Suïcidaal gedrag (bij jongeren) G. Portzky Eenheid voor Zelfmoordonderzoek Universiteit Gent Prof. Dr. C. van Heeringen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Busramp in Zwitserland
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Depressie bij kinderen en jeugdigen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Depressie en angst M.Bannink,psychiater
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
To be or not to be Zelfdoding.
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
ZELFMOORD.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Depressie bij kinderen en adolescenten.
15 november 2010 Judith Weiland & Geert Wichers
Eenheid voor Zelfmoordonderzoek
Eenheid voor Zelfmoordonderzoek
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
SUICIDEPROTOCOL.
Stemmingsstoornissen
Ontwikkelingen in Depressiebehandeling
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
inleiding Vb1: Bas is erg huilerig, komt nauwelijks tot spelen
Depressie bij ouderen Luc Van de Ven.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Datum naam 1 datum plaats Depressie multidisciplinaire richtlijn CBO 2005 naam persoon.
Depressie bij ouderen.
Depressieve beelden bij kinderen en pubers: laat ze er niet mee zitten
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
 Crisis en crisisinterventie Week 7: outreachend werken / agoog in de ggz.
Naam: Siri Kruit med.hro.nl/krusr
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Psychologieles 5 lesweek 5
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
De chronische pijnpatiënt en zijn omgeving Minisymposium “Pijn bij ouderen” Nathalie Cardinaels klinisch psychologe / gedragstherapeute Multidisciplinair.
STEMMINGSSTOORNISSEN
Suïcide bij jongeren Module Adolescent 2de jaar Leefstijl en psychosociale gezondheid Suïcide bij jongeren Prof. Dr. G. Portzky Eenheid voor Zelfmoordonderzoek.
Suïcidepreventie Een workshop over het herkennen en bespreekbaar maken van suïcidale gedachtes en de wanhoop die daaraan ten grondslag ligt. Marije Blauen.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
IBD en moeheid Jan H. Kleibeuker.
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Stemmingsstoornissen
Gebrokenheid onder jongeren
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Zelfmoord, praat erover!
Psychiatrische ziekte en werk
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Spoedeisende psychiatrie
Liefde en relaties.
Donkere dagen en depressiviteit
Stemmingsstoornissen
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Suïcidaal gedrag (bij jongeren) G. Portzky Eenheid voor Zelfmoordonderzoek Universiteit Gent Prof. Dr. C. van Heeringen

1. Definiëring  Suïcide  Suïcidepoging: Moet er echte doodswens aanwezig zijn om van poging te spreken? – Europa (niet)  VS (wel) – Def. WHO (gebruikt in Europa): Opzettelijk, niet-fataal, niet-habitueel gedrag, ongeacht suïcidale intentie/doodswens Verschil met automutilatie (AM)? – AM: Habitueel karakter bij AM; multiple herhalende episodes, nooit suïcidale intentie! Belangrijkste risicofactor voor suïcide; hoe meer pogingen, hoe groter het risico  Suïcidale ideatie

Suïcidaal proces  Er is evolutie mogelijk van suïcidaliteit  Proces van eerste gedachte naar meer concrete plannen tot uitvoeren van de daad zie figuur

Suïcidaal proces adolescenten Totale groep Gemiddelde duur proces: 29 mnd Verschil naargelang voorgeschiedenis suïcidaal gedrag : Met pogingen: 46 mnd Geen observeerbaar gedrag (pogingen/comm.) laatste 6 mnd Geen pogingen: 16 mnd Geen observeerbaar gedrag laatste 6 mnd

2. Epidemiologie van suïcidaal gedrag  Suïcide  Suïcidepoging  Suïcidale ideatie

2.1. Suïcide Suïcide rates in Vlaanderen 2010 (Bron: Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid)

Vergelijking wereldwijd Bron: WHO Suïcide rates mannenSuïcide rates vrouwen 1, Litouwen 58,5/100,0001, Japan 14,3/100,000 2, Kazakhstan 46,2/100,0002, Guyana 11,6/100,000 3, Oekraïne 40,9/100,0003, Servië 11,1/100,000 4, Letland 37,6/100,0004, Finland 9,5/100,000 5, Japan 36,5/100,0005, België 9,3/100,000 …… 15, België 26,5/100,000

Vergelijking jongeren JongensMeisjesTotaal België Frankrijk Duitsland UK Nederland Tabel 1: Jongeren (15-24j) suicide rates (op ) (Bron: WHO )

Evolutie suïcidecijfers mannen (Bron: Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid)

Evolutie suïcidecijfers vrouwen (Bron: Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid)

2.2. Suïcidepogingen Registratie EZO, met steun van Vlaamse Overheid. Gaat over medisch aangemelde suïcidepogingen (via spoedopnamediensten) Rates Vlaanderen 2010: – 153/100,000  gemiddeld 26 suïcidepogingen per dag

Bron: Eenheid voor Zelfmooronderzoek, UGent

Vergelijking jongeren Europa Meisjes (15-19jr)Jongens (15-19jr) Spanje (Guipucoa)12537 Italië (Padua)18119 Nederlang18846 Zwitserland (Bern)26676 Zweden (Stockholm)30892 Finland (Helsinki) Duitsland (Würzburg)33693 België (Gent)342 (4)280 (3) Hongarije (Szeged)503 (3)200 UK (Oxford)795 (2)307 (1) Frankrijk (Cergy-Pontoise)893 (1)283 (2) Tabel : Suïcidepogingen Europa: rates per inwoners WHO/EURO Multicentre Study on Suicidal Behaviour

Vergelijking zelfbeschadigend gedrag jongeren Vlaanderen - Nederland VlaanderenNederland Totaal % Totaal % ZBG laatste jaar72.6 ZBG ooit Gedachten zonder ZBG laatste jaar Tabel : Resultaten CASE-study (Bron: Eenheid voor Zelfmoordonderzoek)

Verklaring verschillen Vlaamse en Nederlandse jongeren Vlaamse adolescenten (vs Nederlandse adolescenten)  > negatieve levensgebeurtenissen  > angstig  > alcohol en drugsgebruik  < probleem-georiënteerde ‘coping’ (= efficiënt omgaan met problemen)  < communicatie over hun problemen met volwassenen

3. Oorzaken en risicofactoren  Complex en multifactorieel bepaald probleem  combinatie oorzaken en risicofactoren  Suïcidaal gedrag: resultaat van gelijktijdig voorkomende: - Permanent aanwezige factoren (trait) - Tijdelijke, toestandsgebonden factoren (state) - Afwezigheid beschermende factoren

 Biologische factoren: - invloed van serotonerge neurotransmissiesysteem - Invloed neurobiologische systemen betrokken in respons stressvolle gebeurtenissen  Psychologische factoren: –Impulsiviteit (jongeren!!) –Cognitieve factoren Dichotoom denken Rigide denken en probleemoplossend vermogen  coping Hopeloosheid

 Sociale factoren: –Gezinskenmerken: verlieservaringen, alleen komen te staan, problemen, familiale psychopathologie –Sociaal netwerk –Traumatische/stressvolle factoren –Maatschappelijke factoren  Psychiatrische factoren (90%): –Depressieve stoornis –Middelenmisbruik –Eetstoornissen –Schizofrenie –Persoonlijkheidsstoornissen

4. Signalen

1. Verbale signalen  Directe signalen: –« Ik maak er een eind aan. » –« Jullie zullen me nog missen. » –« Ik wou dat ik dood was. »  Indirecte signalen: –« Ik kan niet meer. » –« Ik zie het niet meer zitten. » –« Ik ben voor niets goed. » –« Niemand kan mij helpen. »

