Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht 27-01-2015 Machiel Kleingeld - Ontwikkelmanager
Content Arriva Nederland Rolverdeling Concessie DAV Enkele Projecten Dordrecht
De organisatie Arriva Deutsche Bahn Arriva Groep Arriva Nederland
Deutsche Bahn
Arriva Nederland Arriva Trein Arriva Bus Arriva Touring Water-bus
Visie en missie Wat is onze ambitie en ons bestaansrecht? Geloven ‘Door de beste te zijn de grootste worden’ Doen ‘Mensen vervoeren op een veilige, toegankelijke manier met betrokkenheid voor mens en maatschappij’ Beloven ‘Goede reis!’
Concessie Drechtsteden / Alblasserwaard / Vijfheerenlanden Concessieperiode 2006-2018 KM-contract Multimodaal contractvorm Trein: MerwedeLingelijn Bus: stadsdienst Dordrecht Bus: streeklijnen corridors Arriva heeft ontwikkelfunctie Reizigersoverleg RODAV Stuurgroep met regio’s
Gratis openbaar vervoer voor 65+ in Dordrecht Doel (kwalitatief) Goede relatie gemeente Dordrecht behouden Ouderen op een zeer laagdrempelige wijze gebruik laten maken van de bussen in Dordrecht Proef uit 2009 continueren naar 2015-2018 Doelstelling (kwantitatief) 10.000 gebruikers in 2015 Geen negatieve publiciteit en een tevreden opdrachtgever en reiziger Aanpak o.a. door: Ontzorgen van de gemeente Dordrecht en potentiele reizigers Laagdrempelig ontsluiten op OV-chipkaart via afkoopproduct daluren Inzet tijdelijk mobiel verkooppunt (t/m 17 januari 2015) Resultaat Gemeente akkoord met plan voor 2015-2018 (afkoopregeling max. 2 mln.) Akkoord van €12,50 eigen bijdrage (per jaar) te betalen door 65-plussers in 2015 Reeds 9.708+ aanmeldingen (tot 27-1 -2015)
Doelgroepenvervoer <-> Openbaar Vervoer Doel (kwalitatief) Input leveren in project Drechtsteden Zoeken naar mogelijkheden om “zelfredzame” reizigers overstap naar OV te laten maken Zoeken naar mogelijkheden om product/ dienstverlening te verrijken zodat zelfredzaamheid vergroot wordt Doel (kwantitatief) Start pilot in Dordrecht / Drechtsteden met minimaal 100 deelnemers (afgebakend gebied, afgebakende doelgroep) Aanpak o.a. door: Onderzoek pilot om leerervaringen op te stellen Additionele servicelijn inleggen: lijn 1 die wijken verbind met ziekenhuis Training indicatiestellers Training medewerkers Arriva Toepassing technologie, mogelijk ook op haltes Toepassen Trechtermodel Verstrekken abonnementen “OV-kenners” Training Doelgroep “niet-gebruikers” Training + begeleid reizen met digitaal Buddysysteem (meereizen)
Arriva Prestatie Monitor Doel (kwalitatief) Feedback van klant ontvangen over dienstverlening Arriva tijdens reis van A naar B Vanaf 1 februari 2015 ook in DAV, vanaf 1 maart ook op stadslijnen Dordrecht Doelstelling (kwantitatief) 200 waarnemers werven in DAV die periodiek terugkoppeling geven over onze dienstverlening (24 aspecten) Aanpak o.a. door: Inrichten APM-app Mogelijkheid tot meldingen en periodieke waarnemingen Inrichten backoffice Arriva zodat waarnemingen direct bij de juiste mensen terecht komen Follow-up feedback reizigers
Duurzaamheid (conceptfase) – lijn 10 als proeftuin Aanleiding Trillingshinder Binnenstad P&R vervoer Energiehuis en P+R Weeskinderendijk Krappe maatvoering infrastructuur binnenstad Behoefte aan binnenstadvervoer door bewoners en winkelend publiek en tijdens evenementen Doel (kwalitatief) Project met gemeente Dordrecht opzetten op gebied van Duurzaamheid Concept Op andere wijze naar mobiliteit kijken, totaalconcept neerzetten voor lijn 10 met eenduidige route gestoeld op aanvoer vanaf station en P&R terreinen Idee: Kleinschalig frequent vervoer op duurzame basis (elektrische 8-12 persoonsbussen) Goedkoop reizen vanaf de P&R locaties Pilot met andere manieren van betalen