hoog leggen

3 van 9 Ontwikkelingslijnen NT2 Beginnende tweedetaalverwerving Gevorderde tweedetaalverwerving

4 van 9 Ontwikkelingslijnen NT2 Beginnende tweedetaalverwerving o klanken o woordenschat o woordvorming en zinsbouw

5 van 9 Ontwikkelingslijnen NT2 Gevorderde tweedetaalverwerving o woordenschat o woordvorming en zinsbouw o lezen en schrijven

6 van 9 Rol van het onderwijs bij tweedetaalverwerving? Onderdompeling is niet voldoende Intentioneel of incidenteel leren Extra lestijd

7 van 9 Didactiek NT2: versnellen en ondersteunen Tweedetaalonderwijs voor beginners Tweedetaalonderwijs in groep 3 Tweedetaalonderwijs in midden- en bovenbouw

8 van 9 Didactiek NT2: beginners Luisteren en begrijpen Woordenschatvergroting Zinnen maken Teksten: verhalen en prentenboeken

9 van 9 Didactiek NT2: groep 3 Woordenschatvergroting Technisch leren lezen en woordenschat Verschillende klanken en verschillende tekens

10 van 9 Didactiek NT2: midden- en bovenbouw Woordenschatvergroting Taalaanbod en instructie Feedback geven op spreekvaardigheid Steun bij grammaticale kwesties Taal in andere vakken Hulpmiddelen Via zaakvakteksten werken aan woordenschatvergroting