1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Ernstig Incident Ernstig Incident tijdens het vervangen van een HD afsluitercombinatie aan de dr. Kortmanweg in Venray.
Nieuwe impulsen voor de fiets
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Knelpunt 3 : kruispunt E. Blangeoisstraat - Paalstraat.
Koos Louwerse Op weg naar een… Kwaliteitsnet Landbouwverkeer Zeeland.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Varianten-studie dubbele overweg
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Route van thuis naar school
Koos Louwerse, Govert de With
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Recreatief fietsen in Het Groene Woud:
Van krachtwijk naar fietswijk
Variant 1 ➢ Draaibrug op huidige locatie ➢ Huidige hoogte (ca. 1 meter) ➢ Draaipunt in midden van de vaarweg ➢ Verbreden vaarweg naar 54 meter Voordelen.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
ALV - sessie Financiën November
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Herontwikkeling Zuidelijk Stationsgebied Gouda René Snijders, Dennis van Wieren 5 april 2013 Verkeersanalyse.
Resultaten Verkeersenquête 24 Juni 2015 Lomm Werkgroep Dorpsingangen Dorpsraad Lomm.
Fietspad Kattendijksedijk. Inleiding door Loes Meeuwisse en Sophie van ‘t Westeinde Inhoudelijke toelichting op project Gelegenheid stellen.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
Door: Datum: Locatie: G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf 2 e informatieavond Martin den Otter 13 oktober 2014 Gemeentehuis Zoeterwoude Vervanging Lagerbergbrug.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Ontsluitingsweg HDZ/Laag Beugt Varianten en afweging.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
“Een betere leefomgeving”
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Infoavond Alexander Franckstraat
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Sociale aanpak 30 KM-wegen
Communiceren in het verkeer
Transcript van de presentatie:

1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014

2 Inhoud  Opzet  Beoordeling per variant  Veiligheidsrendement  Overzicht beoordeling

3 Inleiding: De opgave  Door het aantal (bijna)ongevallen met fietsers (scholieren) is de verkeersveiligheid van de rotonde Groenezoom- Hastingsweg onderwerp van discussie.  Proces heeft vier varianten opgeleverd.  Raad heeft gevraagd om een second opinion op deze vier varianten.  Het doel van deze second opinion is het verkrijgen van een complete en integrale beoordeling van de varianten.

4  Verkeersveiligheid langzaam verkeer;  Verkeersveiligheid snelverkeer;  Sociale veiligheid;  Fietscomfort;  Doorstroming;  Veiligheidsrendement. Criteria

5 Varianten 1.Brugvariant; 2.Tunnelvariant; 3.Gelijkvloerse variant Fietsersbond; 4.Uitgewerkte gelijkvloerse variant.

6 1.Brug  Zowel fietsers als voetgangers zijn van het autoverkeer gescheiden; grote plus veiligheid  Alle geregistreerde letselongevallen van de laatste jaren betroffen een auto en een fietser.  de route is directer, de taakbelasting voor de fietsers is laag, wel hoogteverschil, dus comfort netto iets beter  Sociale veiligheid iets minder goed door scheiding van wegverkeer  De doorstroming is voor zowel fietsverkeer als voor autoverkeer goed  Aandachtspunten: snelheid bij afrijden hellingen

7 2.Tunnel  Fietsers van het autoverkeer gescheiden; grote plus veiligheid  Voetgangers niet van autoverkeer gescheiden; zijn er veel minder, maar veiligheidswinst minder dan bij tunnel.  comfort netto iets beter, vgl brug, maar iets minder door kruispunt onderin  Sociale veiligheid fietsers duidelijk minder goed  De doorstroming is voor zowel fietsverkeer als voor autoverkeer goed  Aandachtspunten: fietsers kunnen voetgangersroute gebruiken om toch gelijkvloers over te steken

8 3.Gelijkvloerse variant Fietsersbond  Fietsers, voetgangers en auto’s blijven elkaar ontmoeten op verschillende oversteekpunten.  Door verbeteringen kans van ongevallen minder en impact kleiner  Kans op terugslag autoverkeer, schokeffect met vergrote kans op kop-/staart-botsingen.  fietscomfort vergelijkbaar met de huidige situatie; De taakbelasting vermindert iets  De doorstroming verbetert voor fietsverkeer en autoverkeer in beperkte mate  Feit dat de auto’s in de spitsuren lang moeten wachten voor het fietsverkeer leidt tot risicogedrag

9 4.Uitgewerkte gelijkvloerse variant  Meeste aspecten vergelijkbaar met variant Fietsersbond, maar met verbeteringen  Effect verbetering oversteek Chico Mendesring - J.W. Frisoschool telt mee; kan in iedere variant gebruikt worden  Verdere optimalisering mogelijk

10 Verkeersveiligheidsrendement = (aantal conflictpunten * kans op ongeval * mogelijk letselzwaarte) kosten van de variant  Verkeersveiligheid is geen exacte wetenschap, dus kan niet uitgerekend worden;  Wel kan zicht geboden op ‘ordes van grootte van effect’  Deze aanpak is gebaseerd op bekende gegevens uit andere onderzoeken e.d.

11 Verkeersveiligheidsrendement Aantal Conflictpunten  In beeld gebracht per variant zijn alle conflictpunten  Per conflictpunt is aangegeven welk type conflict het gaat HuidigTunnelBrugFietsersbondUitgewerkt Auto/auto88888 Auto/fiets80088 Fiets/fiets66666 Fiets/voet42444 Auto/voet44044 Totaal

12 Verkeersveiligheidsrendement  Kans op ongeval x gevolg ongeval = risico  Vergelijking op basis van cijfers verkeersstromen ochtendspits  ca 2000 auto’s,  500 fietsen en  50 voetgangers (aanname)  Weging belang van conflict o.b.v. verhouding letselzwaarte, cijfers CROW:  Effect verbetering op gelijkvloerse rotonde, orde 20% (expert judgement) Auto/auto1 Auto/fiets32 Fiets/fiets1,2 Fiets/voet1,7 Auto/voet43

13 Kosten  Ongelijkvloerse varianten beduidend duurder dan de gelijkvloerse varianten  Effect op beheerskosten maakt verschillen groter: beheerskosten brug, en vooral tunnel hoger dan huidig en gelijkvloers  Kosten per variant BrugTunnelFietsersbondUitgewerkt Investeringskosten€ € € €

14 Verkeersveiligheidsrendement  Eindresultaat van deze beoordeling:

15 Overzicht beoordeling HuidigBrugTunnelFietsers- bond Uitgewerkt Verkeersveiligheid langzaam verkeer Verkeersveiligheid snelverkeer Sociale veiligheid Fietscomfort Doorstroming VeiligheidsrendementKosten

16 Afronding Vragen?