Voorlichting- & scholingsbijeenkomsten Groningen, Haren, Ten Boer & Zuidlaren Erik de Graaf Oktober/november 2013
Vier centrale vragen: verbetering proces transitie professionalisering van het advies transitie monitoren & schoolloopbaan volgen overdracht gegevens automatiseren
veel lln. tussen wal & schip relatief veel afstroom (rendement VO) toelating zeer divers overdracht gegevens gebrekkig
LVS vanaf groep 6 leidend bij advisering & plaatsing (film i.p.v. foto) Eindtoets als ‘second opinion’ Begrijpend lezen & Rekenen meeste gewicht Het PO is verantwoordelijk voor het advies, het VO is verantwoordelijk voor de plaatsing
het basisprofiel het plusprofiel het bespreekprofiel het disharmonisch profiel
7 PO-scholen & 3 VO-vestigingen ◦ 80%: voorlichting/scholing adequaat ◦ 80%: invullen kost weinig tijd (optie Access) ◦ 100%: gebruik Plaatsingswijzer helder ◦ 100%: Plaatsingswijzer levert beter onderbouwde overgang op
VWO: leerling heeft in groep 6 t/m 8 op LVS-toetsen resultaten behaald op A/I-niveau Profiel VWO BL (begrijpend lezen) R&W (rekenen en wiskunde) TL (technisch lezen) Sp. (spelling) VWO PlusprofielVS ≥90 In groep 8 ge-rekend naar M8 * VS ≥122 In groep 8 ge-rekend naar M8 * VS ≥117VS ≥158 In groep 8 ge-rekend naar M8 * VWO Basisprofiel Profiel van groep 6 t/m 8 met overwegend A/I-scores o Zie voor álle groepen de tabel Maximaal 2 maal een A/II-score o Zie de tabel voor de ondergrenzen van A/II Vaardigheidsscores groep 8 / jan-febr. A/1 tot Plusprofiel VS 68-85VS VS VS Dle’s bij dle-toetsen› dle 62 VWO BespreekprofielAls Basisprofiel, maar een beperkt aantal malen een score vanaf de ondergrenzen, bij voorkeur niet bij begrijpend lezen en rekenen/wiskunde dle’s: een beperkt aantal malen enkele dle’s lager in het naastgelegen bereik VWO Disharmonisch profiel Op 1 of 2 specifieke domeinen door de jaren heen meerdere keren afwijkende scores. De verklaring van het disharmonisch ontwikkelingsbeeld is aantoonbaar af te leiden uit een gediagnosticeerde hulpvraag. Zie de beschrijving bij ‘disharmonisch profiel’
Cito LVSBegr. LezenRekenen Alg.Techn. lezenSpelling januarijunijanuarijunijanuarijunijanuarijuni. VS: Groep 6 A / I ≥45≥95≥98≥94≥97≥139≥144 Ondergrens A/II Basisprofiel Ondergrens Bespreekprofiel 38 = B/II 86 = B/II 91 = B/II 80= C/III84 = C/III 132 = C/III 136 = C/III Gebruikte toets M6 E6DMT 3 M6E6 Groep 7 A / I ≥57≥108≥111≥101≥107≥145≥147 Ondergrens A/II Basisprofiel Ondergrens Bespreekprofiel 49 = B/II 100 = B/II 104 = B/II 87 = C/III 91 = C/III 137 = C/III 138 = C/III Gebruikte toets M7 E7DMT 3 M7E7 Groep 8 A / I ≥68≥119≥108≥150 Ondergrens A/II Basisprofiel Ondergrens Bespreekprofiel 59 = B/II 111 = B/II 94 = C/III 141 = C/III Gebruikte toets M8 DMT 3M8 Tabel VWO met vaardigheidsscores Basisprofiel en ondergrenzen Basis- en Bespreekprofiel (Cito 2011)
Percentage aanmeldingen per profiel Plusprofiel 7% 7 % 12% Basisprofiel 63% 69 % 62% Bespreekprofiel 17% 17 % 18% Dish. profiel 7% 7 % 8%
LVS sterkere functionele positie in PO PO neemt ouders eerder mee in vervolgperspectief Opstellen advies meer teamwork Eind januari gr. 8: alle toetsgegevens binnen Aanmelding VO eerder (15 maart)
Beter rendement onderbouw VO Minder opstroom (meer stabiliteit: 85 -> 93%) Minder afstroom/doublures Minder shopgedrag ouders (plaatsingsbesluit)
LWOO, SO & SBO integreren Access database koppeling Parnassys/ Dotcomschool Nieuwe toetsen Cito koppelen aan referentieniveaus Van inlog naar account Toekomst: integratie voortgangstoetsen VO
In GHTB 4 scholingsbijeenkomsten (180 aanmeldingen) In provincie veel belangstelling (PO &VO) Afspraken over gezamenlijke voorlichting & scholing Coördinatie in de regio’s (bijv werkgroep)
Alle PO- & VO-scholen hanteren Plaatsingswijzer in schooljaar Vervolg voorlichting PO: binnen eigen bovenbouw (+ team) VO: intakecie. (+ onderbouwteam) ouders (schoolgids, nieuwsbrief, ouderavond, optie VO- gids) Na 15-11: update matrix (min. Excel 2007) Via inlog toegang alle documenten (basisinfo, info ouders), nieuwsbrieven, matrix, trainingsmogelijkheid