BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Levensbeschouwelijke vorming op school symposium met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groeien doe je samen Pedagogische en theologische vergezichten
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Bert Roebben Faculteit Theologie en Religiewetenschappen
Ontmoeting van mens tot mens.
Ond.vsko.be/pastoraal. Vasten Verlangzamen stilvallen wikken en wegen. Zorgvuldig uitkiezen: de vruchten van de aarde puur en eerlijk in hun eenvoud ingrediënten.
I love you.
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Gelukkig Gereformeerd: avond 1
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
POWERPOINT MARIJ Muziek Palau Ambon.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Grammar Chapter 3 Part 2 – Relative pronouns. Some examples The man in the middle who is reading a newspaper is my father. The man in the middle that.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Religie het geloof in God of in goden
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 1 De boodschap waar wij voor gaan.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
BEZINNINGBEZINNING. God, mag ik met een noot of zes deze muzikale wens aan jouw adres?
De bijbel van boven.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
op weg met een jaarthema
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Zwart wit denken in de klas
Moeilijke Bijbelpassages: een vloek of een zegen?
Muziek - Ricky King - Medley
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Hoe eet jij je brood? / How do you eat your bread?
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
hier jouw droom bewaard.
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
Een beetje menselijk doen, graag!
De basisschool in de samenleving van NU!
INTRODUCTIE academiejaar
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Empty handed here I come,
“OMZIEN NAAR ELKAAR” COMPASSIE - DOEN   “OMZIEN NAAR ELKAAR” COMPASSIE - DOEN   2019.
Barmhartigheid door het Vincentiuswerk: kansen van mens-tot-mens
Transcript van de presentatie:

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Levensbeschouwelijke vorming op school symposium met boekvoorstelling Inclusieve godsdienstpedagogiek Grondlijnen voor levensbeschouwelijke vorming (Bert Roebben)

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 PROGRAMMA 14u00-14u05: welkom door uitgever Marie Vanhoutte (Acco) 14u05-14u25: boekvoorstelling door Bert Roebben (Technische Universität Dortmund) 14u25-14u45: reflectie door Toke Elshof (Universiteit Tilburg) 14u45-15u05: reflectie door Naïma Lafrarchi (KU Leuven) 15u05-15u25: reflectie door Patrick Loobuyck (Universiteit Antwerpen) 15u25-15u45: reflectie door Siebren Miedema (VU Amsterdam) 15u45-16u30: panelgesprek (Toke Elshof, Naïma Lafrarchi, Patrick Loobuyck, Sarah Michielsen, Siebren Miedema, Jochem Quartel, Bert Roebben – moderator: Taco Visser) 16u30-17u: receptie met boekentafel

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Welkom Marie Vanhoutte Uitgeverij Acco

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Boekvoorstelling Bert Roebben Technische Universität Dortmund

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 VOORSTELLING VAN HET BOEK

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN MISSIE Laat het leven niet “buiten beschouwing”, maar leef het, verdicht het narratief en leer het ver(ant)woorden t.a.v. anderen. Dit is Bildung. Narratief: Leren op de pelgrimsweg van het leven (Hoofdstuk 2) Communicatief: Leren in de presentie van de ander (Hoofdstuk 3) Spiritueel: Leren de-centreren en zich toe-wijden (Hoofdstuk 4)

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN MISSIE Narratief? Ja, het narticale perspectief is er weer Communicatief? Ja, interlevensbeschouwelijk leren is er weer (learning about religion, learning from religion, learning in/through religion) Spiritueel? Ja, het gaat erom te leren “jij” zeggen in het leven, daartoe je autonome “dikke ik” af te bouwen en je “diepe ik” autografisch te verdich- ten (Harry Kunneman)

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN MISSIE

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN TOEGANG “Doing books like this also has a lot to do with being retired, which means I’m no longer bound to the protocols of the university. I like to say, my university press books are the books of my right hand, but these are the books of my left hand, when I am no longer building my CV and I feel completely free to write from my heart” (John D. Caputo) Toegankelijk boek: vlotte centrale tekst, voetnoten voor verder literatuuronderzoek, verwijzingen naar websites voor gesneden brood. Ik ben eerder kritisch over gesneden brood zonder visie op herkomst en toekomst van de grondstoffen.

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN VERHAAL Wat komt er na het politieke discours? Let‘s talk about the real stuff: het levensbeschouwelijk leerproces! Vertrekkend vanuit een godsdienstdidactisch optimisme Ingebed in een theologisch (in plaats van een religiewetenschappelijk) discours Men kan over levensbeschouwingen spreken, maar men kan ook leren levensbeschouwelijk spreken (en luisteren…)

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN VERHAAL

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN VERHAAL Theologiseren met kinderen en jongeren Religieuze ervaring uitproberen Verdichtend interpreteren van deze ervaring Theologisch-argumentatief conceptualiseren van deze interpretatie PerformanceThick descriptionMeta-reflection Spel (‘on stage’) Verhaal (‘back stage’) Discussie (‘after stage’)

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN STRUCTUUR 1.School: Modus der Weltbegegnung (Baumert) 2.Narratie: Racconter la vie autrement (Ricœur) 3.Communicatie: Learning in the presence of the other (M.C. Boys) 4.Spiritualiteit: Spiritual learning community 5.Theologie: Kinder- und Jugendtheologie 6.Bijbel: Alphabetisierung der Hoffnung (Baldermann) 7.Profiel van de leraar: Wahre Bildung ist Ent-Bildung (Meister Eckhart)

