Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Examen in de tweede fase. •Schoolexamen (examendossier) 50% –vanaf klas H4 / V4 (weinig) –tendens: meer naar einde van het jaar en naar examenjaar •Centraal.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Woensdag 18 september 2013.
Presentatie schoolsysteem
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Management & Organisatie
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Examenjaar havo atheneum
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Beoordelen met behulp van rubrics
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 15 september 2014.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Concept examenprogramma
Ontwerpen versus onderzoeken
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Informatiebijeenkomst examenprogramma leerjaar 3 en 4 Maandag 14 september 2015.
Scheikunde in de bovenbouw
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Lezen: doe het goed voor
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Product van TU Delft, SEC
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
<naam bedrijf> & <naam school>
Product van TU Delft, SEC
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen

Programma  Organisatie  Opdrachten  Stage  Demonstraties van…  Ingebracht punt  College over actualiteit / vernieuwing  ANW  Technasium  Voor de volgende keer: NiNa lezen

Twee colleges vernieuwingen / actualiteit  Vandaag de rol van vaardigheden:  ANW  Technisch Ontwerpen / Technasium  Volgende keer de rol van contexten, en integratie van vakken:  NiNa  NLT

Voorbeeld 1: ANW Wat heeft dit met natuurkunde te maken? Betrouwbare thuistest voor mannelijke vruchtbaarheid (nov. 2011) Met een nieuwe fertility chip van de Universiteit Twente kunnen mannen straks gewoon thuis de kwaliteit van hun sperma testen. Het miniatuur vruchtbaarheidslaboratorium in postzegelformaat kan de zaadcellen tellen én hun beweeglijkheid vaststellen. Onderzoekster Loes Segerink won al verschillende prijzen voor de ontwikkeling. Zo zou de thuistester er uit kunnen zien. De chip wordt er rechtsonder ingeschoven. Het is de bedoeling dat Segerinks chip het hart gaat vormen van een eenvoudig en compact thuistestsysteem voor sperma. De chip doet daarbij de meting, een handzaam apparaatje presenteert de uitslag. Hoewel iedere nieuwe meting een nieuwe chip vereist, is het de bedoeling dat het een alleszins betaalbare methode gaat worden. Twentse chip neemt zaad de maat

Een uitgangspunt bij het formuleren van de Tweede fase  de leerstof die alle leerlingen aangeboden wordt, is breed en bevat zowel alfa-, bêta- als gamma-elementen; (tweede fase vernieuwd deel 2; Stuurgroep Profiel Tweede Fase, okt. 1994)

Criteria bij de invoering van ANW  algemeen vormend, de leerling moet de wetenschapsbijlage kunnen lezen  een beeld scheppen van de ontwikkeling (verleden, heden, toekomst) van de natuurwetenschappen  ervaren dat wetenschap mensenwerk is  maatschappelijke en culturele context van natuurwetenschap  aansluiten bij de basisvorming

Vak was tot 2007onderdeel van het gemeenschappelijke deel  dus voor alle leerlingen  nu afhankelijk van stroom / profiel / school

Uitwerking in domeinen  Domein A: Vaardigheden  Domein B: Analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van de mensen  Domein C - F: Vakinhoudelijk  Leven, Biosfeer, Materie, Zonnestelsel en heelal

Domein B: Analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van mensen  Kennisvorming  Toepassing van kennis  Reflectie en analyse

Eigenlijk: “de vier vragen”  Waar haal je kennis vandaan?  Hoe gebruik je kennis?  Hoe weet je dat iets waar is?  Mag alles wat kan?

Praktisch kader  Voorheen: Havo en Vwo  Nu (sinds 2007)  Vwo 120 slu  Eventueel: Havo, 120 slu (schoolkeuze: over BINAS verdeeld, of apart)  Het schoolexamen heeft betrekking op:  de domeinen A en B;  uit ten minste drie van de vier overige domeinen tenminste één subdomein;  indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.

Schoolexamen  Dus geen Centraal Schriftelijk  Dit is nieuw en vreemd voor exacte docenten

Toetsing  Schriftelijke toetsen (theorie?)  Praktische opdrachten  vaardigheden als reflectie middels verslag, discussie, etc.  niet mening maar motivatie is belangrijk  Handelingsdeel  bezoek, excursie  maar ook debat etc.

