pagina Voorstellen 1.Voorstellen 2.Uitgangspunten 3.Wie is de BAAS? 4.Voorwaarden
Voorstellen Kalsbeek College sinds 2005 Ervaring bedrijfsleven en onderwijs Docent HA/HVK en economie 1360 vmbo leerlingen op locatie 5 beroepsrichtingen als concurrent Teruglopend leerlingen aantal bij HA/HVK
Uitgangspunten Aantrekkelijker onderwijs in lj 3 Doelstelling aanpassen: Ondernemen is leuk! De LLN leert ondernemen in de praktijk. Van iedere euro omzet moet de helft opzij gezet worden. Eindtermen HA zijn de richtlijnen. Ondernemen niet aan het handje maar met duidelijke kaders.
Wie is de BAAS? De docent is de BAAS! Eindverantwoordelijk Trekken van de kar GO or NO GO Als er problemen zijn Schoolleiding Administratie Leveranciers Incassobureau’s Fiscus
Voorwaarden Ongeacht welke methode gebruikt wordt: Elke les een doel stellen Elke les resultaat opeisen Keihard het inlevermoment bewaken 3 lesuren van 50min per keer Voor 1 maart klaar 2 docenten en een klasse-assistent terug
pagina In 7 stappen door het project 1.Pitchen van de leerling 2.Groepen maken 3.Product kiezen 4.Financiën regelen 5.Verkopen 6.Afronden 7.Evaluatie
Pitchen van de leerling 1 les: Naambordje PPT Zelfstandig werken Sterke punten profileren Inleveren Eerste confrontatie met niet leveren Voorbereiden presenteren
Groepen maken 1 Cruciaal voor slagen Ondernemen 2 e les: Kennismakingsopdrachten: Torens bouwen met papier en plakband Bruggen bouwen met spaghetti Monopoly Kolonisten van Catan Kaartspelletjes Kleurenleer van Human Dynamics
Groepen maken 2 Cruciaal voor slagen Ondernemen 3 e les: Solliciteren naar functie Testen bij Randstad 4 e les: Samenstellen groepen Oplossen problemen Controle inleveren: PPT, kleur, CV
Product kiezen Hulp van volwassene nodig ! Sturing per groep onmisbaar Doelgroep Gunfactor Prijsbepaling Marktonderzoek De vaart erin houden Naam kiezen 1 e Go or NO Go
Financiën regelen Pijn van de ondernemer zit in zijn portemonnee Bij de leerling ook Ondernemingsplan Vertrouwen Uitgestelde financiering 2 e Go or NO go Inmiddels ingeleverd: Marktonderzoeken, product, financiën, website, visitekaartje, briefpapier, flyers, PPT pitch, kleur en CV
Verkopen Iedereen doet mee met verkopen ! Waar let u op als BAAS: Voorraadbeheer Kas of Bank FAOIC Facturen Aanwezigheid Gerichte verkoopmomenten creëren Wat te doen met succesvolle onderneming
Afronden Wat had bijgehouden moeten worden? Financiën Voorraad Aanwezigheid BTW Bewaren van alle administraties Waarin is dit bijgehouden? Exactonline Excel/papier Afschriften bank
Evaluatie Voor de leerling waarbij het goed ging: Ondernemen is leuk Echt leren vanuit de praktijk De pijn in de portemonnee bij de afdrachten aan de belasting Voor de leerling als het niet goed ging: Onthouden dit tot na het examen Kunnen stommiteiten verwoorden Weten hun rol in de malaise terugterug
pagina Evaluatie 1.Wat was de doelstelling ook alweer? 2.Waarom zo’n haast? 3.Waarom hameren op inleveren? 4.Waarom geen kas? 5.Waarom goed voorraadbeheer? 6.Waarom alles legaal met facturen en BTW? 7.Waar zijn we van teruggekomen? 8.Do’s en Don’ts 9.Vragen?
Wat was de doelstelling ook alweer? 1.Ondernemen is leuk! 2.Leerling leert ondernemen in de praktijk 3.Van iedere euro omzet moet de helft opzij gezet worden.
Waarom zo’n haast? Succes ervaringen leerlingen Geen theorielessen Trekken aan een dood paard Het gaat om doen; om de verkoop; concreet Voor het echie
Waarom hameren op inleveren? Snelheid erin houden Controle op het geleverde werk Verantwoordelijkheid van de leerling Grip houden op de groepen Meelifters en snordrukkers
Waarom geen kas? Fraude Kas te kort Pijn in de portemonnee van de leerling Echte hommeles in de klas Docent is al druk zat
Waarom goed voorraadbeheer? Fraude Kan op A4-tje in staffelvorm Als het maar op papier staat Pijn in de portemonnee van de leerling Echte hommeles in de klas Docent is al druk zat
Waarom alles legaal met facturen en BTW ? Fraude Leermoment voor ondernemer/leerling Iets wat de leerling voor altijd moet onthouden Pijn in de portemonnee van de leerling Echte hommeles in de klas Docent is al druk zat 2 e jaar hele project stopgezet i.v.m. grote fraude’s
Waar zijn we van teruggekomen? Van 4 lesuren naar 3 lesuren per blok Geen prullaria maar gebruiksvoorwerpen Van doelgroep vrijlaten naar gerichte doelgroep Van vrijheid van de groep naar luisteren naar de BAAS Van leuk productje naar functioneel met een GUNfactor Van lesmethode naar doelstelling per les. Van vrijheid naar duidelijke kaders per les.
Do’s en Don’ts? Do’s: Lesvoorbereiding met doelstelling per les Hameren op inleveren per les Waterdichte absentenadministratie en andere Gebruik een bank Don’ts: Het gebruik van een kas De regie verliezen bij de groepsindeling De regie verliezen bij de keuze van het product De regie verliezen bij de financiën
Vragen?
Slot terug
pagina Foto’s en ondersteunend materiaal 1.Foto’s 2.Didactische analyse 3.Excelbestand met afrekening 4.Liquidatieformulier 5.Balans en verlies- en winstrekening
Foto’s Mutsen1 212 USB-sticks33 Flash-light44 Vogelpindakaas55 Strooizout66 Horloges77 Toren bouwen88
Didactische analyse Beginsituatie Doelstelling Weg er naar toe Problemen Werkvormen formulier
Excelbestand met afrekening Inkoop Verkoop Bank Kleine RR BTW Personeelskosten Afrekeningbestandbestand
Liquidatie formulier Totaalbedrag aan brutolonen Winst (voor belastingen) Saldo BTW Loonheffing (42%) Winstbelasting (23%) Totaal te betalenformulierformulier
Balans en Verlies- en winstrekening Balans V&W Formulier B Formulier VWFormulier BFormulier VW