Pagina Voorstellen 1.Voorstellen 2.Uitgangspunten 3.Wie is de BAAS? 4.Voorwaarden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Advertisements

Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Virtual Business Case Naam student: Brenda de Groot Team: J1A2 Kwartaal 3; “De financieel beheerder” Navigator: J. van den Ing Assessor: R. van den Heuvel.
Vlajo Challenge Speel en onderneem. Kom proeven op onze provinciale workshops: 29 februari 2012 St Paulusinstituut Herzele 9u – 11u 1 maart 2012 St Lutgardisschool.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Collectief portfolio groep 3
Gepersonaliseerd leren
Les 7: het voorbereiden van een les
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
handvaardgheid / techniek
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Willem de Zwijger Schoonhoven
First ID project Huygens College
Ondernemerschap? Iets voor mij!
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Verandering is de enige constante
Burgerinitiatieven.
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Boekhouden Extra stof bij Taak 8
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Bianca Biermann Docent Economie / Administratie. Dit is nog geen kant-en-klaar verhaal … Wat we wel weten, ga ik u nu vertellen !
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Lezen: doe het goed voor
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Bijeenkomst September 2015
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Je hebt nu € ,00 op de bank staan van jouw privé rekening (ABN) Het is
Differentiëren & klassenmanagement
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
Vernieuwing in het VMBO
Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Leerling bedrijfjes Programma: 1.Productkeuze 2.Begeleiding 3.Eisen aan het verslag 4.Beoordeling.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
BTW = Belasting toegevoegde waarde
LOB zeven stappen naar succes
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Introductie Marketing
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Dit is onze bedrijfsnaam
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Leerbedrijfjes.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwikkelen bijeenkomsten
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

pagina Voorstellen 1.Voorstellen 2.Uitgangspunten 3.Wie is de BAAS? 4.Voorwaarden

Voorstellen Kalsbeek College sinds 2005 Ervaring bedrijfsleven en onderwijs Docent HA/HVK en economie 1360 vmbo leerlingen op locatie 5 beroepsrichtingen als concurrent Teruglopend leerlingen aantal bij HA/HVK

Uitgangspunten Aantrekkelijker onderwijs in lj 3 Doelstelling aanpassen: Ondernemen is leuk! De LLN leert ondernemen in de praktijk. Van iedere euro omzet moet de helft opzij gezet worden. Eindtermen HA zijn de richtlijnen. Ondernemen niet aan het handje maar met duidelijke kaders.

Wie is de BAAS? De docent is de BAAS! Eindverantwoordelijk Trekken van de kar GO or NO GO Als er problemen zijn Schoolleiding Administratie Leveranciers Incassobureau’s Fiscus

Voorwaarden Ongeacht welke methode gebruikt wordt: Elke les een doel stellen Elke les resultaat opeisen Keihard het inlevermoment bewaken 3 lesuren van 50min per keer Voor 1 maart klaar 2 docenten en een klasse-assistent terug

pagina In 7 stappen door het project 1.Pitchen van de leerling 2.Groepen maken 3.Product kiezen 4.Financiën regelen 5.Verkopen 6.Afronden 7.Evaluatie

Pitchen van de leerling 1 les: Naambordje PPT Zelfstandig werken Sterke punten profileren Inleveren Eerste confrontatie met niet leveren Voorbereiden presenteren

Groepen maken 1 Cruciaal voor slagen Ondernemen 2 e les: Kennismakingsopdrachten: Torens bouwen met papier en plakband Bruggen bouwen met spaghetti Monopoly Kolonisten van Catan Kaartspelletjes Kleurenleer van Human Dynamics

Groepen maken 2 Cruciaal voor slagen Ondernemen 3 e les: Solliciteren naar functie Testen bij Randstad 4 e les: Samenstellen groepen Oplossen problemen Controle inleveren: PPT, kleur, CV

Product kiezen Hulp van volwassene nodig ! Sturing per groep onmisbaar Doelgroep Gunfactor Prijsbepaling Marktonderzoek De vaart erin houden Naam kiezen 1 e Go or NO Go

