LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
User Centred Development
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
HAPPY 2013 GELUKKIG 2013 Today we are Monday, 20 April 2015 Vandaag zijn wij maandag 20 april 2015 Hoy es segunda-feira, 20 de abril de 2015 … 05:28:39.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Verlangen naar God Longing for God
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Safe Guarding and Child Protection
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015

UITGANGSPUNTEN VOOR EEN LEERTEAM: heeft een gezamenlijke vraag (zal gespecificeerd gaan worden door het leerteam zelf) kan bestaan uit deelnemers van VO én PO (er kan veel geleerd worden van elkaar) bepaalt zelf wanneer en hoe vaak er wordt overlegd rondt af met een oplossing en/of een advies aan OCW houdt contact met de kwartiermaker publiceert bijeenkomsten en opbrengsten in de digitale werkgroep op talentstimuleren.nl op elke (mini)regiobijeenkomst de voortgang laten zien LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

INTRODUCTIE DEELNEMERS Ervaring met/ kennis van versnellen? Vragen over versnellen? Drempels voor versnellen? Gewenste opbrengst leerteam? Externe deskundigen uitnodigen? LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

baby van 16 maanden leest

VERSNELLEN werkgroep versnellenwerkgroep versnellen op talentstimuleren.nl aantal versnellers onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoeveel-en-welke- leerlingen-versnellen effecten van versnellen onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/wat-zijn-de- effecten-van-versnellen hoe succesvol zijn versnellers? onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoe-succesvol-zijn- de-leerlingen-die-versnellen-in-hun-verdere-loopbaan LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

INFORMATIE Versnellingswijzer, versnellen zonder drempels zonder-drempel-naar-meer-evenwicht-in-arrangementen-voor-excellente- leerlingen/ Mogelijkheden voor VO leerlingen op Universiteit Universitaire%20Prog's%20%5Bcompl%5D.pdf Quotes: Happy people don’t have stories to tell (Françoys Gagné) (voor 90-95% van de leerlingen is versnellen dé oplossing om verveling tegen te gaan, maar dat éne geval dat verkeerd gaat blijft hangen) Classrooms are the only place where age matters more than ability (Susan Assouline in A Nation Empowered) LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

A NATION DECEIVED Uitgekomen in 2004 Te downloaden op: Vertaald in Arabisch, Chinees, Frans, Duits, Hindi, Japans, Koreaans, Russisch en Spaans “I only wished that every teacher and principal would have to read A Nation Deceived as part of their training. I think it would open their eyes to what is missing for gifted children.” een ouder LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

BELANGRIJKSTE PUNTEN: 1.Versnelling is de meest effectieve interventie voor begaafde leerlingen 2.Voor slimme kinderen heeft versnellen goede effecten op de lange termijn, zowel academisch als sociaal 3.Versnellen, zeker in de vorm van klas overslaan, kost bijna niets LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

The school doesn’t think the child is ready to be accelerated. Safe is better than sorry. We have several smart students—how do we know that this child is different? There’s absolutely no proof that moving students ahead will help them academically or socially. How can we be sure that they will be OK socially with older kids when they have trouble making friends with their age mates? Acceleration is for the wealthy. Doing nothing is not the same as “do no harm.” Tools and instruments are available to help determine which students will better benefit from acceleration. Closing our eyes to children’s educational differences is neither democratic nor helpful. Evidence indicates that when children’s academic and social needs are not met, the result is boredom and disengagement from school. Accelerating selected students can save years of loneliness and social isolation for students who don’t “fit in” with age mates and long to have friends who share similar interests. Talent cuts across all demographics: ethnicity, gender, geography, and economics. Acceleration is most beneficial to students who come from families of modest means because parents who are wealthy are able to provide challenging, accelerative opportunities for their children. LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015 ARGUMENTEN?

LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015 A Nation Deceived, How schools hold back America’s brightest students Nadruk op bewijzen uit jarenlang onderzoek dat leerlingen die willen versnellen de kans zouden moeten krijgen. Poging om het klimaat op dat gebied te veranderen. A Nation Empowered, Evidence trumps the excuses holding back America’s brightest students Follow up van A Nation Deceived. Hoe goed zijn de geleerde lessen toegepast?

A NATION EMPOWERED Uitgekomen in 2015 Wat heeft 10 jaar A Nation Deceived opgeleverd? Meer leerlingen in verrijkingsprogramma’s Meer leerlingen van basisschool al in VO klassen Meer leerlingen uit VO al in universiteitsprogramma’s Meer staten en schooldistricten met beleid op gebied van versnellen Maar…. anti houding t.o.v. versnellen blijkt moeilijk te doorbreken LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015

HOE IS DE SITUATIE IN NEDERLAND? mogelijkheden op universiteitmogelijkheden op universiteit voor VO leerlingen LEERTEAM VERSNELLEN 1 SEPTEMBER 2015