1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014
2 Inhoud Opzet Beoordeling per variant Veiligheidsrendement Overzicht beoordeling
3 Inleiding: De opgave Door het aantal (bijna)ongevallen met fietsers (scholieren) is de verkeersveiligheid van de rotonde Groenezoom- Hastingsweg onderwerp van discussie. Proces heeft vier varianten opgeleverd. Raad heeft gevraagd om een second opinion op deze vier varianten. Het doel van deze second opinion is het verkrijgen van een complete en integrale beoordeling van de varianten.
4 Verkeersveiligheid langzaam verkeer; Verkeersveiligheid snelverkeer; Sociale veiligheid; Fietscomfort; Doorstroming; Veiligheidsrendement. Criteria
5 Varianten 1.Brugvariant; 2.Tunnelvariant; 3.Gelijkvloerse variant Fietsersbond; 4.Uitgewerkte gelijkvloerse variant.
6 1.Brug Zowel fietsers als voetgangers zijn van het autoverkeer gescheiden; grote plus veiligheid Alle geregistreerde letselongevallen van de laatste jaren betroffen een auto en een fietser. de route is directer, de taakbelasting voor de fietsers is laag, wel hoogteverschil, dus comfort netto iets beter Sociale veiligheid iets minder goed door scheiding van wegverkeer De doorstroming is voor zowel fietsverkeer als voor autoverkeer goed Aandachtspunten: snelheid bij afrijden hellingen
7 2.Tunnel Fietsers van het autoverkeer gescheiden; grote plus veiligheid Voetgangers niet van autoverkeer gescheiden; zijn er veel minder, maar veiligheidswinst minder dan bij tunnel. comfort netto iets beter, vgl brug, maar iets minder door kruispunt onderin Sociale veiligheid fietsers duidelijk minder goed De doorstroming is voor zowel fietsverkeer als voor autoverkeer goed Aandachtspunten: fietsers kunnen voetgangersroute gebruiken om toch gelijkvloers over te steken
8 3.Gelijkvloerse variant Fietsersbond Fietsers, voetgangers en auto’s blijven elkaar ontmoeten op verschillende oversteekpunten. Door verbeteringen kans van ongevallen minder en impact kleiner Kans op terugslag autoverkeer, schokeffect met vergrote kans op kop-/staart-botsingen. fietscomfort vergelijkbaar met de huidige situatie; De taakbelasting vermindert iets De doorstroming verbetert voor fietsverkeer en autoverkeer in beperkte mate Feit dat de auto’s in de spitsuren lang moeten wachten voor het fietsverkeer leidt tot risicogedrag
9 4.Uitgewerkte gelijkvloerse variant Meeste aspecten vergelijkbaar met variant Fietsersbond, maar met verbeteringen Effect verbetering oversteek Chico Mendesring - J.W. Frisoschool telt mee; kan in iedere variant gebruikt worden Verdere optimalisering mogelijk
10 Verkeersveiligheidsrendement = (aantal conflictpunten * kans op ongeval * mogelijk letselzwaarte) kosten van de variant Verkeersveiligheid is geen exacte wetenschap, dus kan niet uitgerekend worden; Wel kan zicht geboden op ‘ordes van grootte van effect’ Deze aanpak is gebaseerd op bekende gegevens uit andere onderzoeken e.d.
11 Verkeersveiligheidsrendement Aantal Conflictpunten In beeld gebracht per variant zijn alle conflictpunten Per conflictpunt is aangegeven welk type conflict het gaat HuidigTunnelBrugFietsersbondUitgewerkt Auto/auto88888 Auto/fiets80088 Fiets/fiets66666 Fiets/voet42444 Auto/voet44044 Totaal
12 Verkeersveiligheidsrendement Kans op ongeval x gevolg ongeval = risico Vergelijking op basis van cijfers verkeersstromen ochtendspits ca 2000 auto’s, 500 fietsen en 50 voetgangers (aanname) Weging belang van conflict o.b.v. verhouding letselzwaarte, cijfers CROW: Effect verbetering op gelijkvloerse rotonde, orde 20% (expert judgement) Auto/auto1 Auto/fiets32 Fiets/fiets1,2 Fiets/voet1,7 Auto/voet43
13 Kosten Ongelijkvloerse varianten beduidend duurder dan de gelijkvloerse varianten Effect op beheerskosten maakt verschillen groter: beheerskosten brug, en vooral tunnel hoger dan huidig en gelijkvloers Kosten per variant BrugTunnelFietsersbondUitgewerkt Investeringskosten€ € € €
14 Verkeersveiligheidsrendement Eindresultaat van deze beoordeling:
15 Overzicht beoordeling HuidigBrugTunnelFietsers- bond Uitgewerkt Verkeersveiligheid langzaam verkeer Verkeersveiligheid snelverkeer Sociale veiligheid Fietscomfort Doorstroming VeiligheidsrendementKosten
16 Afronding Vragen?