Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Samenwerkend ontwikkelen/leren en begeleiden Blended Leren, Liemers College Intro Animatie (9,5 sec) 1.
Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.
Ouderpanel OBS De Bongerd 1 november uur Opening uur Ronde uur Pauze uur Ronde uur Afsluiten.
Learning analytics: de docent
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Coachen 2 november 2010.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Tip 7: wissel je werkvormen af
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Toekomstgericht onderwijs
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
If it doesn’t spread……it’s dead
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Wie kent ons nog niet? Welkom Drents Energieloket 5 oktober 2018
Businessplan Hanna Copini.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Transcript van de presentatie:

Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community

Inhoud 1 1Welkom 2 Ervaringen uitwisselen online bijeenkomst 3 Sociale studies deeltijd & blended learning 4 Doelen van modereren 5 Onze ervaringen en centrale vragen

2 Terugkoppeling online bijeenkomst

3 In subgroepen van ongeveer 6 personen bespreken Wat is je opgevallen aan het online leren? Welke tops en tips heb je voor ons? Formuleer de twee belangrijkste vragen over het online leren

4 Sociale Studies Deeltijd

5 Blended-learning Optimale mix van: -Werkplekleren -Contacttijd en -Online leren

6 Hoe geven wij vorm aan het online leren? Virtual Learning Community (VLC) – Bron van studiematerialen – Uitwisselingsplatform: vragen, discussie, stellingen, berichten – Peerfeedback – Valideren van feedback door docent/moderator

7 Doelen van modereren Bewaken van het proces en studenten via VLC samen laten leren door de online communicatie en online leerinteractie op VLC te monitoren en vervolgens actief te stimuleren. Bijdragen aan de motivatie van de student door ervoor te zorgen dat de student zich online gezien en erkend voelt; de studenten moeten voelen dat zij online worden gevolgd door de docent. De student leren begrijpen / zicht krijgen op de inhoudelijke voortgang door de mogelijkheden van de online leeromgeving meer/beter te benutten om zicht te krijgen op hoe studenten denken, wat ze makkelijk/moeilijk vinden, hun niveau/kwaliteit te achterhalen, etc. om daarop vervolgens weer in te spelen in de les bijvoorbeeld.

8 Wat zijn onze ervaringen met modereren? Randvoorwaarden? Welke activiteiten, waar en wanneer? Lessons learned Voortdurend leerproces

9

10 Centrale vragen Hoe volg je het leren van een deeltijd student buiten de lesdag? Hoe stimuleer je dat deze studenten onderling van elkaar leren op afstand? Welke rol speel je daarbinnen als docent?

11 Bronnen Baeten, J.J.M. (2004). Virtual Action Learning: een opleidingsconcept over samenlerend produceren met ICT. Taakomschrijving voor de moderator, geschreven door Niels Maes.

Vragen, tips? Sociale Studies Deeltijd