Test de intelligentietest Gewoon – Buitengewoon 3 maart 2016 W. Magez, M. Tierens, J. Van Huynegem, K. Van parijs, V. Decaluwé, A. Bos COVAT-CHC BASISVERSIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Overgang van PO naar VO Let op!
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Provinciale ronden mei 2008
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Het collaboratief spelen van een educatieve game
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
De Nederlandstalige WISC-III
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Prodia Protocol bij vermoeden van hoogbegaafdheid
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Verbeteringen huidig WWB-model inkomensdeel Bestuurlijke conferentie 5 maart 2014 Leo Aarts en Tom Everhardt.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Nationaal Sustainability Congres 16 maart 2006 Duurzaam inkopen in de praktijk De koffiecasus Charlotte Volbeda - van Oerle Ministerie van VROM.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Psychologische Test.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
voor vraagstukken over stedelijk water
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
‘WESTDAG’ IJH EN ROL VAN HET CLB Hulpverleningslandschap is grondig veranderd zowel inhoudelijk als organisatorisch CLB binnen IJH-landschap.
Overgang basis naar secundair
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
M-decreet Een korte toelichting.
en het leerlingvolgsysteem
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Meervoudige intelligentie
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Experten in de derde graad Proefproject
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Infosessie MAP versie Wijzigingen procedure MAP Gebruik van de nieuwe risicoanalyse.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
LARS.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Beste RvC jaarverslag.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Wie is Meester Cédric ? Mijn ervaring - Ik geef al les sinds 2003.
Disclosure belangen NHG spreker
SAMEN TOT AAN DE MEET
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inleiding campusvoorrang
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Infoavond aanmeldings- & inschrijvingsprocedure
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Test de intelligentietest Gewoon – Buitengewoon 3 maart 2016 W. Magez, M. Tierens, J. Van Huynegem, K. Van parijs, V. Decaluwé, A. Bos COVAT-CHC BASISVERSIE CoVaT-CHC Basisversie – 01/03/ Marlies Tierens, Katrijn Van Parijs, Annemie Bos

CLB: oriëntering van leerlingen uit BuLO Voorwaarden: − CHC – model − Overgang (B)LO – (G)(BU)SO − testafname: individueel en in groep − Modulair systeem − Handelingsgericht − Bruikbaar in de praktijk (VAPH dossier) ER WAS EENS… CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 2

Document Chronologie (CoVaT-CHC website) chc-basisversie-0 ONTWIKKELING 3 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

STRUCTUUR CoVaT-CHC BASISVERSIE CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 4 BCVKANAAL # ITEMSTESTTIJD Niet – taligTalig(SCORE) GfPuntreeksen Figuurreeksen 15 (30) 25 (75) 5’ 20’ Gc Schiftingen Tegenstellingen 35 (35) 7’ Gsm Geheugen A Geheugen B 30 (75) 26 (52) 8’ (4’+4’) 8’ (3’+5’) GvGedraaide Figuren Dozen Plooien 20 (48) 26 (52) 5’ 15’ GsGeheime Code/ (80)6’ (2’/2’/2’)

Leeftijd: 9j6m – 13j11m Opgesteld volgens het CHC-model Vlaamse normen (N = 3732): - klasnormen (alle variabelen de moeilijkheiddsgraad per leerjaar) - leeftijdsnormen Instructies: − Opbouw: toelichting groep – inoefenen - taakopgave − diapresentatie Minder nood aan taal Toepasbaar in groep Geen instap-, afbreek- of terugkeerregels Pen en papiertest − Toepasbaar in groep − Gemakkelijk te vermenigvuldigen EIGENSCHAPPEN CoVaT-CHC BASISVERSIE 5 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

PUBLICATIE CoVaT-CHC BASISVERSIE 6 Lancering CoVaT-CHC - Basisversie OnderdelenUSBFoedraalPDC website SpecimensetTestformulierenxx Verbetersleutelsxx Syntheseformulierxx InstructieHandleidingx Diapresentatiex Verbetering, scoring & synthese Handleidingx Syntheseformulier in Excelx KlasnormenHandleidingx Normbladenxx LeeftijdsnormenHandleiding + normtabellenx TechnischHandleidingEind 2016 OnderzoeksrapportenVolgende maanden

PSYCHOMETRISCHE EIGENSCHAPPEN CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 7

BETROUWBAARHEID EN INTERCORRELATIES SUBTESTS 8 CoVaT-CHC - 13/11/2015 VFD - congres DescriptivesIntercorrelaties subtests MSD (σ) variantie (σ²) λ2 GuttmanFigRSchiftTegGehAGehBGeFigDoPlGeCo PuntR FigR Schift Teg GehA GehB GeFig DoPl

BETROUWBAARHEID EN INTERCORRELATIES INDEXEN/GCV 9 CoVaT-CHC - 13/11/2015 VFD - congres DescriptivesIntercorrelaties BCVs MSD (σ) variantie (σ²)GfGcGsmGvGs Gf Gc Gsm Gv Gs Gtot

document Biografische validiteit (CoVaT-CHC website) chc-basisversie-0 VALIDITEIT 10 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

RELATIE MET SCHOOLUITSLAGEN 1 (SO 1A) (Bachelorproeven: VAN HOVE, 2014) 11 N = 20Schoolresultaten Kerst CoVaT - CHCAardr.FransGesch.Na.We.Ned.Wisk. Gf.57*.60*.65*.33.79* Gc.37.45*.53*.37.54* Gsm.36.49* * Gv *.17.56* Gs.48* Congres ‘Intelligentie in nieuwe banen!’: 5 & 6 februari 2014 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

RELATIE MET SCHOOLUITSLAGEN 2 (LO 4 DE LEERJAAR) (Bachelorproeven: BAUMENS, 2014 & MOLLÉ, 2014) 12 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) Schoolresultaten (N = 33)LVS (N = 33) CoVaT - CHCNedWiskTotaalSpellingWiskunde Gtot (op 700).45*.62**.63**ns.66** Gf.41*.62**.65**ns.71** Gc.42*.48**.52**ns Gsmns Gsns Gf PRns.39*.40*ns.52** FR.42*.64**.65**.34*.71** Gc Schift.36*.48**.55**ns.56** Teg.39*.34*ns

RELATIE MET STUDIERICHTINGEN (SO 2A) (Bachelorproeven: DE PRETER, 2014 & VERHOEVEN, 2014) 13 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) Lat. (N = 39) Mod.Wet. (N = 37) Th-Techn. (N = 18) Sign. niveau Effect- grootte Post -hoc M (SD) pr Gtot (40.67) (52.71) (55.74) < Lat > MW > TT Gf81.78 (10.09) (12.84) (14.93) Lat > MW Lat > TT Gc76.32 (7.22) (6.74) (7.52) < Lat > MW > TT Gsm89.54 (11.23) (13.93) (11.82) < Lat > MW > TT Gv74.82 (12.72) (17.85) (19.16) Lat > TT Gs43.19 (7.08) (6.64) (8.26) < Lat > MW > TT

INDIVIDUEEL vs GROEPSGEWIJS (Bachelorproef: BAECKELMANS, 2015) 14 CoVaT-CHC Basisversie – 01/03/2016 Individueel (N = 43) Groepsgewijs (N = 43 gematcht) Sign. niveau Effect-grootte M (SD) pr PuntR23.65 (3.32)22.49 (3.76) FigR53.02 (12.19)46.98 (16.75) Gf76.67 (14.00)69.47 (19.01) Sch20.88 (4.51)20.44 (4.22) Teg22.42 (4.67)21.70 (4.22) Gc43.30 (8.39)42.14 (7.47) *p <.017 (Bonferroni correctie)

Document CoVaT – CHC platform: itemconstructie en – analyse chc-basisversie-0 ITEMCONSTRUCTIE 15 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

© Casusmateriaal Josiane Van Huynegem (VCLB Voor- en Noorderkempen) & Geert Stuer (VCLB De Wissel) CoVaT-CHC TOEGEPAST CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 16

Onderzoeken op groepsniveau: − Stereotiepe denkpatronen: geslachtsverschillen − Specifieke doelgroepen: dyslexie − Toepassing M-Decreet Casussen BREDE TOEPASSINGSMOGELIJKHEDEN 17 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

STEREOTYPE DENKPATRONEN: Geslachtsverschillen 18 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

Dyslexie (N = 33) Niet – dyslexie (N = 33) Sign. niveau Effect- grootte M (SD) pr Gf55.58 (19.87)55.53 (17.09) Gc45.13 (13.97)48.75 (13.89) Gsm44.05 (19.84)51.59 (21.08).044*.35 Gv19.36 (17.37)46.97 (15.75) Gs24.88 (8.05)27.38 (8.86) LEERLINGEN MET DYSLEXIE (Bachelorproeven: ANKEN, 2014 & SPRINGAEL, 2014) 19 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) *p<.05  Geen verschil voor Geheugen A  Geheugen B: verschil in aantal Juist (p =.013; r =.42) Congres ‘Intelligentie in nieuwe banen!’: 5 & 6 februari 2014

TOEPASSING M-DECREET: Type 8 versus Type 1 20 Intelligentiemeting in nieuwe banen! 19/12/’13 – Wetenschappelijke stuurgroep CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

TOEPASSING M-DECREET: Type 8 versus Type 1 21 Intelligentiemeting in nieuwe banen! 19/12/’13 – Wetenschappelijke stuurgroep CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) ns

TOEPASSING M-DECREET: Type 8 versus Type 1 22 Intelligentiemeting in nieuwe banen! 19/12/’13 – Wetenschappelijke stuurgroep CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )

TOT SLOT CoVaT-CHC Basisversie (Magez et al., 2015) − Beschikbaar vanaf mei 2015 − Bestellen via − Info: Vragen? − − 23 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )