Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013
Inhoud 1.Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? 2.Methodiek 3.Uitkomsten 4.Gevolgen voor Kromhoutgarage
Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? Een parkeerbehoefteonderzoek is een: Prognose van de toekomstige behoefte naar parkeerplaatsen in het openbare domein, uitgaande van het huidige parkeerbeleid, op basis van een gecorrigeerde momentopname, voorspellingen voor autobezit en autogebruik en vermeerderd (+ of -) met de gevolgen van bouwontwikkelingen in het onderzoeksgebied. Prognosemodel
Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? Aantrekkelijkheid van het gebied Autobereikbaarheid van het gebied Parkeerbeleid (prijs, mogelijkheden) Aantal huishoudens en inwoners in het gebied Bedrijven binnen het gebied Conjunctuur Kwaliteit & prijs openbaar vervoer Verzorgingsgebied Concurrentie Maar niet door het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen Vraag naar parkeerplaatsen o.a. wordt beïnvloed door:
Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? Geven een beeld van de parkeerbehoefte in de toekomst; geen exact aantal Zijn een prognose; geen waarheid Worden zachter naarmate het moment verder weg ligt Hulpmiddel bij het beoordelen van de consequenties van ruimtelijke ontwikkelingen Waarde van de uitkomsten
Methodiek Noodzakelijke vrije ruimte –Ruimte nodig voor verkeercirculatie en om drukste momenten in het jaar op te vangen –Straat 15% overdag en 10% ‘s nachts –Garage 10% overdag en 0% ‘s nachts Relatieve drukte maatgevend moment –Correctie op het feit dat het onderzoek is gebaseerd op een momentopname –Het op 4 na drukste moment in het jaar –Correctie op basis van gegevens bezetting garage Kaders
Methodiek Gebiedsindeling
Methodiek Parkeertelling uitvoeren (straat en garage) op diverse momenten –Aantal bewoners –Aantal werkenden –Aantal bezoekers Noodzakelijke vrije ruimte toevoegen Maatgevende moment vaststellen per gebied Relatieve drukte vaststellen voor maatgevend moment Groei vaststellen –Autonoom (groei autobezit) –Verzorgingsgebied (groei autogebruik) –Of scenario’s vaststellen Toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen –Bouwen – toename op basis van parkeernormen –Slopen – afname op basis van parkeernormen Som = Parkeerbehoefte Opbouw parkeerbehoefte
Methodiek Tijdelijk Crisis Afname arbeidsplaatsen Structureel Uitbreiding betaald parkeren Online winkelen Concurrentie Ontwikkelingen: minder auto’s geparkeerd Conclusie: Toekomst ongewis > drie scenario’s Stabiel: bewoners + 1,4%; werkenden bezoekers = 0% Groei: bewoners + 1,4%; werkenden 0%; bezoekers +1% vanaf 2016 Krimp: bewoners + 1,4%; werkenden 0%; bezoekers -1%
Uitkomsten Parkeerbalans is het verschil tussen het aantal beschikbare parkeerplaatsen en de parkeerbehoefte. De betrouwbaarheid van de prognose van het aantal parkeerplaatsen in de toekomst is groter dan de betrouwbaarheid van de parkeerbehoefte. Niet “doodstaren” op de absolute getallen. Parkeerbalans
Uitkomsten Parkeerbalans voorbeeld
Uitkomsten Parkeerbalans
Gevolgen voor Kromhoutgarage Overwegingen: Geen directe noodzaak voor extra capaciteit Waarschijnlijk capaciteit nodig op drukke dagen Zwaartepunt functies aan oostzijde van de ‘knip’ Zwaartepunt parkeercapaciteit aan westzijde van de ‘knip’ Garage is niet kostendekkend te exploiteren Advies (niet getoetst aan maatschappelijke, verkeerskundige en/of financiële uitgangspunten en randvoorwaarden): Bij voorkeur uitstellen totdat er meer duidelijk is over het economisch herstel Indien nu een keuze moet worden gemaakt: nu realiseren als de gemeente het geld heeft voor bouw en exploitatietekort