Financiën regelen Pijn van de ondernemer zit in zijn portemonnee Bij de leerling ook Ondernemingsplan Vertrouwen Uitgestelde financiering 2 e Go or NO go Inmiddels ingeleverd: Marktonderzoeken, product, financiën, website, visitekaartje, briefpapier, flyers, PPT pitch, kleur en CV

Verkopen Iedereen doet mee met verkopen ! Waar let u op als BAAS: Voorraadbeheer Kas of Bank FAOIC Facturen Aanwezigheid Gerichte verkoopmomenten creëren Wat te doen met succesvolle onderneming

Afronden Wat had bijgehouden moeten worden? Financiën Voorraad Aanwezigheid BTW Bewaren van alle administraties Waarin is dit bijgehouden? Exactonline Excel/papier Afschriften bank

Evaluatie Voor de leerling waarbij het goed ging: Ondernemen is leuk Echt leren vanuit de praktijk De pijn in de portemonnee bij de afdrachten aan de belasting Voor de leerling als het niet goed ging: Onthouden dit tot na het examen Kunnen stommiteiten verwoorden Weten hun rol in de malaise terugterug

pagina Evaluatie 1.Wat was de doelstelling ook alweer? 2.Waarom zo’n haast? 3.Waarom hameren op inleveren? 4.Waarom geen kas? 5.Waarom goed voorraadbeheer? 6.Waarom alles legaal met facturen en BTW? 7.Waar zijn we van teruggekomen? 8.Do’s en Don’ts 9.Vragen?

Wat was de doelstelling ook alweer? 1.Ondernemen is leuk! 2.Leerling leert ondernemen in de praktijk 3.Van iedere euro omzet moet de helft opzij gezet worden.

Waarom zo’n haast? Succes ervaringen leerlingen Geen theorielessen Trekken aan een dood paard Het gaat om doen; om de verkoop; concreet Voor het echie

Waarom hameren op inleveren? Snelheid erin houden Controle op het geleverde werk Verantwoordelijkheid van de leerling Grip houden op de groepen Meelifters en snordrukkers

Waarom geen kas? Fraude Kas te kort Pijn in de portemonnee van de leerling Echte hommeles in de klas Docent is al druk zat

Waarom goed voorraadbeheer? Fraude Kan op A4-tje in staffelvorm Als het maar op papier staat Pijn in de portemonnee van de leerling Echte hommeles in de klas Docent is al druk zat

Waarom alles legaal met facturen en BTW ? Fraude Leermoment voor ondernemer/leerling Iets wat de leerling voor altijd moet onthouden Pijn in de portemonnee van de leerling Echte hommeles in de klas Docent is al druk zat 2 e jaar hele project stopgezet i.v.m. grote fraude’s

Waar zijn we van teruggekomen? Van 4 lesuren naar 3 lesuren per blok Geen prullaria maar gebruiksvoorwerpen Van doelgroep vrijlaten naar gerichte doelgroep Van vrijheid van de groep naar luisteren naar de BAAS Van leuk productje naar functioneel met een GUNfactor Van lesmethode naar doelstelling per les. Van vrijheid naar duidelijke kaders per les.

Do’s en Don’ts? Do’s: Lesvoorbereiding met doelstelling per les Hameren op inleveren per les Waterdichte absentenadministratie en andere Gebruik een bank Don’ts: Het gebruik van een kas De regie verliezen bij de groepsindeling De regie verliezen bij de keuze van het product De regie verliezen bij de financiën

Vragen?

Slot terug

pagina Foto’s en ondersteunend materiaal 1.Foto’s 2.Didactische analyse 3.Excelbestand met afrekening 4.Liquidatieformulier 5.Balans en verlies- en winstrekening

Foto’s Mutsen1 212 USB-sticks33 Flash-light44 Vogelpindakaas55 Strooizout66 Horloges77 Toren bouwen88

Didactische analyse Beginsituatie Doelstelling Weg er naar toe Problemen Werkvormen formulier

Excelbestand met afrekening Inkoop Verkoop Bank Kleine RR BTW Personeelskosten Afrekeningbestandbestand

Liquidatie formulier Totaalbedrag aan brutolonen Winst (voor belastingen) Saldo BTW Loonheffing (42%) Winstbelasting (23%) Totaal te betalenformulierformulier

Balans en Verlies- en winstrekening Balans V&W Formulier B Formulier VWFormulier BFormulier VW