Toeristisch Café Toeristisch café bij Natuurpoort de Malpie
Toeristisch Café Programma uurOpening Mart Wijnen uurGroote HeideHas van Helvoort uurVVV en Promotie Valkenswaard Annelies Ziegenhardt Peter Moezelaar uurVrolijk Intermezzo? uurNetwerkborrel 2
Toeristisch Café VVV Valkenswaard Annelies Ziegenhardt 3
Toeristisch Café Aangenaam! VVV team: Elly Peeters en Inge Reijnders Ondersteund door VRIJWILLIGERS en VVV bestuur: Peter Moezelaar, voorzitter Frank van Gastel, penningmeester Taina van Olst, coördinator vrijwilligers Annelies Ziegenhardt-Vos, secretaris Ondersteund door KLANKBORDGROEP 4
Toeristisch Café Toeristisch Café maart: VVV-LTA Doelstelling over 5 jaar (2017) Valkenswaard is de meest Gastvrije gemeente in de Kempen (meetbaar) –Veelzijdig –Gastvrij, Gemoedelijk en Groen –Aantrekkelijk Valkenswaard biedt het beste van 2 werelden –Stad en platteland –De “achtertuin” van Eindhoven Groote Heide Meer verbinding met eigen wortels en inwoners 5
Toeristisch Café Toeristisch Café maart: VVV-LTA Doelstelling 2017 Recreatie De recreatieve voorzieningen zijn een goede mix tussen: –Gezellig en veilig –Dag- en verblijf –Hoogwaardig (kwaliteit) en laagdrempelig (persoonlijk) –Veelzijdig en kleinschalig –Extensief vs. intensief Focus op: –Rust en ruimte natuur –Meer beleving (ook voor wandelaars en fietsers) –Digitale ontwikkelingen Er komen meer toeristen naar Valkenswaard Er is wekelijks iets te beleven in Valkenswaard 6
Toeristisch Café Toeristisch Café maart: VVV-LTA Voorwaarden: Samenwerken en Samen werken Hands-on mentaliteit en pro actief Focus op de toekomst en niet op het verleden Denken in kansen en niet in beperkingen 7
Toeristisch Café Toeristisch Café maart: VVV-LTA Inhoudelijk: Concretisering en plan van aanpak doelstellingen Ontwikkelen toeristische trekpleisters Iedere week is er iets te doen in de Gemeente Valkenswaard!! Valkenswaard een “GEZICHT” geven Samenwerking verbeteren 8
Toeristisch Café Toeristisch Café maart: VVV-LTA Promotioneel: Het gezicht een identiteit geven Opstellen van een marketingplan –Gecoördineerder en planmatiger –Goed vindbaar Toeristisch infocentrum (op de Markt, of zeer nabij) –Ook focus op recreanten uit de regio –Meer gebruik maken van digitale mogelijkheden Aantrekkelijker website, App’s, Facebook, Twitter, CR-codes 9
Toeristisch Café Resultaten 2013 Samenwerking Overleg op Gemeentelijk niveau Gemeente; wethouder en ambtenaar; maandelijks Evenementenorganisatie Cultuurcoaches Hofnar gebruikers Mede-initiatiefnemer voor nieuw Centrummanagement Mede-initiatiefnemer: Promotie Valkenswaard 10
Toeristisch Café Resultaten 2013 Samenwerking vervolg Regionaal: Groote Heide partners Brabantbreed – op beleidsniveau en operationeel niveau Vrijetijdshuis: focus op grote toeristische trekkers VVV’s: de ‘onbekende’ parels in de regio’s en unieke evenementen (in voorbereiding) VVV NL 11
Toeristisch Café Resultaten 2013 Inhoudelijk Vernieuwde Website o.b.v. NDTRC Wandelen / fietsen - Medewerking aan 'Beleef het gedicht' -In voorbereiding : Belevingstocht voor gezinnen met kinderen -Groote Heide activiteiten in voorbereiding Arrangement Bloemencorso Deelname beurs Hamont/Achel Vrijwilligers organisatie 12
Toeristisch Café Promotioneel VVV zelf beter in beeld gebracht bij inwoners, bedrijven en organisaties Alle voorbereidingen voor inzet digitale media vanaf 2014 waaronder ook digitale welkomstborden Nieuwe locatie per ! Beëindiging ANWB-contract Resultaten
Toeristisch Café Beleidsplan Doelgroepen –55+ –Gezinnen met kinderen –In Valkenswaard en (verblijvend in) regio Inhoudelijk: producten en diensten gericht op –Dagrecreatie –Natuurrecreatie in combinatie met eten en drinken –Gebruik van internetoplossingen, social media (Facebook, Twitter etc.) en duurzaamheid. 14
Toeristisch Café Wat bereikt in 2016? Een professionele VVV-organisatie Een breed aanbod van op Valkenswaard en Groote Heide gerichte producten en diensten We zijn zeer actief in Multimedia toepassingen We zijn 7 dagen per week beschikbaar 15
