Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Ruimtecreatie/ruimtevraag
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Van probleem naar oplossing
10 september 2008 Projectnaam : Verkeerskundige inrichting omgeving Brede School Plus Lage Mierde Opdrachtgever : Gemeente Reusel – De Mierden Verkeerskundige.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Bergse Plaat parkeren 5 maart 2015 Gemeente Bergen op Zoom.
Rioolvervanging 'De Lors'
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Economische en budgettaire situatie Aruba 6 januari 2009.
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
Centrumvisie Zeeland Presentatie 27 januari 2010.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Herstructurering Sluispolder West en de Binnenstad Informatiebijeenkomst 1 oktober 2014.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Parkeerbehoefte Centrum en Schil Ontwikkeling en gevoeligheidanalyse 17 januari 2012.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Randprogramma 19 januari 2009.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Het Parkeren Uitgelicht Modellenstudie Koningshoek Themaraad Maassluis 27 oktober 2009 Deel 1.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
ProjectTeam Stadshart –mei 2012 Stadshart LZ in cijfers - ca m² extra winkels - ca m² Cultuurgebouw - ca. 255 extra woningen - ca. 850 nieuwe.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Korte agenda Presentatie gebiedsvisie Geffen – Oss
Voorontwerp bestemmingsplan Willevenstraat – presentatie tijdens de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 juni 2012 ir. M.J. (Marjolijn) Nijssen.
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Informatieavond Badhuisplein
Monitor sociaal Domein
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Zone C
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
CENTRUMPLAN SCHAIJK Centrumplan Schaijk
Nationaal Parkeercongres 2017
Marktconsultatiedag 29 november
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Algemene ledenvergadering
Groot Onderhoud Noordkade
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Ledenraadpleging onderhandelaarsakkoord
Bedrijfshuisvesting in Meierijstad
Parkeeronderzoek Venlo
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013

Inhoud 1.Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? 2.Methodiek 3.Uitkomsten 4.Gevolgen voor Kromhoutgarage

Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? Een parkeerbehoefteonderzoek is een: Prognose van de toekomstige behoefte naar parkeerplaatsen in het openbare domein, uitgaande van het huidige parkeerbeleid, op basis van een gecorrigeerde momentopname, voorspellingen voor autobezit en autogebruik en vermeerderd (+ of -) met de gevolgen van bouwontwikkelingen in het onderzoeksgebied. Prognosemodel

Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? Aantrekkelijkheid van het gebied Autobereikbaarheid van het gebied Parkeerbeleid (prijs, mogelijkheden) Aantal huishoudens en inwoners in het gebied Bedrijven binnen het gebied Conjunctuur Kwaliteit & prijs openbaar vervoer Verzorgingsgebied Concurrentie Maar niet door het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen Vraag naar parkeerplaatsen o.a. wordt beïnvloed door:

Wat is een parkeerbehoefteonderzoek? Geven een beeld van de parkeerbehoefte in de toekomst; geen exact aantal Zijn een prognose; geen waarheid Worden zachter naarmate het moment verder weg ligt Hulpmiddel bij het beoordelen van de consequenties van ruimtelijke ontwikkelingen Waarde van de uitkomsten

Methodiek Noodzakelijke vrije ruimte –Ruimte nodig voor verkeercirculatie en om drukste momenten in het jaar op te vangen –Straat 15% overdag en 10% ‘s nachts –Garage 10% overdag en 0% ‘s nachts Relatieve drukte maatgevend moment –Correctie op het feit dat het onderzoek is gebaseerd op een momentopname –Het op 4 na drukste moment in het jaar –Correctie op basis van gegevens bezetting garage Kaders

Methodiek Gebiedsindeling

Methodiek Parkeertelling uitvoeren (straat en garage) op diverse momenten –Aantal bewoners –Aantal werkenden –Aantal bezoekers Noodzakelijke vrije ruimte toevoegen Maatgevende moment vaststellen per gebied Relatieve drukte vaststellen voor maatgevend moment Groei vaststellen –Autonoom (groei autobezit) –Verzorgingsgebied (groei autogebruik) –Of scenario’s vaststellen Toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen –Bouwen – toename op basis van parkeernormen –Slopen – afname op basis van parkeernormen Som = Parkeerbehoefte Opbouw parkeerbehoefte

Methodiek Tijdelijk Crisis Afname arbeidsplaatsen Structureel Uitbreiding betaald parkeren Online winkelen Concurrentie Ontwikkelingen: minder auto’s geparkeerd Conclusie: Toekomst ongewis > drie scenario’s Stabiel: bewoners + 1,4%; werkenden bezoekers = 0% Groei: bewoners + 1,4%; werkenden 0%; bezoekers +1% vanaf 2016 Krimp: bewoners + 1,4%; werkenden 0%; bezoekers -1%

Uitkomsten Parkeerbalans is het verschil tussen het aantal beschikbare parkeerplaatsen en de parkeerbehoefte. De betrouwbaarheid van de prognose van het aantal parkeerplaatsen in de toekomst is groter dan de betrouwbaarheid van de parkeerbehoefte. Niet “doodstaren” op de absolute getallen. Parkeerbalans

Uitkomsten Parkeerbalans voorbeeld

Uitkomsten Parkeerbalans

Gevolgen voor Kromhoutgarage Overwegingen: Geen directe noodzaak voor extra capaciteit Waarschijnlijk capaciteit nodig op drukke dagen Zwaartepunt functies aan oostzijde van de ‘knip’ Zwaartepunt parkeercapaciteit aan westzijde van de ‘knip’ Garage is niet kostendekkend te exploiteren Advies (niet getoetst aan maatschappelijke, verkeerskundige en/of financiële uitgangspunten en randvoorwaarden): Bij voorkeur uitstellen totdat er meer duidelijk is over het economisch herstel Indien nu een keuze moet worden gemaakt: nu realiseren als de gemeente het geld heeft voor bouw en exploitatietekort