De toeristische bestemming toegelicht Eric Van Cauwenberge Toerisme Brakel vzw Oud-docent Toerisme: zonder meer? 10 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Deelgebruik monumentale kerken
Transport en Infrastructuur
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
Europa.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Commercialisatie Fietsen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Vrije tijd zonnen reizen sporten Zon, zee en strand avontuur gamen
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Globalisering H2.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
© Pearson Education Benelux, 2003
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Toerisme in Zuidoost Azië
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Een wereld van verschil
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
2VMBO Mens en Maatschappij
Communicatie & gastheerschap
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De Europese eenwording
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Klanttevredenheidsonderzoek
Bevraging streekproducten
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Internationalisering
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
1.1 Globalisering: one world?
Traject De Beleverij WELKOM!.
Karpata Restaurant-Hotel
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

De toeristische bestemming toegelicht Eric Van Cauwenberge Toerisme Brakel vzw Oud-docent Toerisme: zonder meer? 10 maart 2016

Topics Definitie van toerisme Definitie Toerisme Management Toerisme Management – Stakeholders Wat is een bestemming Push en Pullfactoren spelen rol Toeristische motivatie Het beslissingsproces

Definitie van toerisme De activiteiten van een persoon die naar plaatsen reist buiten zijn normale omgeving Met één of meerdere motieven: zaken, vakantie of recreatie, een ander persoonlijk doel Een onderdeel van reizen - De reis moet leiden naar een plaats buiten de normale omgeving De normale omgeving omvat het geografische gebied waarbinnen die persoon zijn/haar routines van het dagelijkse leven uitvoert

Definitie van toerisme Het verblijf (dit houdt een overnachting in) in de bezochte plaats mag niet langer dan twaalf aaneengesloten maanden duren Het hoofddoel van het bezoek mag niet gerelateerd zijn aan tewerkstelling De bestedingen van de toerist/reiziger op de plaats van bestemming zijn het belangrijkste - toerisme = economische sector

Toerisme Management 1 Deelstaat, provinciale, lokale overheden 2 Deelstaat, provinciale, regionale en lokale toeristische organisaties 3 Deelstaat, provinciale, lokale toerisme-belangengroeperingen 4 De Europese Unie 5 Internationale toeristische organisaties en/of belangengroeperingen

Toerisme Management Een uiterst complex systeem waarin de toerist centraal staat - Een hoge belevingswaarde garanderen maakt het noodzakelijk dat zowel de betrokken managers als de politieke beleidsmakers zijn motivatie kennen Inzicht hebben in de verschillende factoren die de keuze van de bestemming beïnvloeden - de manier van reizen en de keuze voor bepaalde activiteiten

Toerisme Management Deze inzichten helpen bij het uitstippelen van een beleid rond accommodaties – evenementen - activiteiten en bijbehorende programma’s die deze bestemming onderscheiden van andere bestemmingen Heel wat stakeholders zijn betrokken in dit systeem – internationaal (EU), deelstaten via de gemeenschappen en gewesten, provincies, regio’s, gemeenten – de privé sector - …

Stakeholders De toerist staat centraal De privé sector: belangengroeperingen De overheid Internationale instellingen Planning –en promotie instellingen De toeristische industrie Het aanbod Toerisme Management - Stakeholders

Definitie van een bestemming Kan omschreven worden in formele termen d.m.v. erkende jurisdicties zoals: o Een natie of een land (België) o Een macroregio bestaande uit meerdere landen – Europa - Azië o Een provincie/regio (de Vlaamse Ardennen) o Een stad of gemeente (Oudenaarde… Brakel…) o Een bijzondere attractie: de Turkse Riviera – De Zijderoute – de Westhoek=WOI

De toeristische bestemming Er is inzicht nodig in het beslissingsproces van een potentiële toerist en/of reiziger: op basis waarvan kiest hij zijn bestemming? Bestemmingsmanagers moeten inzicht hebben in dit proces - de elementen –pull & push- die hierin meespelen begrijpen - zij kunnen bepaalde van deze elementen beïnvloeden en hun vooropgestelde doelstellingen realiseren

De toeristische bestemming Er zijn push factoren & pullfactoren Pushfactoren: dragen bij tot een verhoogde toeristische vraag – omvatten: economische – sociale – demografische – technologische - politieke factoren Pullfactoren: algemene factoren die het toeristische verkeer naar een bestemming aanmoedigen of ontmoedigen

Overzicht Push-,Pullfactoren Bestemmingsmanagers moeten bepaalde factoren kennen en/of sturen Pushfactoren Pullfactoren Economische factoren Sociale factoren Demografische factoren Technologische factoren Politieke factoren Geografische nabijheid van de markt Toegankelijkheid van de markt Culturele links Beschikbaarheid van attracties Beschikbaarheid van diensten Vrede, veiligheid, stabiliteit Betaalbaarheid Toerisme gerelateerd terrorisme Persoonlijke veiligheidselementen Positief imago Toerisme stimulerende maatregelen

De bestemming - pushfactoren Economische factoren: zijn de belangrijkste voor de vraag naar toerisme o Een groeiend besteedbaar inkomen is hiervoor bijzonder belangrijk - Toerisme is niet langer een exclusief voorrecht voor de rijke elite Sociale factoren: o.m. meer vrije tijd en het anders invullen van die tijd o Reizen en toerisme spelen een grotere rol in het tijdsbestedingspatroon (toerisme is mensenrecht)