Discussie  De vraag is dan: welk nut heeft een vak als ANW?

Voorbeeld 2: Technasium – Wat is dat?  Start in 2003  “Plus-scholen”  Aandacht voor bèta en techniek  Meer zicht op beroepen en praktijk  Leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid  Profilering scholen Bron: Elsevier-artikel “Goed is niet goed genoeg”

Kenmerken  Vanaf klas 1 tot 5/6 Havo/Vwo  Ontwerpen & onderzoeken  Authentieke opdrachten  Bedrijven & organisaties  Van vraag naar projectopdracht  Delen met andere technasia  Leerlingen werken in groepen  Docent begeleidt = coach  Technasium werkplaats  Afsluiting met schoolexamen  Voorwaarden “Technasium”-predikaat >> 50 Technasia Werken samen in regionetwerken

Technasium-voorbeeldopdrachten  Ontwerp een huis voor de chimps  Gastransport van Noorwegen > UK  Bedenk een hippe caravan  Ontwerp een spoorwegovergang

Technisch ontwerpen  Is een belangrijk onderdeel van het Technasium  Maar ook van het vak NLT (zie volgende keer)  Komt ook terug in bijvoorbeeld het vak natuurkunde  Is hetzelfde als onderzoek doen?  Maar dan anders?

Aanschouwlijk Technasium  Technasium op het Werkman in Groningen   Technasium in de dierentuin   Technasium: dominoday 

De ontwerpcirkel

En de verschillen met onderzoek

Een ontwerpopdracht: programma van eisen  De opdrachtgever en de gebruikers stellen eisen aan het product. De ontwerper zelf draagt ook bij aan het formuleren van eisen zoals materiaalkeuze, kosten, fabricagemogelijkheden enz. Het programma van eisen (PvE) is een lijst met eisen waaraan het te ontwerpen product moet voldoen. Naast de eisen zijn er ook vaak wensen die minder dwingend zijn.  Als deze lijst goed en helder is geformuleerd, heb je een instrument waarmee je de kwaliteit van je eindproduct kunt beoordelen.  Functionele eisen  Gebruiksvriendelijkheid  Veiligheid  Milieu

De opdracht: bagage vervoermiddel  Verkopers van kampeerhal De Vrijbuiter in Roden krijgen steeds vaker van klanten de vraag of er ook een handig rugzakje bestaat voor een trip naar een grote stad, zoals Barcelona, New York of Moskou. De verkopers merken dat deze klanten iets anders willen dan mensen die de natuur in trekken. Ze nemen andere spullen mee en ze stellen andere eisen dan natuurliefhebbers.  Er zijn ook klanten die nare verhalen vertellen. Ze zijn bestolen en hun rugzak bood onvoldoende bescherming tegen de gehaaide stadsdieven. De toeristen merken dat de kleine criminaliteit in veel steden erg hoog is.  Tijdens een gezamenlijk overleg hebben verkopers en management geconcludeerd dat de bestaande dagrugzakjes niet geschikt zijn voor stedenreizen. De directie heeft besloten om een nieuwe rugzak op de markt te brengen onder het eigen merk: Vrijbuiter Outdoor. Zo’n dagrugzak die helemaal apart gemaakt is voor gebruik in steden bestaat nog niet. Daarom heeft De Vrijbuiter aan de ontwerpafdeling gevraagd een idee te bedenken.

Morfologisch schema  Voor ons Programma van eisen werken we een morfologisch schema uit.  Brainstorm voor elke eis alle mogelijke oplossingen  Combineer mogelijke oplossingen tot een alternatief ontwerp

Beschouwing  Geven we leerlingen liever Natuurkunde?  Of net zo lief ANW of O&O?

Voor de volgende keren  Volgende keer: presentatie van de coach proef  De keer erna: Actualiteit (inhoudelijk)  NiNa  NLT  Willen jullie een NiNa-module downloaden, en deze bestuderen?  Te vinden op:

Voor de keer erna  Actualiteit (inhoudelijk)  NiNa  NLT  Willen jullie een NiNa-module downloaden, en deze bestuderen?  Te vinden op: