Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Differentiatie in de klas
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
ITTL – Biografie. Emma Stout..
 Afstuderen Zo zou ik willen dat mijn afstudeerjaar eruit ziet.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Realisaties Industriële Sturingen
Voorlichting: Informatica
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Fundament Informatica
Frank Stalpers en Ad Baars
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Java en BlueJ Een goed idee?.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De gezonde school en genotmiddelen
1 Cultureel zelfportret
Leerlingen ontwikkelen apps
Deel anders, mijn organisatie
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
I & I conferentie 21 november 2007 Michel van Ast Hans Reinders.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Stel je eens voor… Inleef-opdrachten in de geschiedenisles ILO alumniconferentie 2015.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Informatieavond Groep 8
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
GROEP 8.
Lezen: doe het goed voor
7 Databases i&i-conferentie 25 november Databases i&i-conferentie 25 november 2015 Van boek naar interactief 2001: Turing (voorloper Enigma) twee.
1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA. SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Corlaer College De decanen zijn: Anne José Schimmel & Harro Schuiling.
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Hoe beheer je efficiënt computers op school? Linux Terminal Server Project (LTSP)in de praktijk Rob Burggraaf Bovenschoolse ICT coördinator VPCO.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
RKBS De Overplaats - Open dag – 15 februari 2012 – Een school waar je je hart, je hoofd en je handen leert gebruiken!
Eindproject informatica
TopOndernemers op de Springplank
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Welkom in groep 6/7!.
Eindproject informatica
WELKOM Informatieavond klas 3 TOPmavo 13 september 2018
Transcript van de presentatie:

Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays en tekenen. Hoofdstuk 9 Informatiemodellering methode: FCO-IM Hoofdstuk 10 Geschiedenis van de computer rekenmachines, eerste computers, mainframes en minicomputers, pc’s, nieuwe ontwikkelingen Hoofdstuk 11 Besturingsystemen Functie en werking van het O.S. voorbeelden: Windows, Mac-OS en Linux

Turing deel 2 Hoofdstuk 12 Software Engineering Theorie: objectgeoriënteerde aanpak aan de hand van het Monty Hall (Willem Ruis) dilemma. Extra paragraaf verwerkingsboek: Software Engineeringproject met Game Maker. Hoofdstuk 13 Organisatie-analyse Voorbeeld: automatiseringsproject voor een videotheek: organisatiemodellering, het invoeringstraject, projectmanagement. Hoofdstuk 14 Het wetenschapsgebied informatica Verdiepingshoofdstuk over informatica als wetenschap (opzet conform hoofdstuk 7 deel 1)

Software Engineeringproject met Game Maker.

Opzet paragraaf 12.6 verwerkingsboek Het hoofdstuk ‘Software Engineering’wordt afgesloten met een project. Een team van 2 à 3 leerlingen maken een computer-programma, waarbij gewerkt wordt volgens een vaste methodiek: 1.Schrijven van een projectplan 2.Een analyse maken van de opdracht. 3.Een ontwerp maken voor het programma. 4.De implementatie: het schrijven van het programma. 5.Het testen van het programma. 6.De afwerking: compileren en op cd zetten van het programma, de documentatie verzorgen.

De case Het Turingcollege is een school voor voortgezet onderwijs waar het gebruik van ICT in de lessen een belangrijke plaats inneemt. Ieder jaar is er op het Turingcollege een open dag voor leerlingen uit groep 8 van de basisscholen uit de omgeving. De commissie, die de open dag organiseert, heeft het idee gelanceerd dat het aardig zou zijn als iedere bezoeker van de open dag een cd-rom zou krijgen met daarop een computergame over het Turingcollege. Het spel moet leuk zijn voor leerlingen uit groep 8, maar moet ook een goed beeld geven van de school.

De tool Er wordt gebruik van de ontwikkelomgeving Game Maker. Op de CD-ROM in het informatieboek staat het programma inclusief een Engelstalige handleiding. Game Maker is ontwikkeld door professor M. Overmars van de universiteit Utrecht. Op zijn site staat meer informatie over het programma: Op de Turingsite, komen een aantal voorbeelden.

Voorbeelden Dit schooljaar heb ik met mijn 5 Havo en 6 Vwo groep een SE-project gedaan, waarbij de leerlingen konden kiezen voor Game Maker. Leerlingen hebben er in een periode van 6 weken 3 lessen per week (45 min.) aan kunnen werken (en de nodige tijd thuis en op school tijdens de Z-uren). Als afsluiting wil ik een paar producten laten zien.