De bestemming - pushfactoren Demografische factoren: dragen bij tot een grotere drang bij de bevolking om deel te nemen aan toeristische activiteiten o.m.: o Reductie van de omvang van het gezin leidt tot minder tijd- en geldbesteding voor levensbehoeften o Een algemene bevolkingsaangroei leidt tot een groter toeristisch marktpotentieel o Idem voor toegenomen levensverwachting

De bestemming - pushfactoren Demografische factoren: dragen bij tot een grotere drang bij de bevolking om deel te nemen aan toeristische activiteiten o Ontsnappen aan de drukte van nieuwe samenlevingsvormen – onthaasten o De babyboomers op pensioen hebben een absolute behoefte aan reizen en toerisme - hebben een vrij groot budget om te besteden o Reisgedrag van jonge gezinnen

De bestemming - pushfactoren Technologische factoren: o.m. o Meer transport voor veel potentiële toeristen - meer verplaatsingsmogelijkheden (low cost carriers) o Auto- en vliegtuigtijdperk - de gps-generatie o Snelle treinverbindingen - het schip o De informatietechnologie – GDS systemen o Het internet: eindeloze bron van informatie – reservatie - via de pc schijnbaar onbereikbare plaatsen in meerdere dimensies bekijken

De bestemming - pushfactoren Politieke factoren kunnen de vrijheid tot reizen beperken en/of stimuleren – o.m. De implosie van het “Oostblok” opende een nieuwe wereld - een potentieel aan nieuwe bezoekers China paste de buitenlandse reisbelemmeringen voor hun inwoners aan (meer aantal toegelaten bestemmingen) – voor een reeks bestemmingen kwamen miljoenen potentiële bezoekers De Europese integratie: Schengen

De bestemming - pullfactoren De geografische nabijheid van een markt o Afstand is een tweesnijdend zwaard – kan bezoekers afschrikken – andere kiezen bewust ‘verre reizen’ – psychologische verkleining van de afstand door communicatietechnieken De toegankelijkheid van de markt o Het afstandseffect kan worden afgezwakt door maatregelen en/of ontwikkelingen die de bestemming meer toegankelijk maken

De bestemming - pullfactoren o Noodzaak aan goede transportfaciliteiten (lucht-, water- en wegenverkeer zijn essentieel) en geen juridische belemmeringen Culturele links o Het bezoeken van exotische en speciale regio’s of attracties is altijd een belangrijke motivatie voor toeristische stromen geweest Beschikbaarheid van attracties: zie opsomming

Overzicht van de attracties

De bestemming - pullfactoren Beschikbaarheid van diensten o Toeristische diensten - aanbod gastvrijheidssector (horeca) - medische diensten Vrede, stabiliteit en veiligheid o Geen enkele sector is hiervoor meer gevoelig dan toerisme Betaalbaarheid o Algemene levensduurte – wisselkoers

De bestemming - pullfactoren Toerisme gerelateerd terrorisme o Toeristen en toeristische faciliteiten vormen een potentieel doelwit voor terroristische aanslagen - De daders willen gevolgen voor de maatschappij op allerlei vlakken - uitgebreide aandacht in internationale media is gegarandeerd Persoonlijke veiligheidsfactoren o Betrouwbare gezondheidszorg - lage criminaliteit - weinig risico op grote natuurrampen

De bestemming - pullfactoren Persoonlijke veiligheidsfactoren o Betrouwbaar voedsel – drinkwater - geen gevaarlijke ziektes - vertrouwd verkeer en een betrouwbare wegeninfrastructuur Positief imago o Imago van een bestemming is een amalgaam van beoordelingen of percepties van pull -factoren: bereikbaarheid – attracties – betaalbaarheid - culturele links - stabiliteit en veiligheid …

De bestemming - pullfactoren Positief imago o Imago is bijzonder belangrijk voor bepaalde vormen van toerisme die niet gedetermineerd zijn door zakelijke en sociale beschouwingen o Onderzoek naar het imago van de eigen bestemming is belangrijk voor toeristische beleidsmakers o Toerisme stimulerende maatregelen

Toeristische motivatie Reismotivering kan omschreven worden als de som van beïnvloedende factoren of beweegredenen of motieven die meespelen bij het nemen van een reisbeslissing Er bestaan behoeften die mensen aanzetten tot reizen - verschillen individueel naargelang de gezondheid – welvaart – leeftijd – levensfase - persoonlijke- en groepsvoorkeuren

Toeristische motivatie Het is economisch belangrijk om de motivatie van die toerist te kennen om een specifieke plaats en/of bestemming te kiezen Motivering of motivatie is belangrijk voor de persoonlijke voldoening die de toerist haalt uit zijn beleving - Het is ook een onderdeel van de persoonlijke perceptie van de bestemming en daardoor belangrijk voor de marketing en promotie

Toeristische motivatie Motivatie is een belangrijk onderdeel van het menselijke gedrag - Er bestaan nogal wat theorieën over de benadering van de vraag naar toeristische goederen en/of diensten Via motivatie is het mogelijk om de interactie tussen de toerist en de gemeenschap, de cultuur en de omgeving van de bestemming te verklaren en/of aan te pakken

Beslissingsproces

De bestemming Brakel Mooi landschap - Ronde van Vlaanderen decor - Vlaamse Ardennen – Snuifje erfgoed & cultuur Recreatiemogelijkheden: wandelen, fietsen = actieve vakantie - Aanbod horeca Bijzonder gevarieerd aanbod logies (hotels, B&B’s, vakantiewoningen, Toerisme voor Allen) Mooi pallet aan streekproducten: bieren, wijn, kazen, het Brakelhoen en de “Geuteling” Leuke evenementen vooral in de recreatieve sfeer

Bron: Roadbook Toerisme Management