Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Informatie bekomen uit interviews met vertegenwoordigers van de sociale partners
Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten 8 van de 27 externe diensten Vertegenwoordigen circa geaffilieerde bedrijven 130 bedrijven hebben een stressbeleid opgestart Dit is 0,20 % van de geaffilieerde bedrijven Of 7 % indien KMO’s niet meegerekend
Fasen van het stressbeleid
Redenen om een stressbeleid op te starten
Genomen maatregelen 1.Maatregelen o.v.v. comunicatie & informatie 2.Ergonomische maatregelen 3.Maatregelen o.v.v. relaties & contactmogelijkheden 4.Maatregelen o.v.v. opleidingsbeleid 5.Maatregelen o.v.v. arbeidsvoorwaarden
Informatie bekomen uit de bevraging van de VBBA-bedrijven Redenen om een stressbeleid op te starten Werken met een begeleidingsgroep Fasen van het stressbeleid Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen Informeren van het personeel Waarom nog geen maatregelen genomen Evaluatie van positieve punten en knelpunten
Redenen om een stressbeleid op te starten
Werken met een begeleidingsgroep
Fasen in het stressbeleid Meetmethode32 Rapportering29 Feedback25 Prioriteiten22 Actiepunten19 Feedback14 Organisatorische middelen12 Financiële middelen6 Materiële middelen6
Fasen in het stressbeleid (2) Inschakeling externe consulent8 Preventiemaatregelen12 Feedback5 Evaluatiecriteria2 Actieplan opstellen3 Actieplan invoeren4 Evalueren actieplan1 Feedback0
Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen
Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (2) Herdenken info- en communicatielijnen11 Vernieuwde functiebeschrijvingen7 Cursus managen voor leidinggevenden7 Ergonomische hulpmiddelen7 Invoeren functionneringsgesprekken5 Wijzigingen in werktijden5 Invoeren overlegcomités5 Aangepaste werkruimtes5 Oprichten speciale werkgroepen5
Aandachtspunten, maatregelen en doelgroepen (3) Geen specifieke doelgroepen, tenzij afdeling / statuut Begeleidingsgroep heeft beslissende rol o.v.v. het bepalen van aandachtspunten en eventuele doelgroepen, maar een adviserende rol bij de keuze van maatregelen.
Informeren van het personeel
Waarom nog geen maatregelen 14 bedrijven Uitgesteld in tijd Te vroeg om maatregelen te nemen Andere prioriteiten, zoals reorganisaties
Evaluatie van positieve punten Functionneren 12 Contact klanten 5 Betere cultuur 11 Beter imago 5 Bedrijfsklimaat 11 Prestaties 4 Meer motivatie 10 Minder AO 3 Betrokkenheid 8 Minder afwezigheden 3 Minder conflicten 7
Evaluatie van knelpunten 1.Te hoge verwachtingen 2.Gebrek aan expertise 3.Onvoldoende tijd
Informatie bekomen uit de interviews Stand van zaken wordt niet systematisch bijgehouden Ondersteuning naar of vanuit de sector quasi onbestaande Al dan niet ontwikkelen stressbeleid hangt af van goodwill werkgever, aanwezigheid structuren en kennis over het onderwerp
Informatie bekomen uit de interviews (2) Koudwatervrees Munitie voor de vakbonden Stressbeleid als onderdeel van sociale onderhandelingen en HRM-beleid Stressbeleid is zaak van iedereen, maar stuwende rol van de vakbonden Rol van de andere actoren Niet eenvoudig om te komen tot maatregelen
Samenvattend 1.Geen systematisch overzicht – evaluatie CAO 2.Expliciet stressproject complementair aan HRM- beleid en sociale onderhandelingen 3.Meeste bedrijven situeren zich binnen inventarisatie 4.Argumenten om op te starten: vermoeden van stress, IKZ, wetgeving, behoud personeel, positieve neveneffecten
Samenvattend (2) 5.Indien reeds maatregelen: communicatie, informatie, ergonomie en taakinhoud 6.Stressbeleid is zaak van iedereen, vandaar veel begeleidingsgroepen 7.Stuwende rol van de vakbond verder onderbouwen