Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veelgemaakte fouten in risicobeoordelingen
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Programma Presentatie: samenwerking tussen lokaal overleg en de medezeggenshap; inventarisatie professionalisering Teun van Beusekom (NHTV) Willem-Jelle.
STRATEGISCHE PLANNING
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Logical Framework Approach
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Gezondheidsmanagement
OR als CAO-partij? Henk Strating Oprichter/directeur van HS-ARBEIDSVOORWAARDEN BV CAO-advies en onderhandelingen
Vereniging Eigen Huis Eigen Huis Nieuwbouwcoach. Doelstelling belangenbehartiging (toekomstige) eigen woningbezitters.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
MVO en intern management
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
plaats datum naam trainer
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Presentatie projectplan werkgroepen
WERKNEMERSVERTEGENWOORDIGING verschillen en gelijkenissen.
VDAB in een veranderend landschap
Kolegio Pierre Lauffer Garantia pa un bon guia Yolanda Rojer-Rijke en Emma Crestian.

Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
ARBO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Pro-actief anticiperen op wetswijzigingen mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Landelijke infrastructuur eenduidige inhalatie instructies
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Arbeids-voorwaarden watersector Bijeenkomst platform OR’en Waterbedrijven Arbeidsvoorwaarden watersector Kansen en bedreigingen Epe, 21 november 2008 Danielle.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Onderhandelingen vierde generatie BO
Sociaal Juridische Dienstverlening
Jaarvergadering Florian Stiller.
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
Rapportage van voortgang of status
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Adviserend geneesheer:
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
[Naam project] [Naam presentator]
Transcript van de presentatie:

Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Informatie bekomen uit interviews met vertegenwoordigers van de sociale partners

Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten 8 van de 27 externe diensten Vertegenwoordigen circa geaffilieerde bedrijven 130 bedrijven hebben een stressbeleid opgestart Dit is 0,20 % van de geaffilieerde bedrijven Of 7 % indien KMO’s niet meegerekend

Fasen van het stressbeleid

Redenen om een stressbeleid op te starten

Genomen maatregelen 1.Maatregelen o.v.v. comunicatie & informatie 2.Ergonomische maatregelen 3.Maatregelen o.v.v. relaties & contactmogelijkheden 4.Maatregelen o.v.v. opleidingsbeleid 5.Maatregelen o.v.v. arbeidsvoorwaarden

Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Redenen om een stressbeleid op te starten Werken met een begeleidingsgroep Fasen van het stressbeleid Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen Informeren van het personeel Waarom nog geen maatregelen genomen Evaluatie van positieve punten en knelpunten

Redenen om een stressbeleid op te starten

Werken met een begeleidingsgroep

Fasen in het stressbeleid Meetmethode32 Rapportering29 Feedback25 Prioriteiten22 Actiepunten19 Feedback14 Organisatorische middelen12 Financiële middelen6 Materiële middelen6

Fasen in het stressbeleid (2) Inschakeling externe consulent8 Preventiemaatregelen12 Feedback5 Evaluatiecriteria2 Actieplan opstellen3 Actieplan invoeren4 Evalueren actieplan1 Feedback0

Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen

Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (2) Herdenken info- en communicatielijnen11 Vernieuwde functiebeschrijvingen7 Cursus managen voor leidinggevenden7 Ergonomische hulpmiddelen7 Invoeren functionneringsgesprekken5 Wijzigingen in werktijden5 Invoeren overlegcomités5 Aangepaste werkruimtes5 Oprichten speciale werkgroepen5

Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (3) Geen specifieke doelgroepen, tenzij afdeling / statuut Begeleidingsgroep heeft beslissende rol o.v.v. het bepalen van aandachtspunten en eventuele doelgroepen, maar een adviserende rol bij de keuze van maatregelen.

Informeren van het personeel

Waarom nog geen maatregelen 14 bedrijven Uitgesteld in tijd Te vroeg om maatregelen te nemen Andere prioriteiten, zoals reorganisaties

Evaluatie van positieve punten Functionneren 12 Contact klanten 5 Betere cultuur 11 Beter imago 5 Bedrijfsklimaat 11 Prestaties 4 Meer motivatie 10 Minder AO 3 Betrokkenheid 8 Minder afwezigheden 3 Minder conflicten 7

Evaluatie van knelpunten 1.Te hoge verwachtingen 2.Gebrek aan expertise 3.Onvoldoende tijd

Informatie bekomen uit de interviews Stand van zaken wordt niet systematisch bijgehouden Ondersteuning naar of vanuit de sector quasi onbestaande Al dan niet ontwikkelen stressbeleid hangt af van goodwill werkgever, aanwezigheid structuren en kennis over het onderwerp

Informatie bekomen uit de interviews (2) Koudwatervrees Munitie voor de vakbonden Stressbeleid als onderdeel van sociale onderhandelingen en HRM-beleid Stressbeleid is zaak van iedereen, maar stuwende rol van de vakbonden Rol van de andere actoren Niet eenvoudig om te komen tot maatregelen

Samenvattend 1.Geen systematisch overzicht – evaluatie CAO 2.Expliciet stressproject complementair aan HRM- beleid en sociale onderhandelingen 3.Meeste bedrijven situeren zich binnen inventarisatie 4.Argumenten om op te starten: vermoeden van stress, IKZ, wetgeving, behoud personeel, positieve neveneffecten

Samenvattend (2) 5.Indien reeds maatregelen: communicatie, informatie, ergonomie en taakinhoud 6.Stressbeleid is zaak van iedereen, vandaar veel begeleidingsgroepen 7.Stuwende rol van de vakbond verder onderbouwen