Wat gebeurt er in de hersenen als we lezen of schrijven?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Radboud Universiteit Nijmegen
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
muziek: " Vrienden voor het leven.."
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
Gemaakt door Michelle Boudens
De Les van de Vlinder Op een dag
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
Isabel Brouwers Artcode 2
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Dyslexie.
Informatie avond groep 3
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Spelling onderbouw Spelling bovenbouw Pi-Spello
Leerlijnen in relatie met de methode
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Quiz Start.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Dyslexie op het Sondervick
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ik ben Urbanus Zo ben ik in het echt En ik ben heel bekend.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Lezen leren.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Spellied 2.
voor familie en vrienden van
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
Hoofdstuk 14.2 Algoritmen: Automatische taalherkenning.
Verkeerde verwijswoorden
Inleiding, middenstuk, slot
De stam van het werkwoord
LES 1 EIGEN WOORDENLIJST 15 WOORDEN SP/NL INGELEVERD? INTRODUCTIE BOEK Week 37: 7-11 september.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Aanvankelijk lezen Aanvankelijk lezen en spellen is de term die het proces aangeeft waarin een kind leert lezen en spellen. In Nederland gaat men ervan.
WOORDEN 5.3 SPREEKWOORDEN EN UITDRUKKINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE: Een aantal spreekwoorden en hoe je betekenis daarvan kunt afleiden Wat.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Zo leer je kinderen lezen en spellen
1 woorden met ui 2 woorden met oe 3 woorden met ou en nu 4.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Interview verslag schrijven
Mijn eigen Dyslectische bibliotheek.
Groep 4 blok 1 Weet je het nog?.
1.1 Rekenen met letters: herleiden
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Transcript van de presentatie:

Wat gebeurt er in de hersenen als we lezen of schrijven?

vlak pardoes struigom stoekan mousserend cantate hate speech private banking billijken minimummummificatie

Eenkanaalsmodel (single route model) Letter voor letter naar klanken omzetten. Wat verwacht je? -Bekende en onbekende woorden lees je even snel. (-) -Woorden met digrafen (ui, oe, th) lees je langzamer dan woorden zonder digrafen. (-) -Niet-klankzuivere woorden (mousserend, privacy) lees je langzamer dan klankzuivere woorden. (-) -Optisch lastige woorden (minimummummie) lees je langzamer dan optisch makkelijke woorden. (+) -Klankzuiver gespelde talen hebben minder sprekers met lees- en schrijfproblemen. (+)

Tweekanaalsmodel (dual route model) Letter voor letter naar klank omzetten, en: Bekende woorden/woordgroepen meteen herkennen. Wat verwacht je? -Bekende woorden herken je sneller dan onbekende. (+) -Bekende woorden met digrafen lees je even snel als woorden zonder digrafen. (+) -Niet-klankzuivere woorden lees je even snel als klankzuivere woorden. (+) -Optisch lastige woorden lees je even snel als optisch makkelijke woorden. (-) -Klankzuivere talen geven niet per se minder lees/schrijfproblemen dan onregelmatig gespelde talen. (-)

Dyslexie Eenkanaalsmodel: ontcijferprobleem. Ja, dat kan. Als letters op elkaar lijken, hebben we een probleem. Onregelmatig gespelde woorden zijn lastig. Tweekanaalsmodel: woordbeeldvormingsprobleem, woordbeeld blijft niet hangen (hij hout, ze bleift, waagon)

Dyslexie Soms bij volwassenen: dyslexie met behoud van woordbeeldherkenning: – Geen probleem met ‘mousserend’, ‘privacy’, ‘minimum’. – Wel een probleem met ‘digitenne’, ‘slimmetje’, ‘Jochanita’.