Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
De schoolmaatschappelijk werker
Uitslag enquête over online pesten
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Verborgen vormen van pesten
Veilig Internet Volgende
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Themabijeenkomst Pesten
Hoera, een oudergesprek!
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Doel: rekening met elkaar houden
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Dr. Albertus Risaeusschool
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
H3 Wat is normaal?.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Onze school is een KiVa-school!.
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als ouder aan doen? Waar of bij wie kun je terecht voor hulp?

Wat is pesten? PlagenPesten MachtsgelijkheidMachtsongelijkheid IncidenteelStructureel Tussen twee mensenMeer personen betrokken “Het is een groepsproces waarin niet iedereen weet welke rol die heeft”

Prevalentie 90% van de kinderen op het VO vertelt het NIET aan de ouders

Wie spelen een rol bij pesten?

Pester Zondebok Leerkrachten Zwijgende middengroep Ouders Pesten = een Groeps- probleem

Wanneer kun je worden gepest?

Ieder kind loopt een zeker risico om gepest te worden. Wanneer je afwijkt van de norm dat door de meerderheid wordt gesteld. Je kunt dan bijv. denken aan: Kleding Geld Uiterlijk Godsdienst Huidskleur Gewicht Gewoonten Het kan ook te maken hebben met een zekere mate van bereikbaar/gevoelig zijn of weerloos zijn.

Hoe kan pesten worden opgelost?

Bij samenwerking tussen leerkrachten en ouders bij de aanpak van het probleem: doorbreek de samenzwering van het zwijgen door te vertellen dat kinderen niet ‘klikken’. Wanneer hulp wordt geboden aan de pester én de zondebok. Én wanneer de zwijgende middengroep wordt gemobiliseerd: Kinderen hebben en hoog ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel, laat ze zich sterk maken tegen pesten.

Hoe kan pesten worden opgelost? Bescherming van de groep

Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is?

Signalen: Nerveus of bang zijn om naar school te gaan Het hele weekend fit zijn, maar op zondagavond last krijgen van onverklaarbare kwaaltjes Nare dromen, bedplassen of andere slaapproblemen Concentratiestoornissen, waardoor schoolprestaties achteruit gaan Lichamelijke klachten (hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, vermoeidheid) en depressieve klachten Nooit vriendjes/vrienden mee naar huis nemen Niet naar feestjes willen Lichaamstaal (zachte stem, schouders een beetje laten hangen)

Wat kun je doen als ouder?

Maak het bespreekbaar, zonder waardeoordeel (zeg niet: ‘Bijt eens van je af’) Vraag hoe je kind zich voelt. En luister.. Wees een KOE en gebruik LSD Denk mee aan een oplossing (stel bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining of vechtsport voor) Doe nooit iets waarvan je kind niet op de hoogte is of wat het niet zou willen Informeer op school naar hoe zij omgaan met signalen van pesten

Hoe herken je of je kind zelf pest?

Pesters zijn moeilijk te herkennen. Kinderen pesten meestal niet waar hun ouders bij zijn. Heb je het vermoeden dat je kind pest? Houd dan extra goed in de gaten hoe het contact is met andere kinderen, ook via internet. Praat erover met de beroepskrachten die werken op de plek waar het pesten misschien voorkomt. Daarbij komt dat je als ouder een bepaalde verwachting hebt van of je kind pest. Bijvoorbeeld ‘Mijn kind doet dat niet’. Je kind kan soms gevangen zitten in de pest-rol en heeft hulp nodig.

Wat kun je als ouder doen?

Vraag je kind wat er precies is gebeurd in de situatie die jij vreemd vond. Denk eerst goed na over waarom je kind pest en ga daar met je kind over praten. Bespreek met je kind wat pesten voor een ander betekent. Geef inzicht in de mate van impact dat het heeft op de ander. Laat duidelijk merken dat pesten écht niet goed is. Help je kind om op een positieve manier om te gaan met andere kinderen, ook op internet. Help je kind om zich aan afspraken en regels te houden. Verzin samen oplossingen om het pesten te stoppen. Bespreek het ook op school met de leerkracht of de mentor van je kind. Op de website Pestweb staan tips voor pubers die zelf pesten om zich bewust te worden van wat ze doen.

Wat kun je doen om het pesten te voorkomen? Wat iedere volwassene kan doen is duidelijk stelling nemen. Als je wilt weten óf er wordt gepest in de klas kun je dat vragen. Je geeft hiermee je kind een aantal boodschappen mee: 1.Je weet dat kinderen elkaar verschrikkelijke dingen aan kunnen doen 2.Je kunt je emoties laten zien, dat je het triest vindt dat het gebeurd 3.Je kunt je kind duidelijk maken dat je kind kan opkomen voor het slachtoffer maar niet ten koste van alles 4.Jouw kind zal je makkelijker in vertrouwen nemen als het zelf wordt gepest

Wat kun je doen om het pesten te voorkomen? Bespreekbaar maken van ‘hoe ga je om met elkaar?’ Zowel thuis als op school. Aan de hand van Funniest Home-videos: waarom lachen mensen daar zo hard om? De nieuwste versie van GTA: wat vind je ervan om andere mensen omver te rijden, of neer te slaan? NB! Niet elke klas heeft één of meerdere zondebokken. Dit natuurverschijnsel komt tot uiting bij onveiligheid in de groep.

“Deze film was zeer ingrijpend. Vanaf het begin tot het eind. De structuren van het pesten kwamen zeer goed naar voren. De pesters en de meelopers. Aan de gepeste werd geen hand uitgestoken. Spreek eerst met iemand voordat je een oordeel geeft. De gepeste persoon blijkt meer kwaliteiten te hebben dan dat je dacht. Heb als individu een eigen mening.”

Waar kun je terecht voor hulp? Op school bij de coördinator en/of mentor van je kind. En bij het schoolmaatschappelijk werk. Informatie en advies: pestweb.nl Individuele gesprekken of een groepsbijeenkomst: Centrum Jeugd en Gezin: cjgdenhaag.nl