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september BOEK MET EEN OPEN EINDE Ontstaan in de traditie van godsdienstpedagogische theorievorming in Duitsland, bereflecteerd vanuit mijn Vlaamse klei-ervaring en mijn Nederlandse polder-ervaring Voor mij is dit boek niet af: als voorzitter van de Religious Education Association moet ik in een volwaardige theologische visie op RE kunnen voorleggen! Voor de lezer is het boek hopelijk ook niet af: de hoofdstukken zijn kort, het boek verdient (in de lerarenopleiding en nadien) verder geschreven te worden Het boek eindigt met Meister Eckhart: de stilte in het hart van het systeem…

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 EN NU LEZEN MAAR... Meer achtergrondinfo op Reacties op het boek en op dit symposium zijn welkom op > Boekvoorstelling Inclusieve Godsdienstpedagogiekwww.facebook.com

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Theologisch perspectief Toke Elshof Universiteit van Tilburg

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING TAALVAARDIG WORDEN Leren luisteren Leren spreken Postreligieus – postseculier Op verhaal komen

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING IMPULSEN Boeken Symbolen Gebouwen ERVAARBAARHEID

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING RELIGIE ALS DODE OF ALS LEVENDE TAAL DE ONTMOETING MET MENSEN EN GEMEENSCHAPPEN TWEE VRAGEN 1. Twee concrete ontmoetingen: wat leren leerlingen? 2. Hoe verdiept dat thema’s uit het boek?

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Trappistinnen van Koningsoord Arnhem Ontmoeting met leven en spiritualiteit

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Aangenaam Tot rust komen De waarde van woorden Je welkom voelen Wortels ervaren Religieuze authenticiteit

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Weerbarstig Stilte en afzondering Samenleven met ‘vreemden’ Vast ritme en regels Waar blijf je zelf?

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Taalvaardiger? Evaluatie: Goed: 24% Zeer goed: 42% Uitstekend: 35% Op verhaal het aangename komen: het weerbarstige

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Sant’ Egidio Antwerpen Ontmoeting met leven en spiritualiteit

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Anders naar de wereld kijken Processen van marginalisering Op menselijke broosheid De ander als jezelf

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Blikverruimend Jezelf anders Verrassend en weldadig

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING Taalvaardiger? Evaluatie: Goed : 12% Zeer goed : 35% Uitstekend :53% Op verhaalDe ander als jezelf komen:Jezelf anders

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING VRAAG 2 CONCRETE ONTMOETINGEN EEN IMPULS VOOR ONTMOETINGSLEREN ? DRIE THEMA’S UIT HET BOEK: MYSTAGOGIE, ONTSTOLLEN, PELGRIMEREN

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING MYSTAGOGIE 4 E EEUW: INWIJDING IN HET GELOOFSGEHEIM SACRAMENTEEL KERKELIJK HOOGDREMPELIG

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING MYSTAGOGIE VANAF 20 E EEUW INWIJDING IN HET BESTAANSGEHEIM TRANSCENDENTIE / GOD ERVAREN IN DE WERELD OP VERHAAL KOMEN DOOR CONCRETE ONTMOETINGEN

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING TRADITIES ONTSTOLLEN : RELIGIEUZE WORTELS PERSOONLIJK LEVEN OP VERHAAL KOMEN DOOR ONTMOETING CONCRETE MENSEN

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING TRADITIES ONTSTOLLEN : RELIGIEUZE WORTELS MAATSCHAPPELIJK LEVEN OP VERHAAL KOMEN DOOR ONTMOETING CONCRETE MENSEN

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING RELIGIEUS LEREN ALS CONSUMENT / TOERIST STAPELING VAN LOSSE FRAGMENTEN: MEER VAN HETZELFDE

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING RELIGIEUS LEREN ALS PELGRIM: ALTERITEIT OP VERHAAL KOMEN DOOR ONTMOETING MET CONCRETE MENSEN

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 GELOVEN IN ONTMOETING TOT SLOT: PROFICIAT MET HET PRACHTIGE BOEK DANK VOOR DE RUIMTE DANK VOOR DE AANDACHT GRAAG IN GESPREK OVER KANSEN EN KNELPUNTEN TOKE ELSHOF / UNIVERSITEIT TILBURG

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Islamitisch perspectief Naïma Lafrarchi Faculteit Theologie en Religiewetenschappen Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 PELGRIMSWEG Reizen Rijpings- en leerproces Zin ontdekken

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 PELGRIMSWEG Communicatieve benadering Narthicaal religieus leren Godsdienstpedagogische implicaties

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 JONGERENTHEOLOGIE Verhaal van mijn dochter Natuur van de mens ≈ fitra Ontdekken vs her-ontdekken of toch niet?

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 JONGERENTHEOLOGIE Intimiteit en openbaarheid van de theologie Kenotisch-theologisch perspectief Theologiseren met moslim kinderen?

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 LVB EN HEILIGE BOEKEN Correlatiedidactiek Religieus socialisatiepatroon Koranverhalen en religieuze praktijk

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Bedankt !

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Filosofisch perspectief Patrick Loobuyck Universiteit Antwerpen

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Algemeen-pedagogisch perspectief Siebren Miedema Vrije Universiteit Amsterdam

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 Panelgesprek Toke Elshof – Naïma Lafrarchi – Patrick Loobuyck – Sarah Michielsen – Siebren Miedema – Jochem Quartel – Bert Roebben Moderator: Taco Visser

BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ Symposium Levensbeschouwelijke vorming op school – 16 september 2015 U wordt van harte uitgenodigd op de receptie. Kom zeker ook een kijkje nemen bij onze boekentafel!