Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Het schrijven van een practicum verslag
Excel in het voortgezet onderwijs
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
een didactiek voor opleiden op school
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Lesgeven en begeleiden
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een lessenserie van drie lessen
Les 7: het voorbereiden van een les
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Taalbeleid.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
De evaluatie van een project
Voorlichtingsavond groep 3
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Pass’t Montessorionderwijs ?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Workshop “Beoordelen”
Onderzoek doen een methodische aanpak
Return to Sender.
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Onderzoeksvaardigheden 3
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Digi(bord)boek project <titel project>
taal speelt een rol in alle vakken
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Het succes van de taalbewuste docent
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Social media Wat deel je wel en niet?.
Workshop videobegeleiding
Transcript van de presentatie:

Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof, M. Hajer

De taal van natuurwetenschappen en techniek Wat is de aard van die taal en waar kom je die tegen?

De taal van natuurwetenschappen en techniek Wat is de aard van die taal en waar kom je die tegen?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan?

Inwijden in de vaktaal: teksten over praktisch werk BUITEN SCHOOL Waar komen deze teksten vandaan? Wat zijn dit voor genres? Instructie voor verpleegkundigen

Taal = Systeem om betekenis te realiseren in een sociale context. Dus aspecten van vaktaal zijn ook: Grafische representaties, formules etc. De structuur van een practicumverslag De aanspreekvorm, persoonlijk/onpersoonlijk Vaste woordcombinaties: een kracht uitoefenen Woorden waarin de methode wordt uitgedrukt: variabele

Opzet studie Ontwerpgericht, case studies, interviews, kwalitatieve analyse. Vak: ervaren van genredidactiek in analytische chemie/kracht en rotatie/elektronica en domotica Vakdidactiek: Oefenen in het plannen van taalontwikkelende lessen Stage: plannen, uitvoeren, terugblikken en vooruitkijken

Vak: Elektronica & Domotica Observatievragen groep A & B A.Welke aspecten van vaktaal maakt Rob expliciet? B.Welke fasering van de les gebruikt Rob om de vaktaal te ontwikkelen bij zijn studenten?

Genredidactiek als verrijking van taalgericht vakonderwijs

genredidactiek

Wat is de opbouw van zo’n verslag? Doel, vraag, methode, resultaten, conclusie? Verslag van vaardighedenpracticum Titel: Doel van het practicum Dit practicum heb ik uitgevoerd om te oefenen met …. Uitvoering Ik heb de procedure/vaardigheid/bediening van het apparaat als volgt uitgevoerd. Eerst heb ik ……. Vervolgens ………… Resultaat De resultaten van mijn metingen ziet u in onderstaande tabel Terugblik Het practicum heeft me op de volgende manier geholpen om mijn vaardigheden te ontwikkelen…. Waar ik nog meer mee moet oefenen, is ……, omdat…….

Opbouw hangt af van functie van verslag Verslag van ……. Begripspracticum Vaardighedenpracticum Onderzoekspracticum Ontwerpgerichte activiteit

Wat valt er te ontdekken?

Practicum- verslag analyse- instrument

Cursus vakdidactiek Bespreek de doelen en opdrachten op bruikbaarheid voor jullie studenten.

Vakdidactiek: doelen

b) Het helpt leerlingen als ze begrijpen wat de functie is van het schrijven van een onderzoeksverslag. Beschrijf hoe je ervoor zorgt dat je leerlingen daar zicht op krijgen. …. d) Taalsteun kan bestaan uit het laten ontdekken van vaktaal in een voorbeeldverslag. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld eerst zelf een voorbeeldverslag van commentaar voorzien, waarna de leraar zijn commentaar op de vaktaal geeft. Zie bijlage x voor een practicumverslag dat door een leraar is becommentarieerd, op basis van het PVAI. Maak een stukje van een dergelijk becommentarieerd voorbeeldverslag voor jouw leerlingen. Vakdidactiek: opdrachten

e) Stimuleer door middel van het werkblad en het lesplan dat leerlingen met elkaar gaan praten over het practicum en het verslag, en dat ze daarbij vaktaal gaan gebruiken. Vakdidactiek: opdrachten

stage Bespreek de opdracht op bruikbaarheid voor jullie studenten.

stage Lesvoorbereiding Beschrijf hoe jij gaat stimuleren dat leerlingen de vaktaal in het practicumverslag op een hoger niveau gaan beheersen. Maak in ieder geval een lesplanning aan de hand van de stappen ‘deconstrueren, gezamenlijk construeren en zelfstandig construeren’. Maak een analyse van een goed verslag, die jouw leerlingen zicht geeft op de vaktaal. Gebruik daarbij het ‘practicumverslag analyse- instrument’ in de bijlagen van het artikel.

Stage: Uitvoering Geef de les en registreer je eigen handelen op video. Terugblik Bestudeer de verslagen van de leerlingen. Hoe zie je aan de verslagen dat ze de vaktaal op een hoger niveau zijn gaan beheersen? Gebruik weer het practicumverslag analyse-instrument, om te kunnen letten op allerlei aspecten van vaktaal. Wat vind je nog voor verbetering vatbaar? Illustreer dit aan de hand van foto’s van handgeschreven materiaal van leerlingen, of andere soorten fragmenten.

Tussentijdse bevindingen Soorten studenten en opleiders Ontwikkeling van gevoeligheid voor vaktaal Vaktaaldidactiek vanuit functioneel perspectief is onderdeel van vakdidactiek. Definiëring van taal is noodzakelijk

Hartelijk dank