Test de intelligentietest Gewoon – Buitengewoon 3 maart 2016 W. Magez, M. Tierens, J. Van Huynegem, K. Van parijs, V. Decaluwé, A. Bos COVAT-CHC BASISVERSIE CoVaT-CHC Basisversie – 01/03/ Marlies Tierens, Katrijn Van Parijs, Annemie Bos
CLB: oriëntering van leerlingen uit BuLO Voorwaarden: − CHC – model − Overgang (B)LO – (G)(BU)SO − testafname: individueel en in groep − Modulair systeem − Handelingsgericht − Bruikbaar in de praktijk (VAPH dossier) ER WAS EENS… CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 2
Document Chronologie (CoVaT-CHC website) chc-basisversie-0 ONTWIKKELING 3 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
STRUCTUUR CoVaT-CHC BASISVERSIE CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 4 BCVKANAAL # ITEMSTESTTIJD Niet – taligTalig(SCORE) GfPuntreeksen Figuurreeksen 15 (30) 25 (75) 5’ 20’ Gc Schiftingen Tegenstellingen 35 (35) 7’ Gsm Geheugen A Geheugen B 30 (75) 26 (52) 8’ (4’+4’) 8’ (3’+5’) GvGedraaide Figuren Dozen Plooien 20 (48) 26 (52) 5’ 15’ GsGeheime Code/ (80)6’ (2’/2’/2’)
Leeftijd: 9j6m – 13j11m Opgesteld volgens het CHC-model Vlaamse normen (N = 3732): - klasnormen (alle variabelen de moeilijkheiddsgraad per leerjaar) - leeftijdsnormen Instructies: − Opbouw: toelichting groep – inoefenen - taakopgave − diapresentatie Minder nood aan taal Toepasbaar in groep Geen instap-, afbreek- of terugkeerregels Pen en papiertest − Toepasbaar in groep − Gemakkelijk te vermenigvuldigen EIGENSCHAPPEN CoVaT-CHC BASISVERSIE 5 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
PUBLICATIE CoVaT-CHC BASISVERSIE 6 Lancering CoVaT-CHC - Basisversie OnderdelenUSBFoedraalPDC website SpecimensetTestformulierenxx Verbetersleutelsxx Syntheseformulierxx InstructieHandleidingx Diapresentatiex Verbetering, scoring & synthese Handleidingx Syntheseformulier in Excelx KlasnormenHandleidingx Normbladenxx LeeftijdsnormenHandleiding + normtabellenx TechnischHandleidingEind 2016 OnderzoeksrapportenVolgende maanden
PSYCHOMETRISCHE EIGENSCHAPPEN CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 7
BETROUWBAARHEID EN INTERCORRELATIES SUBTESTS 8 CoVaT-CHC - 13/11/2015 VFD - congres DescriptivesIntercorrelaties subtests MSD (σ) variantie (σ²) λ2 GuttmanFigRSchiftTegGehAGehBGeFigDoPlGeCo PuntR FigR Schift Teg GehA GehB GeFig DoPl
BETROUWBAARHEID EN INTERCORRELATIES INDEXEN/GCV 9 CoVaT-CHC - 13/11/2015 VFD - congres DescriptivesIntercorrelaties BCVs MSD (σ) variantie (σ²)GfGcGsmGvGs Gf Gc Gsm Gv Gs Gtot
document Biografische validiteit (CoVaT-CHC website) chc-basisversie-0 VALIDITEIT 10 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
RELATIE MET SCHOOLUITSLAGEN 1 (SO 1A) (Bachelorproeven: VAN HOVE, 2014) 11 N = 20Schoolresultaten Kerst CoVaT - CHCAardr.FransGesch.Na.We.Ned.Wisk. Gf.57*.60*.65*.33.79* Gc.37.45*.53*.37.54* Gsm.36.49* * Gv *.17.56* Gs.48* Congres ‘Intelligentie in nieuwe banen!’: 5 & 6 februari 2014 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
RELATIE MET SCHOOLUITSLAGEN 2 (LO 4 DE LEERJAAR) (Bachelorproeven: BAUMENS, 2014 & MOLLÉ, 2014) 12 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) Schoolresultaten (N = 33)LVS (N = 33) CoVaT - CHCNedWiskTotaalSpellingWiskunde Gtot (op 700).45*.62**.63**ns.66** Gf.41*.62**.65**ns.71** Gc.42*.48**.52**ns Gsmns Gsns Gf PRns.39*.40*ns.52** FR.42*.64**.65**.34*.71** Gc Schift.36*.48**.55**ns.56** Teg.39*.34*ns
RELATIE MET STUDIERICHTINGEN (SO 2A) (Bachelorproeven: DE PRETER, 2014 & VERHOEVEN, 2014) 13 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) Lat. (N = 39) Mod.Wet. (N = 37) Th-Techn. (N = 18) Sign. niveau Effect- grootte Post -hoc M (SD) pr Gtot (40.67) (52.71) (55.74) < Lat > MW > TT Gf81.78 (10.09) (12.84) (14.93) Lat > MW Lat > TT Gc76.32 (7.22) (6.74) (7.52) < Lat > MW > TT Gsm89.54 (11.23) (13.93) (11.82) < Lat > MW > TT Gv74.82 (12.72) (17.85) (19.16) Lat > TT Gs43.19 (7.08) (6.64) (8.26) < Lat > MW > TT
INDIVIDUEEL vs GROEPSGEWIJS (Bachelorproef: BAECKELMANS, 2015) 14 CoVaT-CHC Basisversie – 01/03/2016 Individueel (N = 43) Groepsgewijs (N = 43 gematcht) Sign. niveau Effect-grootte M (SD) pr PuntR23.65 (3.32)22.49 (3.76) FigR53.02 (12.19)46.98 (16.75) Gf76.67 (14.00)69.47 (19.01) Sch20.88 (4.51)20.44 (4.22) Teg22.42 (4.67)21.70 (4.22) Gc43.30 (8.39)42.14 (7.47) *p <.017 (Bonferroni correctie)
Document CoVaT – CHC platform: itemconstructie en – analyse chc-basisversie-0 ITEMCONSTRUCTIE 15 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
© Casusmateriaal Josiane Van Huynegem (VCLB Voor- en Noorderkempen) & Geert Stuer (VCLB De Wissel) CoVaT-CHC TOEGEPAST CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) 16
Onderzoeken op groepsniveau: − Stereotiepe denkpatronen: geslachtsverschillen − Specifieke doelgroepen: dyslexie − Toepassing M-Decreet Casussen BREDE TOEPASSINGSMOGELIJKHEDEN 17 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
STEREOTYPE DENKPATRONEN: Geslachtsverschillen 18 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
Dyslexie (N = 33) Niet – dyslexie (N = 33) Sign. niveau Effect- grootte M (SD) pr Gf55.58 (19.87)55.53 (17.09) Gc45.13 (13.97)48.75 (13.89) Gsm44.05 (19.84)51.59 (21.08).044*.35 Gv19.36 (17.37)46.97 (15.75) Gs24.88 (8.05)27.38 (8.86) LEERLINGEN MET DYSLEXIE (Bachelorproeven: ANKEN, 2014 & SPRINGAEL, 2014) 19 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) *p<.05 Geen verschil voor Geheugen A Geheugen B: verschil in aantal Juist (p =.013; r =.42) Congres ‘Intelligentie in nieuwe banen!’: 5 & 6 februari 2014
TOEPASSING M-DECREET: Type 8 versus Type 1 20 Intelligentiemeting in nieuwe banen! 19/12/’13 – Wetenschappelijke stuurgroep CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
TOEPASSING M-DECREET: Type 8 versus Type 1 21 Intelligentiemeting in nieuwe banen! 19/12/’13 – Wetenschappelijke stuurgroep CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( ) ns
TOEPASSING M-DECREET: Type 8 versus Type 1 22 Intelligentiemeting in nieuwe banen! 19/12/’13 – Wetenschappelijke stuurgroep CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )
TOT SLOT CoVaT-CHC Basisversie (Magez et al., 2015) − Beschikbaar vanaf mei 2015 − Bestellen via − Info: Vragen? − − 23 CoVaT-CHC _Sectie Psychodiagnostiek BFP ( )