2. Gedragsmatige signalen: –Zich terugtrekken en isoleren; Stiller zijn dan vroeger; Depressievere, sombere stemming –Agressief, vijandig en onredelijk gedrag –Zich lichamelijk en uiterlijk verwaarlozen –Alcohol en drugs gebruiken –Weggeven van persoonlijke bezittingen –Bezig zijn met de dood en met ZM in spel/tekeningen, opzoeken van literatuur of internetsites

–Afscheidsbrieven schrijven, testament opmaken, voorbereidingen treffen –School: Verslechtering van de schoolresultaten Vaker afwezig zijn, spijbelen, weglopen Slechte concentratie, slecht huiswerk, zitten slapen of suffen –Zichzelf pijn doen –De ouders vermijden –Snel reageren met verdriet en tranen op kleine accidenten Het gaat hierbij steeds om een combinatie van factoren. 1 signaal zegt niets!! Pas als er sprake is van verschillende signalen => waarschuwing

Symptomen van depressie 1) Depressieve stemming (grootste deel vd dag) 2) Duidelijke vermindering van interesse of plezier 3) Gewichtsvermindering (zonder dieet) of gewichtstoename 4) Insomnia of hypersomnia 5) Psychomotorische agitatie of remming 6) Moeheid of verlies van energie 7) Gevoelens van waardeloosheid of schuldgevoelens 8) Verminderd vermogen tot nadenken of concentratie of besluiteloosheid 9) Terugkerende gedachten aan de dood/suïcide gedachten 5 (of meer) vd volgende; ten minste (1) of (2):

5. Behandelingsmogelijkheden/Wat kan men doen?  Belangrijk: depressie is behandelbaar en suïcide kan voorkomen worden!!!  Belangrijke componenten in behandeling: – Farmacologische behandeling: in functie van biologische en psychiatrische factoren – Psychologische behandeling: in functie van de psychologische factoren + sociale factoren aanpakken

5.1. Tips omgeving  Praten, luisteren, aandacht geven  Contact blijven houden  Extra steun, begeleiding zoeken  Professionele hulp/begeleiding zoeken

Concrete tips  Praat met de persoon! Geef aan dat je veranderingen hebt opgemerkt. Vraag hoe het gaat.  Wanneer ze zelf uiting geven: hierop ingaan!! Luisteren. Interesse tonen! Steun geven!  Vragen stellen => Bevragen hoe hij/zij over ZM denkt: losse gedachten, concrete plannen, visie op zijn probleem,….concreetheid nagaan.  Fout: diegenen die erover spreken, doen het niet!!!!

 Familie, sociaal werkster,… erbij betrekken (iemand die beschouwd wordt als betrouwbaar en kan overtuigen voor hulp)  Suggereren om huisarts te contacteren  Begeleid de persoon in maken van afspraak en naar de afspraak te gaan  Regelmatig langsgaan, contact blijven hebben.

 Samen dingen doen. Persoon betrekken in sociale en aangename gebeurtenissen  Probeer ook over leuke dingen te praten (herinneringen,…).  Probeer ook andere familie/vrienden te betrekken en contact hebben  Niet verbloemen, wegwuiven, ontwijken  Niet oordelen!! Niet prediken!!  Niet minimaliseren!!

 Hoop geven op alternatieven, maar niet verzekeren dat alles goed komt.  Geen beloftes voor geheimhouding!! Kan men niet alleen dragen. Professionele hulp inschakelen + sociaal netwerk!!  Direct hulp zoeken! Contact opnemen met: – Huisarts – Psychiater/psycholoog/CGG – spoedopname

Vooroordelen  Mensen die erover praten of ermee dreigen, plegen geen suïcide  Mensen die het echt willen, hou je er toch niet van af  Mensen die een poging doen, proberen vooral de aandacht te trekken  Zelfdoding is een impulsief gebeuren  Recidivisten zijn niet suïcidegevaarlijk  Erover praten, brengt mensen op verkeerde ideeën  Er zijn « echte » pogingen (invoelbare aanleiding, medisch ernstige gevolgen) en banale ‘flut’-pogingen (minder invoelbare aanleiding, medische gevolgen minder ernstig)