Toeristisch Café Plannen 2014 Onze functies: Gastheerschap; info & communicatie Gegevensbeheer Productontwikkeling -Samen met T&R ondernemers/organisaties -Verkoop ter ondersteuning -Social media 16
Toeristisch Café Plannen 2014 Wenselijke VVV-organisatie VVV Vestiging VVV Agentschap(pen) VVV Informatiepunt(en) VVV Leden (Vrienden Van Valkenswaard (ambassadeurs)) 17
Toeristisch Café Plannen 2014 Nauwe samenwerking met VVV’s van Groote Heide –Samen met Heeze-Leende en Cranendonck: website en gezamenlijke inkoopwww.vvvdegrooteheide.nl –Verdere samenwerking met VVV’s van Hamont-Achel en Neerpelt 18
Toeristisch Café Plannen 2014 Winkel: nieuw assortiment –Reisartikelen, kaarten, boeken, gidsen, VVV- en andere cadeaubonnen –Voorlichtingsmateriaal over Valkenswaard e.o. en wat onze T&R ondernemers daarbij te bieden hebben –Eigentijdse op Valkenswaard gerichte cadeauartikelen –Digitale presentatie van aanbod 19
Toeristisch Café VVV Valkenswaard 2014 VRAGEN ?? 20
Toeristisch Café Promotie van Valkenswaard Peter Moezelaar 21
Toeristisch Café Wat is er voor een succesvolle promotie zoal nodig? 22
Toeristisch Café Een duidelijke toekomstvisie 23
Toeristisch Café Pr Eén gezicht naar buiten 24 Evenementen Centrum management Centrum management VVV Overheid Overige partijen Regie Promotie Valkenswaard
Toeristisch Café Een bij-de-tijds, aantrekkelijk en inzichtelijk aanbod Daar kunnen jullie (Vrijetijdssector) voor zorgen (met onze ondersteuning), d.m.v.: Evenementen Activiteiten Arrangementen etc. 25
Toeristisch Café Wat kan de VVV betekenen? Gastheerschap Gastvrij onthaal –In heel Valkenswaard en Groote Heide –zowel offline als online Gegevensbeheer Productontwikkeling 26
Toeristisch Café Meerwaarde VVV 99% van de Nederlanders kent de VVV en velen weten waar de VVV voor staat (onderzoek Blauw Research 2011) Door contact met de VVV geven bezoekers tot 16% extra uit (onderzoek Erasmus Universiteit 2013) 27
Toeristisch Café Conclusies onderzoek Erasmus Meer dan de helft van de Nederlandse Vrijetijdsconsumenten maakt gebruik van VVV VVV wordt hoog gewaardeerd (7,6) VVV beïnvloedt keuzeproces (vindt 2/3) 28
Toeristisch Café Conclusies onderzoek Erasmus Een bezoek aan VVV zorgt voor meer bestedingen –gem. besteding/dag € 49,08 na recent bezoek VVV is dat € 5,26 pp hoger (10%) Fans van de VVV besteden nog meer –€ 8,02 meer (16%) 29
Toeristisch Café VVV Valkenswaard wil deze info volop gaan benutten Met als doel: Meer bezoekers te trekken, die dan meer uitgeven Waardoor jullie uiteindelijk meer verdienen 30
Toeristisch Café Ten 1e: door een zichtlocatie 31
Toeristisch Café Ten 2 e : door de digitale mogelijkheden die VVV NL biedt 32
Toeristisch Café NDTRC: de basis Nederlandse Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur 33
Toeristisch Café Presentatie vanuit NDTRC Biedt vele mogelijkheden via diverse kanalen zoals: –Website, Tablet, App, Zuilen, Social Media e.d. 34
Toeristisch Café Website 35
Toeristisch Café Tablet 36
Toeristisch Café App 37
Toeristisch Café Zuilen 38
Toeristisch Café Wat is daar voor nodig? Een up-to-date NDTRC-database Jullie leveren de info aan, met foto’s! –Over je organisatie –Over activiteiten en evenementen VVV voert alle gegevens in –VVV-leden mogen hun eigen pagina bijhouden 39
Toeristisch Café Resultaat We leveren daarmee een relevante bijdrage aan de promotie van Valkenswaard Zowel offline als online Mits jullie allemaal meewerken… Jullie plukken er de vruchten van! 40
Toeristisch Café VVV-lid worden? Extra faciliteiten m.b.t. Website –Hogere notering bij zoekopdrachten (partner) –Bedrijfspagina zelf bijhouden en doorverwijzing naar eigen site Korting op producten/diensten VVV Vwrd Vermelding leden op wandel- en fietskaarten Inbreng in ledenbijeenkomsten, etc. 41
Toeristisch Café Wat kost lidmaatschap? Ondernemers: € 150 per jaar Verenigingen:€ 100 per jaar Sympathisanten:€ 50 per jaar Prijzen excl. BTW Geldig in
Toeristisch Café En dan nu: de App… 43