Workshop Groendag Spelen in uitdagend groen DOEL: Enthousiastmeren Ideeën geven Zekerheid bieden Speelnatuur realiseren is niet moeilijk!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
De regen Celine Dion ‘Prayer’.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
verkeerskrant gemaakt door:
Speelnatuur en Veiligheid
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
De mayonaisepot en de koffie
Water in het Midden-Oosten
Leusden Zuid.  19:30 ontvangst  Spelen in het algemeen ◦ Waarom spelen ◦ Varianten van spelen  Mogelijkheden voor locatie Zuidweide ◦ Huidige situatie.
Risico’s en gevaren van techniek
Medische Technologie “Veiligheid” is het antwoord op de vraag: ‘waarom Medische Technologie’ Han van Reekum.
Infra Services halveert aantal incidenten met kabelselectie
digitale verkeerskrant van Rilland
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Lagoonia.
C H I L D F R I E N D L Y C I T I E S School-buurtspeelpleinen Froukje Hajer Spelen zonder (schoolplein)hekken Groningen 11 november 2006.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Utopia Milieu & ruimte.
Presentatie Bijeenkomst 4
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
Jezelf kort voorstellen.
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
IP Schepenstraat.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Keuzesessie 2: Veiligheid en risico's Interactieve workshop
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Verkeersveilige Schoolomgeving
Er is vorig jaar € verzameld!! Voetbalveld : € Er is dus nog€ Weet u nog? : Paul van Eerd heeft een ontwerp gemaakt voor Gebaseerd op:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Presentatie startbijeenkomst
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Adri Hartkoorn Beleid en voorbereiding juli 2013 Herinrichting speelplek Grote buitendijk Velserbroek 10 juli 2013 Resultaten interviews.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Adviesraad Sociaal Domein
BASISVEILIGHEID (VCA)
Speeltoestellen Het onderhoud.
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Adviesraad Sociaal Domein
HANDELSPARTNERS.
Omgaan met een rollator
Toolbox Ongunstige werkhouding
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

Workshop Groendag Spelen in uitdagend groen DOEL: Enthousiastmeren Ideeën geven Zekerheid bieden Speelnatuur realiseren is niet moeilijk!

Workshop Groendag Hoorn Spelen in uitdagend groen HOE? Actieve workshop! Inventariseren vragen 5 minuten Voorbeelden en achtergronden 15 minuten Kennisquiz (17 vragen) 5 minuten Bespreken antwoorden kennisquiz 25 minuten Speelnatuur realiseren is niet moeilijk!

Even voorstellen: Johan Oost Speelruimteplannen Realiseren speelruimte Gesprekken met kinderen Cursussen Vader Ik speel… …. soort speelruimtespecialist

Ga staan als… U wel eens buiten speelde toen u 10 jaar was U veel op straat speelde Op het schoolplein In de tuin In het bos/park In de weilanden In de nieuwbouw Op een speelplek

Spelen is ruimte Kinderen spelen altijd Spel is onlosmakelijk verbonden met leven, met samenzijn, met het functioneren als individu en met het functioneren als lid van een groep. Kinderen spelen overal Zo gauw een kind de deur uitstapt is de speelruimte begonnen. De tuin, de stoep, de straat, het leven… Leren door spelen.

Groeiende speelruimte Naarmate kinderen ouder worden gaan ze en mogen ze verder van huis. 0-4 jaar onder het keukenraam en in de tuin 4-8 jaar van tuin naar straat en blokje om 8-12 jaar straat, blokje om en verder de buurt in 12+ jaar komt overal

Begrenzing speelruimte Fysiek en sociaal

Veilige speelruimte en routes

Ga weer even staan als… U zelf buitenspeelgoed meenam U op speeltoestellen speelde U zelf spellen verzon met kinderen uit de buurt (speurtocht, blikjetrap, hut bouwen) Pa en ma wel eens wat organiseerden (zwembadje, spelletjesmiddag)

Speelaanleidingen maken de speelruimte leuker 1) Zelf verzonnen dingen/spellen

Speelaanleidingen maken de speelruimte leuker 2) Buitenspeelgoed

Speelaanleidingen maken de speelruimte leuker 3) Wat papa en mama doen

Speelaanleidingen maken de openbare speelruimte leuker 4a) Meubilair, groen, betonelementen etc.

Speelaanleidingen maken de openbare speelruimte leuker 4b) Speel- en sporttoestellen

Twee typen speelruimte Informele speelruimte Spelen buiten de speelplek om. Op de straat en in het groen. Formele speelruimte Speciaal ingerichte speelplekken met speeltoestellen.

Waar spelen de kinderen Uit onderzoek blijkt dat kinderen 15% van hun buitenspeeltijd op speelplekken spelen en 85% ergens anders in de straat of buurt.

Omdenken

Ga weer even staan als… U wel eens met vieze kleren thuis kwam U wel eens met kapotte kleren thuis kwam U wel eens een pleister nodig heeft gehad

Wat er kan: op het pleintje…

Wat er kan: met tegels…

Wat er kan: gras…

Wat er kan: bomen…

Wat er kan: boomstammen…

Wat er kan: palen…

Wat er kan: natuur…

Wat er kan: water…

Wat nog meer kan…

Wat er kan: zelf toevoegen

Wat er kan: op de muur…

Kennisquiz spelen en toestellen Het Keurmerkinstituut is een onafhankelijke organisatie gericht op verbetering van de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten en accommodaties voor consumenten.

1. Waar moet een speeltoestel aan voldoen? a. Normen voor speeltoestellen NEN 1176/NEN1177 b. Warenwetbesluit

2. Mag je risico lopen op een speeltoestel? a. Ja, spelen is risico b. Nee, een toestel mag geen risico hebben

Spelen is risico Risico is de mogelijkheid dat kinderen door het spelen op speelgelegenheden letsel oplopen. Je hebt aanvaardbare en onaanvaardbare risico’s

Spelen is risico Onaanvaardbaar risico: geeft aanleiding tot (het ontstaan van) ernstig letsel; is onherkenbaar; voegt geen speelwaarde toe.

Spelen is risico Aanvaardbaar risico: geeft geen aanleiding tot ernstige ongevallen; is te herkennen; verhoogt de speelwaarde.

Spelen is risico Aanvaardbare risico’s zijn van belang bij leerproces: Leren herkennen van risico’s; Aftasten en verleggen van grenzen; Leren omgaan met gevolgen; Persoonlijke ontwikkeling (zelfvertrouwen).

Spelen is risico Risico analyse: EN 1050 en de risicograaf van Fine en Kinney in stappen: 1. bepaal de grens van het product en het gebied 2. identificeer de gevaren 3. schat het risico in 4. evalueer het risico 5. bepaal of het product veilig is, zo nee verlaag het risico 6. volg stap 1 t/m 5 nogmaals x waarschijnlijkheid x blootstelling = risico Ernst

3. Wie mag een speeltoestel inspecteren? a. Iedereen b. Een deskundige op het gebied van speeltoestellen

3. Wie mag een speeltoestel inspecteren? Stichting Veilig Spelen Spelen-Basis / 1 / 2 ster register SVS-inspecteurs

4. Wie is verantwoordelijk voor een juiste installatie? a. De beheerder van het speeltoestel b. De leverancier / installateur van het speeltoestel

Verantwoordelijkheid Degene die een attractie- of speeltoestellen voorhanden heeft, zorgt ervoor dat het toestel zodanig is geïnstalleerd, gemonteerd en zodanig is beproefd, geïnspecteerd en onderhouden, zodanig van opschriften is voorzien, dat er bij gebruik geen gevaar voor de veiligheid of gezondheid van personen bestaat.

5. Wat is een speeltoestel? a. Alles wat bespeelbaar is b. Moet bepaald worden

Inrichting bestemd voor vermaak of ontspanning waarbij uitsluitend van fysieke- of zwaartekracht gebruik wordt gemaakt. 5. Wat is een speeltoestel?

Stroomschema speeltoestel Constructie of bewerking die uitnodigt tot bespelen? Nee / Ja  Constructie die moeilijk te verplaatsen is? Nee / Ja  Constructie meerdere keren te bespelen? Nee / Ja  Uitsluitend gebruik fysieke of zwaartekracht? Nee / Ja  Constructie bevindt zich op publiek terrein? Nee / Ja  Nadruk op ontspanning en vermaak? Ja = WAS Niet  Staan WAS toestellen in de buurt? Nee / Ja = WAS

6. Speeltoestel? Ja / Nee (niet de steen) Veilig? Nee

7. Speeltoestel? Ja / Nee Wat is de locatie? Veilig? Nee

8. Speeltoestel? Ja / Nee, sporttoestel

9. Speeltoestel? Ja / Nee

10. Speeltoestel? Ja / Nee

11. Speeltoestel? Ja / Nee

Veiligheid van groene speelruimte nVWA voedsel en warenautoriteit: Situatie zou ook in de natuur voor kunnen komen Uit te leggen? Nee OBB: In veiligheidsinspectie wel meenemen

12. Speeltoestel? Ja / Nee boom

13. Speeltoestel? Ja / Nee

14. Speeltoestel? Ja / Nee

15. Speeltoestel? Ja / Nee

16. Speeltoestel? Ja / Nee Veilig? Nee

17. Speeltoestel? Ja of Nee

18: Kunst?

18: Trap?

17: Bloembakken?

17: Toch speeltoestel

Certificatie Typekeuring (non standards) Keurmerkinstituut (of andere AKI) komt op locatie de keuring doen Kosten voor te overzien ( 3 elementen circa € 500,- ) Voorontwerp en beschrijving Aanpassingen doorvoeren na keuring Certificaat Workshop Groene speelruimte ontwerpGroendag Oost

Groene speelruimte Onderdeel van openbare ruimte: Verhogen bespeelbaarheid

Informele speelruimte Kiss and greet What’s up Stay around No problem