Workshop Inkoop bdKO 31 mei 2012 Nico Keller & Gert Walhof Organisatie Captise.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Performance management
Meeting Inkoop mei 2003.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Geld verdienen met trends
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Onroerend Goed investeren en beheren
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Business Marketing Management
Management en logistiek
Facility management en inkoop
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H3: Koopgedrag van organisaties
Welkom bij de presentatie van het
Incident & Probleem management
Business Marketing Management
ICT in een dynamische context
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Nationaal Sustainability Congres 16 maart 2006 Duurzaam inkopen in de praktijk De koffiecasus Charlotte Volbeda - van Oerle Ministerie van VROM.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
©2013 Module 1: Het hoe en waarom van een administratie Door Ingrid van Houwelingen.
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
PROCES 21 MEI GOUDA Marvin Hendrikse. Even voorstellen 2 Marvin Hendrikse Directeur Stipter Telefoon: Vestigingsadres:
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Continuïteitsparagraaf doel en proces investeringen Jola Bink 23 september 2015.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Business Center Gemert 15 oktober 2015 PARKMANAGEMENT BEDRIJVENTERREINEN GEMERT-BAKEL.
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Werkkostenregeling. Op 1 januari 2011 treedt de werkkostenregeling in werking. Dit nieuwe systeem voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers gooit.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Economie van de vrije tijd Maar hoe wordt het geld verdeeld?
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Antwoorden hoofdstuk 8. Antwoorden 8.3 a Toename van het aantal faillissementen. b 1700 / 95 x 100 = 1789 c Van de bedrijven die failliet gingen, waren.
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Inkoopcoöperatie.
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Workshop Inkoop bdKO 31 mei 2012 Nico Keller & Gert Walhof Organisatie Captise

Persoonlijke Introductie Nico Bronswerk Refac Thomassen International Ammeraal productie Ferney Holland Otis Avebe Philips ETG Howden TwenceNevi docent 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO2

Persoonlijke introductie Gert 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO3 &

Context o Jonge branche o Branche van belang o Van arbeidsmarktvoorziening naar begeleiden jonge kinderen in hun ontwikkeling o Van sterke groeimarkt naar krimp o Van focus op kwantiteit naar focus op kwaliteit 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO4

Context 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO5

Inkoop 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO 6 Waardeketenmodel Porter

Inkoop een definitie INKOOP = Het van externe bronnen betrekken van alle goederen en diensten die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsuitoefening, de bedrijfsvoering en de instandhouding van het bedrijf tegen de voor de organisatie meest gunstige voorwaarden (Arjan van Weele) Alles waar een factuur tegenover staat! (Jan Telgen) 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO7

Inkoop bijdrage o Kosten en besparingen: o Externe leveranciers o Proceskosten o Kwaliteit o Innovatie o Risicobeheersing 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO8

Inkoop het belang 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO9

Inkoop belang 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO10

Model 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO11

Algemeen Beleid & Inkoop Beleid o Doelstellingen, middelen, organisatie en tijdpad o Doelstellingen inkoop moeten bijdragen aan organisatiebeleid o Zelf doen of uitbesteden 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO12

Algemeen Beleid & Inkoop Beleid 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO13 Treacy en Wiersema

Algemeen Beleid & Inkoop Beleid 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO14 MSU-Model (Monczka)

Klanten & leveranciers o Wie is de klant? o De klant van de (interne) klant 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO15 Interne klant Leveran- ciers markt Proces

31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO16

Control o Doelstellingen en prestaties o Inzet mensen & middelen o Inzicht in contracten o Inzicht in verplichtingen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO17

Randvoorwaarden o Organisatie & personeel o Inkoopkennis & kunde o Zelf doen, samen of uitbesteden o Methoden & procedures o Wie mag verplichtingen aangaan o Hoe komt een specificatie tot stand o Altijd 3 offertes? o Informatievoorziening o Elektronisch inkopen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO18

Bijdragen aan vragen sector o Kosten o Extern o Intern o Flexibilisering o Kwaliteit o Innovatie 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO19

Het begint met inzicht 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO20

Alleen is maar alleen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO21 BedrijfsuitoefeningBedrijfsvoering Samen tenderen Samen kennis ontwikkeling en delen Gezamenlijke resources

Vragen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO22

Pauze 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO23

Persoonlijke Introductie Nico Bronswerk Refac Thomassen International Ammeraal productie Ferney Holland Otis Avebe Philips ETG Howden TwenceNevi docent 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO24

En dan nu de praktijk De basis wordt gevormd door de verschillende anonieme financiële gegevens die ontvangen zijn. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO25

De teneur is Onbalans van de inkoop omzet Versus de inkoop proceskosten 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO26

Grove verdeling totale kosten o Personeel70% o Huisvesting (incl. afschrijving)15% o Overige lasten (incl. afschrijving)14% o Rente – en buitengewone lasten 1% Bron: Sectorrapport Kinderopvang mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO27

Kernwoorden o Flexibiliteit o Marktvraag kunnen volgen o Kostenbeheersing o Prijzen/tarieven omlaag o Proceskosten verminderen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO28

Wat staat u te doen? 1.Verzamelen van data 2.Analyse van de data 3.Mogelijke oplossingen 4.Best haalbare kiezen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO29

Personeelslasten o Ingeleend (tarieven/condities) o Tijdelijke contracten (verlengen of niet) o Vaste krachten (koesteren) o Opleidingen (gezamenlijk/in compagny) o Representatie (wat is echt nodig) Bij ongewijzigd volume betekent dit 5% besparen en een 3% hogere marge 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO30

Huisvesting huur o Einde huurcontracten in kaart brengen o Krimp: eerst aflopende contract opzeggen o Onderhandelen over verlagen huur o Overtollige ruimte onderverhuren o Alternatieve, goedkopere locaties zoeken o Energie tarieven (aansluiten bij collectief) o Bezwaar maken tegen OZB aanslagen o Bezwaar tegen afvalstoffenheffing etc. 10% besparen is 1.5% hogere marge! 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO31

Huisvesting eigendom o Overtollige ruimte onderverhuren o Goedkopere locaties zoeken o Energie tarieven (collectieve contracten) o Bezwaar maken tegen OZB aanslagen o Bezwaar tegen afvalstoffenheffing etc. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO32

Huisvesting algemeen o Verzekeringspolissen laten vergelijken door een onafhankelijke deskundige o Beveiliging bij meerdere locaties in verschillende plaatsen neem een landelijk/regionaal opererend bedrijf in de arm 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO33

Overige lasten o Inrichting (maximalisatie standaardisatie) o Onderhoud/schoonmaak (zelf doen) o ICT (samen inkopen – allemaal hetzelfde) o Voeding (laten bezorgen) o Afval o Vervoer o Telefonie (bundelen en meedoen aan een veiling) o Kantoorartikelen (landelijk contract) 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO34

Voorbeeld crediteurenanalyse I 1.Facturen debet:8.321 a (72%) waarde <€500,- b (28%) waarde >€500,- 2.Kas(sa)bonnen: Inkoopvolume op factuur:€ ,- 4.Inkoopvolume kas (geschat!):€ ,- 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO35

Daaruit volgt 1.Gemiddelde waarde alle facturen:€766,- 2.Gemiddelde waarde facturen <€500,-:€152,- 3.Gemiddelde waarde kas(sa)bonnen:€ 73,- 4.Kosten afhandeling factuur:€35,- - €76,- 5.Kosten halen goederen & afhandeling:€114,- Conclusie: Personeelskosten behandeling van facturen met lage waarde en kas(sa)bonnen zijn: X €76, X €114,- = € ,- Voor een inkoopvolume van € ,- Dus prijzen en tarieven niet van belang, proceskosten wel. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO36

Voorbeeld crediteurenanalyse II 1.Totaal aantal facturen: Totale inkoopvolume: € ,- a.500 (43%) daarvan waarde <€500,-: € ,- b.663 (57%) daarvan waarde >€500,-: € ,- 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO37

Daaruit volgt 1.Gemiddelde waarde alle facturen:€14.008,- 2.Gemiddelde waarde facturen <€500,-:€300,- 3.Kosten afhandeling factuur:€35,- - €76,- Conclusie: Personeelskosten behandeling van facturen met lage waarde zijn: 500 X €76,- = €38.000,- Voor een inkoopvolume van € ,- Beter voorbeeld als het eerste voorbeeld, maar weer geldt: prijzen en tarieven niet van belang, proceskosten wel. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO38

Wat nu te doen 1.Inventarisatie alle contracten/afspraken 2.Sterke reductie aantal leveranciers 3.Afspraken maken over verzamelfacturen 4.Geen kassabonnen meer 5.Dagelijkse boodschappen laten bezorgen 6.Bewaking schoonmaak etc. concentreren 7.Inkoopcombinatie ad hoc of permanent 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO39

Contracten & afspraken o Nog geldig? Wanneer opzeggen o Flexibiliteit ‘inbouwen’ o Verzamelfacturen o Waar mogelijk bundelen van diensten 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO40

Reductie aantal leveranciers o Groter volume per leverancier o Veel kleiner aantal facturen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO41

Verzamelfacturen o Vastleggen in overeenkomsten o Betalingskorting opnemen o Introduceren Purchasing Credit Cards 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO42

Geen kas(sa)bonnen meer o Eigen personeel ontlasten o Te duur om boodschappen te doen o Kosten onvoorspelbaar o Administratiekosten zijn te hoog 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO43

Dagelijkse boodschappen o Groothandel in de arm nemen o Aansluiten bij zieken- of verzorgingstehuis o Eenvoudige bestelroutines maken 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO44

Bewaking/schoonmaak etc. o Contract met een Multi disciplinaire dienstverlener: o Schoonmaak o Bewaking o Onderhoud o Verhuizingen o Etc. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO45

Inkoopcombinatie o Niet zelf ‘het wiel uitvinden’ o Assortimentscommissie o Samen doen wat kan (en dat is veel): o Energie/water o Telecommunicatie o Computer (hard – en software) o Facilitaire diensten o Etc. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO46

Samenvatting o Flexibiliteit inbouwen o Verlagen proceskosten o Verlagen inkoopvolume 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO47

Aan het werk! Discussie Wat als eerste te doen? Wie en wat is daarbij nodig? 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO48

Vragen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO49

Tot slot Evaluatie Afsluiting Borrel 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO50