Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Advertisements

Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Compacten en levelboxen.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Willem de Zwijgerschool
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Werken met deze powerpoint
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
GROEP 8.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Januari 2016 Van groep 8 naar een VO-school De Amsterdamse Kernprocedure.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lezen, taalontwikkeling en de bibliotheek
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Naam onderwijsinstelling Datum
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
NSCCT Instructie groep 7
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam

Agenda ● De relatie tussen lezen en taalontwikkeling ● Kennismaken met de Monitor de Bibliotheek op school ● Werkafspraken

De relatie tussen lezen en taalscores ● Er is een positief verband tussen het lezen van boeken en de scores op taal, wiskunde en studievaardigheden van de Cito-eindtoets. ● Frequent boeken lezen van een hoger niveau is de beste voorspeller voor Cito-scores. Bron: D. Kortlever & J. Lemmens: ‘Relaties tussen leesgedrag en Cito-scores van kinderen.’Tijdschrift voor Communicatie-wetenschap, 40, 1, 2012

Buitenlands onderzoek liet al zien dat lezen een positief effect heeft op: ● woordenschat ● begrijpend lezen ● schrijfstijl ● spelling ● kennis van grammatica Stephen Krashen (1993), The Power of Reading: Insights from the Research.

Cunningham & Stanovich (2001), ‘What reading does for the mind’, Journal of Direct Instruction, 1/2,

Vrij lezen en woordenschat ● Kinderen die 1 miljoen woorden per jaar lezen, kunnen per jaar hun woordenschat uitbreiden met ca woorden. ● Dit komt overeen met ongeveer een kwartier per dag. Voor ‘middle class’ kinderen is dit een gemiddelde hoeveelheid. Bronnen: Nagy, W., R. Anderson & P. Herman (1987), ‘Learning word meanings from context during normal reading’. American Educational Research Journal, 24, ; Anderson, R., P. Wilson & L. Fielding (1988), ‘Growth in reading and how children spend their time outside of school.’ Reading Research Quarterly, 23,

Alle reden dus om het lezen meer te stimuleren!

Wat doen we al? ● [Noem hier drie diensten of projecten binnen de samenwerking tussen deze school en jouw bibliotheek]

Wat is het effect? ● We hebben wel een indruk van het effect van leesbevordering op het lezen van kinderen, maar geen harde cijfers om die indruk te onderbouwen. ● Dat kan anders! Met de Monitor de Bibliotheek op school.

Monitor de Bibliotheek op school maakt het mogelijk om precies te zien wat de effecten zijn van onze samenwerking op o.a.: ● leengedrag ● leesgedrag ● leesplezier ● leescultuur thuis ● leesbevorderende activiteiten op school

Digitale vragenlijsten in de monitor ● Leerlingen: 15 vragen ● Leerkrachten: 4 vragen ● Leesconsulenten: 24 vragen De vragenlijsten worden ingevuld op het internet.

Vragenlijst voor leerlingen

Een voorbeeld

Vragenlijst voor leerkrachten

Een voorbeeld

Vragen voor leerkrachten 1. Hoe vaak doe je dit gemiddeld: voorlezen, bibliotheek bezoeken, boekintroducties, boekpresentaties, etc. 2. Gebruik je bij wereldoriënterende onderwerpen een boekencollectie in de klas? 3. Hoe gebruik je prentenboeken/leesboeken bij wereldoriënterende onderwerpen? 4. Hoe gebruik je informatieboeken bij wereldoriënterende onderwerpen ?

Wat krijgen we uiteindelijk te zien? ● Gemiddelde gegevens over alle scholen in de monitor ● Gegevens over onze eigen school

Aantal uitleningen: landelijk

Aantal uitleningen: school X

Leesgedrag: landelijk

Leesgedrag: school Y

Leesplezier: landelijk

Leesplezier: school Z

Bespreking van de resultaten ● Hoe staat onze school ervoor? ● Wat kunnen we op basis van de cijfers doen om onze samenwerking gerichter in te zetten? ● Afspraken maken en uitvoeren. ● Volgend jaar opnieuw meten met de monitor.

Werkafspraken: de vragenlijst voor leerkrachten, groep 1-8 ● Per groep vult 1 leerkracht de vragenlijst voor leerkrachten in; deze leerkracht ontvangt de link naar de vragenlijst. ● Bespreek met je duo-partner wat je invult, zodat de antwoorden representatief zijn voor wat jullie doen in je groep. ● N.B. Als je een combinatiegroep hebt, vul dan per groep een afzonderlijke vragenlijst in, met behulp van de links die daarbij horen.

Werkafspraken: de vragenlijst voor leerlingen, groep 4-8 ● De leerkracht die de vragenlijst voor leerkrachten heeft ingevuld, ontvangt ook de link voor de leerlingenvragenlijst. ● Waar vullen de leerlingen de vragenlijst in? ● Leg een lijst met namen en geboortedata bij de computer.

Werkafspraken: contact en planning ● Lijst met namen en mailadressen van de leerkrachten die de leerkrachtenvragenlijst gaan invullen. ● Planning voor het invullen van de vragenlijsten door leerkrachten. ● Planning voor het invullen van de vragenlijsten door leerlingen. ● Datum voor bespreking van de resultaten.