.1 Kick off ‘Implementatie studentmobiliteit Hans Westerik 25 januari 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Releasebeleid Portal Tjalda Postma. Inventarisatie Gebruikers- overleg SCI Per mail / telefoon Beoordeling Realisatie In productie Wet inburgering Releaseproces.
MT Zuid André Plat.
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
De kern van projectmanagement
Digitale leermiddelen in het mbo
De kracht van MySolution
Nijverdal, september 2006 Ruimte voor de jeugd Wie, wat, waar en wanneer?
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
ICTB/NB Projectmanagement.
Prince2 Componenten.
Testen upgrade Blackboard
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
LEO – Local exchange officer
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Visie informatievoorziening
Doorontwikkelen BRON MBO
Nike Supply Chain Management
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Een gezamenlijke uitdaging
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Individueel Keuzebudget
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
.1 Toelichting project studentmobiliteit: Mobility Online Inge Broekman 18 april 2016.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Project Agility. Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Competentieprofiel CMD
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Informatiebijeenkomst Aanbesteding Toetsservicesysteem
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Meldingen registratie business information management
Digi(bord)boek project <titel project>
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Blackboard implementatieplan
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
De sleutel tot succes in een ontvlechtingsproces
Minor in het buitenland
Technisch Ontwerp inhoud
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Transcript van de presentatie:

.1 Kick off ‘Implementatie studentmobiliteit Hans Westerik 25 januari 2015

Strategie UT. 2

Studentmobiliteit Iedereen heeft wel een vage notie bij studentmobiliteit, maar wat bedoelen we hiermee?  Werknaam studentmobiliteit, processen die te maken hebben met studenten: inkomend en uitgaand.  Voorbeelden van inkomend: aanmelden, controle of een student aan voorwaarden voldoet, ondersteuning visa, housing, beurzen en financiële afwikkeling;  Bij uitgaand: stage, deelstudie of afstuderen buiten de UT. Dit kan zowel binnen- als buitenland zijn. En alles wat hier bij komt kijken bijvoorbeeld autorisatie, verzekering en financiële afwikkeling, maar ook toetsing bij voorwaarden.. 3

Project studentmobiliteit fase 1 informatieanalyse (september t/m december 2014) Identificatie problemen:  Ondersteuning van processen op de werkvloer is zeer inefficiënt  Management informatie is onvoldoende beschikbaar  Het proces van aanmelding voor een internationale student duurt te lang  Aansturing student mobiliteit op UT niveau versnipperd. 4

2015: pakketselectie Op basis van criteria (bewezen pakket, in productie bij meerdere gebruikers) : MoveOn (QS Unisolution – Duitsland) Mobility Online (SOP – Oostenrijk) Osiris (CACI – Nederland). 5

Beoordelingscriteria  Gebruikerservaringen (releasebeleid, openstaande problemen, wensen, plannen, achteraf succesvol?)  Functionaliteit (requirements, specifiek managementinfo, interfaces);  Doelstelling en opzet van het pakket (doelstelling, modulen, wanneer op markt, releasebeleid, versies en aantallen in gebruik)  Leverancier (omvang, continuïteit, visie, doelgroep, plannen);  Techniek (software, standaard, eisen gebruiker, inzicht DB);  Implementatie (testomgeving, conversie, opleiding, maatwerk, consultancy, problemen bij implementatie, tips);  Cloud?, consequenties maatwerk, beveiliging, performance, zelf overzichten maken?)  Kosten (licentie, consultancy, overig eenmalig, jaarlijks). 6

Aanbeveling pakket, ervaringen elders Aanbeveling van projectgroep aan stuurgroep: Kies voor Mobility-Online van SOP ERVARINGEN ELDERS  Succes hangt voornamelijk af van de tijd die wij beschikbaar hebben  Wijk zo weinig mogelijk af van de standaard Flexibiliteit van de pakketten is mooi maar ook een valkuil  Geen data migratie: begin met een schone lei  Gefaseerde invoer: niet alles in één keer willen doen. 7

Achtergrond project  Stuurgroepvergadering 4 augustus is ‘Eindrapport Studentmobiliteit’ besproken;  Besluit:  Eerst randvoorwaarden invullen, o UT-breed gebruik; o Beperken aantal uitzonderingen; o Middelen en tijd vrij maken vóór start.  Dan pas starten met implementatie.  Vrijdag 6/11 j.l.: afstemming met Hans Punt en Jan Evers; starten met opstellen PID, in nauw overleg met Inge Broekman;  Doelstellingen: Implementatie, Veilig stellen data en ‘Knowledge database’.. 8

Randvoorwaarden en aandachtspunten  De consultant van SOP zal hier een beperkt aantal dagen zijn, het is zaak om voor zijn komst het project goed voor te bereiden. Verder is het belangrijk dat op deze dagen de functioneel beheerder en de key- users beschikbaar zijn;  Consequenties voor ‘aanpalende projecten’, die we niet allemaal kennen. Dit maakt communicatie en voorlichting over het project belangrijk;  Starten met outgoing;  Geen conversie;  Rekening houden met go live nieuw collegejaar bij exchange studenten. Als je 1 september van 2017 live wilt gaan moet het systeem beschikbaar zijn vanaf 1/11/

Scope. 10

Architectuur. 11

Projectorganisatie. 12

Activiteiten en planning Standaard indeling per activiteit:  Titel;  Planning;  Korte omschrijving;  Aanspreekpersoon;  Op te leveren. Er zijn in totaal 49 activiteiten. 13

Totaal overzicht planning. 14

Bril nodig? Of liever de hoofdlijnen? ResultatenPlanning, weeknr Datum Inkoop Mobility Online afgerond,429/01/2016 Go live Mobility Online outgoing stages/afstudeerders 2310/06/2016 Go live bijbehorende MO-BU2815/07/2016 Go live Mobility Online outgoing exchange studenten 4328/10/2016 Go live bijbehorende MO-BU4511/11/2016 Go live fase 1 MO-KS3502/09/

Status projectgroep  Eerste bespreking was 8/1 j.l.  Werkgroepen inkoop en ‘invoering Mobility Online sec’ zijn begonnen;  Werkgroep MO-KS en MO-BU: starten binnenkort;  Er is contact geweest met Fontys over aanpak van ons project;  Cursus Fontys: 22/1;  Vergaderfrequentie: eerst maandelijks, later twee wekelijks.. 16

Status werkgroep inkoop  Verkoopvoorwaarden SOP zijn door René Belt bekeken: geen rare voorwaarden;  SURF komt ‘deze ’ met een standaard ‘bewerkingsovereenkomst’ (Engels). Deze willen we gaan gebruiken. (Wet bescherming persoonsgegevens, WBP). Gelukkig is Oostenrijk onderdeel EU;  Toezegging van SOP dat bewerkingsovereenkomst geen probleem is;  Er is een telefonische bespreking geweest met Gerald Mauberger van SOP, er zijn al vast afspraken gemaakt over consultancy;  Voorbereidingen worden getroffen voor tekenen contract. Eind week 4?. 17

Status werkgroep invoering  Eerste bijeenkomst 15/1 j.l.;  Alle faculteiten zijn betrokken;  Inventarisatie procedures/processen;  Voor uitwerking eerst even 22/1 afwachten (stroomschema, verantwoordelijkheden, procedures, ‘procesbeheer’, relaties: ontdubbelen);  Wie worden key-users?;  Hoe houden we alle eenheden binnen boord.. 18

Overige werkgroepen  Werkgroep MO-KS: eerste bijeenkomst 15/2  Werkgroep MO-BU: kan pas starten nadat er een ingerichte testomgeving is.. 19

Dat dit project een daverend succes mag worden!!!. 20