Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
….een korte presentatie
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Een continue verbeterende dienstverlening
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
© de vries business consultancy, 2008
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Een theoretische verkenning
Professionele zorg van Palet
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Help! Verzuim voorkomen
Visie & Strategie.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
De next steps Op weg naar regie en 2050
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Beste havo 4..
Werkgevers wendbaar aan de slag
Allemaal Wmo?? 16 & 23 maart 2017 Deskundigheidsbevordering voor maatschappelijk werkers & intakers.
Contactpersonen bijeenkomst
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens

ROL in het kort LEANTHEORIE U  Alleen doen wat waarde toevoegt voor de klant  Denken in processen  Voorkomen van verspillingen  Continu kijken hoe het beter kan  Eigen winkel runnen  Werken vanuit je eigen kracht  Open geest  ratio, kennis, meten is weten, inhoud, feiten  Open hart  relatie, zonder oordeel luisteren vanuit de ander  Open wil  drive, wat raakt mij en de ander en welke bijdrage wil/kan ik leveren

Waarom ROL vanuit externe ontwikkelingen  We leven in een andere tijd  Wegvallen van oude vanzelfsprekendheden, verzorgingsstaat, ‘natuurlijk’ gezag  Drievoudige decentralisatie van rijk naar gemeenten  Overheveling van taken van AWBZ naar WMO, Jeugdzorg en ‘werken naar vermogen’  Burgers worden aangesproken op zelfredzaamheid  Vraagt een andere opstelling van instellingen  echt luisteren, macht geven aan burgers, minder sturen op regel  Ontwikkelingen in maatschappelijke organisaties  Minder managers, minder regels, snelle ontwikkeling ICT;  Legitimiteit bestuur/leiderschap staat te discussie;  Spanning medewerkers vaste en tijdelijk contracten;  Op zoek naar identiteit (waar zijn wij voor);  Druk op de kosten. Bron: artikel ‘De improvisatieorganisatie’,uit Kwaliteit in Bedrijf’, okt. ’13

Waarom ROL vanuit de organisatie Waar zijn de managers druk mee?  Productieafspraken met Zorgkantoor  Patient-outcome financiering  HKZ-certificering  Strategisch beleid  Zorgplanprocedures  KPI’s, Beleids- en PDCA-cyclus  Vastgoedbeheer en NHC  Humen resourse management  Verzuimbegeleiding Wet Poortwachter  Langer termijn personeelsplanning  Klant- en medewerkers - tevredenheidsonderzoeken Wat speelt er op de locaties? Teamleider/team  ‘Hoe krijgen we het rooster rond  Te hoog verzuim  Te hoge werkdruk  We staan in het rood  Er is nergens meer geld voor  Wat hebben ze in Assen nu weer bedacht Cliënten/verwanten  ‘Ze ‘luisteren niet naar ons’  Ze doen toch wat ze zelf willen  Er is geen tijd meer voor leuke activiteiten  Veel administratie, minder tijd voor begeleiding  Wat blijft er aan de strijkstok hangen in Assen Wat heeft Jan van de Vennenweg hieraan?

Waar gaat het in essentie om?

Medezeggenschap

LEAN een inspirerende en uitnodigende methodiek om samen te werken aan continu verbeteren

De Drie Pijlers van ROL vanuit LEAN Houding&Gedrag Manier van leidinggeven Ook persoonlijk leiderschap Wat willen we bereiken op de locatie? Hoe sturen we? Continu verbeteren Hoe zijn de processen geregeld? Hoe kan het handiger? Wat doe je en waarom?

‘Anders kijken, anders denken, anders doen’

Anders kijken – denken - doen 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen

Anders kijken – denken - doen 4.Continu denken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht

Theorie U Oordeel Cynisme Angst Vraagstuk/probleem Zich aandienende oplossing Prototypen samen vorm geven Genererend luisteren Aanvaarden zoals het is Gericht luisteren nieuwe inzichten Empathisch luisteren luisteren vanuit de ander Uitkristalliseren visie en intentie Downloaden patronen herhalen In praktijk brengen waarde toevoegen

‘Anders kijken, ander zijn, anders doen’ Kernkwaliteiten van het denken Kernkwaliteiten van het willen Kernkwaliteiten van het voelen Rationeel, praktisch, wat er feitelijk toe doet Vanuit visie, passie ‘wat ik ten diepste belangrijk vind’ Op relatie gericht, sfeergevoelig, ‘het moet goed voelen tussen ons’

Hoe ziet een uitrol eruit?

ROL-instrumenten Dienst in kaart brengen Verspillingen opzoeken 0-meting uitzetten Klokken van verspillingenMeting medezeggenschap cliënten

ROL-instrumenten MindmapVisgraat

5 S-model

Kaizen – 7 stappen naar geborgde oplossingen

KEEK OP DE WEEK Goed Leven:  Wat gaat goed?  Wat zijn knelpunten Mooi Werk:  Wat gaat goed?  Wat zijn knelpunten Financieel Gezond:  Wat is het belangrijkste punt uit de financiële rapportage  Financiële meevaller?  Financiële tegenvaller ?

Continu Verbeterplan van …. Locatieraad leden: Opgesteld op: Evaluatiedatum: Stip op de muur, vastgesteld op: Goed leven: Mooi werk: Financieel gezond: Deel 1: doelen voor het komende kwartaal GOED LEVEN:  Verbeterpunt:  Eigenaar :  Aanpak:  Wie/wat hierbij nodig:  Resultaat: MOOI WERK:  Verbeterpunt:  Eigenaar:  Aanpak  Wie/wat hierbij nodig:  Resultaat: FINANCIEEL GEZOND: Cliëntbezetting ureninzet verzuim/afwezigheid budgetbeheer  Verbeterpunt:  Eigenaar:  Aanpak  Wie/wat hierbij nodig:  Resultaat: