Plaats - en tijdsonafhankelijk werken bij de Vlaamse overheid Infosessie Vakorganisaties Vlaamse overheid + netwerklunch dinsdag 26 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Onze kernwaarden.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving maandag 5 mei 2014 VAC Hasselt Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving dinsdag 11 maart 2014 VAC Hasselt + verslag werkgroep Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Organisatiecultuur.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Opleiden van medewerkers
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Samen sterk in verandering
Netwerk management assistenten Maandag 28 april 2014
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Plaats- en tijdsonafhankelijk werken bij het departement Economie, Wetenschap en Innovatie… … prikken of niet prikken ? Birgit Van Damme 1Juni 2014.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving donderdag 2 oktober, VAC Hasselt + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving woensdag 6 juni 2014 VAC Hasselt aangepast Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
HR-deelnetwerk PTOW dinsdag 9 juni, voormiddag
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Waarden & organisatiecultuur
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 29 oktober Kennismaking 2 cirkels, gezicht naar elkaar Binnencirkel begint: Stel je kort voor: naam en waar werk je.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
Naar een duurzaam HRM beleid
Zin?Ja! Netwerk 29 OKTOBER 2015 Leiding geven op afstand Patricia Van Reet – Joke Pillet 
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
VOORSTELLING PROJECTTEAM HFB Trees Verhoogen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tine Janssen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tom Van de.
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Startpagina zonder foto
Woensdag 14 juni 2017 Nieuwe titelpagina
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
VAC Brussel Herman Teirlinckgebouw
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Plaats - en tijdsonafhankelijk werken bij de Vlaamse overheid Infosessie Vakorganisaties Vlaamse overheid + netwerklunch dinsdag 26 januari 2016

Toelichting Omzendbrief PTOW PROGRAMMA 10u Welkom Toelichting Omzendbrief PTOW Plaats- en tijdsonafhankelijk werken: Plaatsonafhankelijk werken Tijdsonafhankelijk werken Praktijkcase GO! Panelgesprek met experten Afronding Ondersteuning + vervolgtraject 12u-13u Netwerklunch

1. Toelichting Omzendbrief PTOW Kader Filosofie Definities en Toepassingsgebied Totstandkoming 2. Principes 3. Wat verandert niet?

1. Kader Filosofie plaats- en tijdsonafhankelijk werken Ambitie Vlaamse overheid = flexibele en dynamische werkgever zijn Traditie binnen VO: inzetten op nieuwe arbeidsvormen (bijvoorbeeld telewerk sinds 2006; Omzendbrief structureel telewerk); kenniscel Anders Werken: 2004 – 2008. - Omzendbrief PTOW 2014: Van telewerken evolueren naar plaats- en tijdsonafhankelijk werken (PTOW) Inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen Focus = leveren van prestaties en behalen van resultaten Evolueren naar prestatiebeoordeling Prikklok = instrument tijdsregistratie, geen meting effectieve prestaties => afbouwen prikplicht Focus = Continuïteit garanderen van de dienstverlening en de bereikbaarheid van de dienst voor de klanten Cruciaal = goede afspraken tussen leidinggevenden en personeelsleden over inzet en resultaten.

1. Kader: definities PTOW Plaatsonafhankelijk werken Plaatsonafhankelijk werken = werken op om het even welke plaats die voor arbeid geschikt is. Personeelsleden kunnen op verschillende plaatsen werken.

1.Kader: definities PTOW Tijdsonafhankelijk werken Tijdsonafhankelijk werken = werken zonder dat het personeelslid gebonden is aan een werkrooster, waarbij niet de uren waarop het personeelslid werkt, van belang zijn, maar wel het resultaat dat het personeelslid behaalt.

1. Kader Toepassingsgebied PTOW Toepassingsgebied = Alle personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid (DVO), zoals gedefinieerd in het VPS van 13 januari 2006. Niet: De Lijn, VRT, …

2. Principes PTOW: grote lijnen Omzendbrief PTW geeft algemeen kader, in te vullen op maat door entiteiten Laat toe rekening te houden met speciale behoeften van personeelsleden met handicap of chronische ziekte Entiteitseigen beleid bij implementatie komt op EOC, indien nodig ook aanpassingen aan AR (werktijdregeling) Onderscheid tussen structureel telewerk en occasioneel telewerk verdwijnt.

2. Principes PTOW: inhoud Zoveel mogelijk functies: in principe iedereen, en naar standaardbedrijfslocatie komen wanneer nodig Geen expliciet akkoord of schriftelijke toestemming nodig – wel mogelijkheid om bepaalde functiehouders niet in aanmerking te laten komen Zelfroosteren: niet onbeperkt, maar wel focus op resultaat Entiteiten nemen barrières weg bij implementatie.

3. Wat verandert er niet (1) Het privégebruik van de middelen die de entiteit ter beschikking stelt; Geen maaltijdvergoeding, of een vergoeding van reiskosten bij PTOW; De kosten die voortvloeien uit verlies of beschadiging van de gebruikte middelen en gegevens zijn voor rekening van de entiteit, behalve bij bedrog, zware fout of veel voorkomende lichte fout van het personeelslid; Onderzoek van de werkplek door de preventieadviseurs mits voorafgaandelijke afspraak met het personeelslid.

3. Wat verandert er niet (2) De regeling met betrekking tot de ziektecontrole

3. Wat verandert er niet (3/3) De regeling met betrekking tot de arbeidsongevallenverzekering

Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bytes Bricks Buy-in Bills (Brains &) Behaviour Benefits Business

PTOW: toepassingen Verschillende toepassingen: Plaatsonafhankelijk werken: Kantoor + Werken op andere locaties + + Tijdsonafhankelijk werken: Tijdsregistratie + Tijdsonafhankelijk werken

PTOW: accenten Organisatieverandering (structuur, cultuur, processen,..) Efficiëntie Resultaatgerichtheid Leidinggevenden Samenwerken Medewerkers Interne en externe klanten Klantgerichtheid Vlaamse overheid – geeft kader Entiteitseigen visie: Toepassingen op niveau entiteit, afdeling, team, functie, individueel Ruimte voor afspraken

Plaatsonafhankelijk werken Infosessie vakbonden 26 – 01 - 2016

Plaatsonafhankelijk werken Op kantoor (de standaardlocatie) Op een andere plek In de satellietkantoren Thuis of op een andere plek Ondersteuning ICT Informatiebeheer

Huisvestingsprincipes HNW Huisvesting op basis van de bezettingsnorm HNW: Bezettingsnorm kantoorgebouwen: 12,5 m² netto /VTEg Elke entiteit krijgt een oppervlakteportefeuille ter beschikking in functie van haar gevalideerd PEP Correcties op het aantal VTE worden doorgevoerd op basis van reële aanwezigheid, functieprofiel en de klassieke 80% Aantal individuele (ergonomisch verstelbare) werkplekken = maximaal gelijk aan het aantal VTEg overeenstemmend met de PA van de verdieping De overblijvende PA wordt opgevuld met ondersteunende functies en (multifunctioneel te gebruiken) samenwerkplekken ifv behoeften klant Afwisseling tussen open en gesloten zones Activiteitsgebonden bouwblokken Aandacht voor sfeer en kleur Aantal lopende meter archief overstijgt de 5lm/VTE niet 3lm/VTE dynamisch 2 lm/VTE semi-statisch (centrale kern of kelder)

Plaatsonafhankelijk werken Op kantoor (de standaardlocatie) Op een andere plek In de satellietkantoren Thuis of op een andere plek Ondersteuning ICT Informatiebeheer

Satellietwerkplekken Momenteel zijn er 87 satellietwerkplekken beschikbaar: Antwerpen – Anna Bijns (VAC): 8 satellietwerkplekken Gent (VAC): 20 satellietwerkplekken Brussel – Ellipsgebouw: 6 satellietwerkplekken Leuven – Dirk Boutsgebouw: 8 satellietwerkplekken Brugge – Jacob Van Maerlantgebouw (VAC): 8 satellietwerkplekken Mechelen – Zemstbaan 78: 6 satellietwerkplekken Brussel – Ferrarisgebouw: 1 satellietwerkplek Hasselt – Hedrik Van Veldekegebouw (VAC): 20 satellietwerkplekken Tongeren, Agnetenklooster: 10 satellietwerkplekken

Satellietwerkplekken Te reserveren via Facilipunt Standaardvoorziening: in hoogte verstelbare werkplekken en ergonomische bureaustoelen Proefproject in Ellips met schermen op beweegbare armen Proefproject in VAC Gent met Mogelijkheid tot gebruik van locker Ergonomische kits (laptophouder, toetsenbord en muis in draagtas) af te halen aan onthaal

Plaatsonafhankelijk werken Op kantoor (de standaardlocatie) Op een andere plek In de satellietkantoren Thuis of op een andere plek Ondersteuning ICT Informatiebeheer

Thuis of op een andere plek Momenteel geen specifieke voorzieningen Leidend ambtenaar beslist zelf welke middelen er ter beschikking worden gesteld om thuiswerk te faciliteren Ergonomische richtlijnen: https://www.bestuurszaken.be/ergonomisch-advies-bij-beeldschermwerk-voor-logistieke-diensten-en-bij-bestekken https://www.bestuurszaken.be/toolbox/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken/stappenplan

Plaatsonafhankelijk werken Op kantoor (de standaardlocatie) Op een andere plek In de satellietkantoren Thuis of op een andere plek Ondersteuning ICT Informatiebeheer

ICT – voorzieningen PTOW anno 2016 Versie 06/11/2015

Wat is op vandaag mogelijk link? mail Internet Bestanden raadplegen Samenwerken communiceren Onderweg Thuis VAC Brussel Gent …. GID Netwerk buitendienst versie 19012015

Centrale platform voorziening WPAAS/0ffice 365 omgeving nieuw opgezet in de loop van 2015 Verschil tussen WPAAS en Office 365 Beide omgevingen hebben gelijkaardige mogelijkheden maar in WPAAS is de beveiliging een heel stuk strenger. Vb Documenten delen met externen kan daar niet. Wat bieden deze omgevingen : (hiervoor worden opleidingen aangeboden aan de entiteiten.) Communicatie : Microsoft Skype For Business / Lync 2013. Samenwerken : Microsoft Sharepoint geïnstalleerd. Persoonlijke data : Microsoft Onedrive Email omgeving : Microsoft exchange versie 19012015

Welke connectiediensten worden aangeboden Gebouwen Hebben allemaal een bedraad netwerk In de hoofdgebouwen is een draadloos netwerk voorzien. Dit wordt verder uitgebouwd naarmate er budget voorhanden is. Buitendiensten Oplossing volgens de mogelijkheden. Kan van veel factoren afhangen. Thuis Internetverbinding met daarop een tunnel naar de Vlaamse Overheid Onderweg 3G/4G verbindingen versie 19012015

Wat heeft een ambtenaar nodig In gebouw Netwerkverbinding draadloos bedraad 3G/4G met beveiligde toegang Netwerk Internetverbinding met daar Bovenop een VPN tunnel Thuis Kleine buitendienst versie 19012015

(B)Ring (Y)our (O)wn (D)evice Mogelijkheden nu Thuis PC gebruiken Mogelijkheid bestaat om email te raadplegen via “owa” Bepaalde sites te bezoeken via “ambtenarenportaal” Opmerking : Dit kan enkel via een beveiligde toegang Smartphone Mail kan gelezen worden Documenten kunnen gedeeld worden. Opmerking : toestel dient wel in beheer te zijn. De eigenaar dient toestemming te geven om een beveiliging op zijn toestel te laten installeren. Smartphone niet in beheer. Hiermee kan gevraagd worden om met het toestel naar het internet te gaan. Niet mogelijk mail te raadplegen versie 19012015

Financiering Om dit allemaal mogelijk te maken voor de ambtenaren zijn alle diensten opgenomen in een aanbod dat door de entiteiten kan afgenomen worden Dit is echter niet gratis. Elke entiteit kan autonoom beslissen welke diensten hij aanbiedt aan zijn ambtenaren. versie 19012015

Plaatsonafhankelijk werken Op kantoor (de standaardlocatie) Op een andere plek In de satellietkantoren Thuis of op een andere plek Ondersteuning ICT Informatiebeheer

Informatie en archief

Moderne overheidsadministratie veel taken  veel informatieproductie nood aan informatiedelen, samenwerken, digitaal werken snel, efficiënt en klantgericht werken

Belang informatiebeheer? Waarom informatie bewaren? ter ondersteuning van de bedrijfsvoering (management) ter voldoening aan regelgeving (compliancy) ter verantwoording (accountability) ter handhaving van rechten (vindication) erfgoed

Belang informatiebeheer? Waarom goed beheren? snel de correcte informatie terug vinden efficiënt en klantgericht kunnen werken openbaarheid van bestuur, archiefdecreet

Het Nieuwe werken en informatiebeheer altijd en overal aan de nodige informatie kunnen (‘slim’) digitaliseren werkplekdelen  geen opstapeling van ‘persoonlijke’ dossiers

Informatie = beheer(s)baar nood aan gemeenschappelijk klassement (papier + digitaal) nood aan gemeenschappelijk beheer  Het Nieuwe Werken als katalysator om acties te ondernemen voor goed informatiebeheer

Doelstellingen Optimaliseren ruimte Korte termijn  Archief op orde Het Nieuwe werken Middellange termijn  Meer digitaal werken

Korte termijn Minder archiefruimte 5 str. m. per VTE In kaart brengen wat er is dynamisch, semi-statisch, statisch? Hoeveel? Waar? Oplossingen Tijdig (en wettig!) vernietigen https://www.bestuurszaken.be/informatiemanagement/selecteren-en-vernietigen Depot te Vilvoorde voor analoog archief https://www.bestuurszaken.be/informatiemanagement/depot-vilvoorde

Lange termijn Meer digitaal werken Gemeenschappelijk klassement Slimme digitalisering

Optimalisatietraject Nood aan: Voldoende tijd en personeel Coördinatie Betrokkenheid en medewerking

Dienstverlening Werkgroep Informatiebeheer Coachingtraject herhuisvesting Adviesverlening en goede praktijken Depot te Vilvoorde Communicatie Nieuwsbrief Website Yammer

Algemene hulplijnen www.bestuurszaken.be/informatiemanagement informatiemanagement@bz.vlaanderen.be www.bestuurszaken.be/yammernetwerk-informatiemanagement-vlaamse-overheid yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid

Copyright illustraties Digital Preservation Business Case Toolkit http://wiki.dpconline.org/ Michael Young, the Noun Project

Tijdsonafhankelijk werken Infosessie vakbonden – 26-01-2016

Tijdsonafhankelijk werken Twee deeltoepassingen: 1. Werken zonder tijdsregistratie 2. Flexibele werkuren: Niet gebonden aan werkrooster

1. Werken zonder tijdsregistratie Streefdoel: prikplicht afbouwen Zonder prikklok zijn er ook dagen waarop een personeelslid langer kan werken of korter en dagen waarop die extra uren niet gewerkt of juist ingehaald worden => daarvoor is geen prikklok nodig

2. Flexibele werkuren Tijdsonafhankelijk werk = Personeelslid is niet gebonden aan werkrooster Niet de uren waarop gewerkt wordt zijn van belang, wel de resultaten => prestatiebeoordeling Wel werken op uren die voor werken geschikt zijn Zelfde rechten en plichten op vlak van: Arbeidsvoorwaarden => geen bijkomende kosten werkbelasting en arbeidsduur prestatienormen en ontwikkelingsmogelijkheden  

2. Flexibele werkuren Niet enkel voor sommigen… Wel afsprakenkader rond bereikbaarheid en beschikbaarheid Samen de continuïteit van de dienstverlening garanderen Zorgen voor de bereikbaarheid van de dienst Zelfroosteren kan een mogelijkheid zijn Met afspraken over hoe hierover wordt gecommuniceerd: Wanneer spreekt personeelslid dit af, met wie? Moet er gerapporteerd worden? Zijn er afspraken over bijvoorbeeld invullen van Outlook agenda?

Voorbeeld afsprakenkader AgO Gebaseerd op waarden V.O., vertrouwen, openheid, wendbaarheid, daadkracht Gebaseerd op VPS + arbeidsrecht + welzijnswet Grote principes: Alle functies komen in aanmerking Iedereen werkt volgens nieuw kantoorprincipes Werken op andere locaties: Afspreken waarvoor men naar kantoor komt Middelen volgens het IT-kader Prikken enkel nog op vrijwillige basis Geen compensaties voor(afbouwen van) prikklokuren Geen financiële compensaties voor PTOW Voorstel: werkuren: 6u – 20u => vraagt aanpassing bepalingen arbeidsreglement Te verfijnen in afdelingen, teams, functies, individueel: o.a. servicetijden

Wat met de prikklok? Praktijkcase GO! Katrien Cnudde Wat met de prikklok? Praktijkcase GO!

Verhuis naar Huis van het GO! 1 januari 2014 Werken@GO! Anders werken Het nieuwe werken PTOW

Cultuuromslag

Werken@GO!

Weg met de prikklok!? draagvlak Brainstorm binnen het team HRM Analyse van de huidige situatie Wat als? Voordelen? Nadelen? Aandachtspunten? Informeel in dialoog met de vakorganisaties Stuurgroep Huis van het GO! (incl. management) Informeel overleg met de vakorganisaties draagvlak

Akkoord > Compromis 1 prikklok Afbouw tijdsregistratie Op vrijwillige basis Bezorgdheden – Aandachtspunten HRM Management Vakorganisaties Personeelsleden

Uitgangspunt Werktijdregeling in onderling overleg met de leidinggevende bepalen, op niveau van het team keuze om al dan niet te stoppen met tijdsregistratie Prikkers: variabele werktijdregeling met stam- en glijtijden alles bleef zoals het was Niet-prikkers: variabele werktijdregeling in onderling overleg stam- en glijtijden richtinggevend – afspraken op niveau van team verzekeren servicetijd op niveau van dienst/team

Van controle Naar vertrouwen Wederzijds vertrouwen Van regels Naar afspraken

CHARTER Personeelsleden die op vrijwillige basis stoppen met prikken ondertekenden een charter Kader en doelstellingen “Werken@GO!” Verwijzing naar bestaande kaders VPS Arbeidsreglement > keuze, vrijwillig Deontologische code Afsprakenkader Vlimpers (update) Bijkomende afspraken op teamniveau Link naar waarden / beoogde cultuur, gedrag

Arbeidsreglement - werktijdregeling 38u/week werktijdregeling in onderling overleg, duidelijke afspraken stamtijden en glijtijden richtinggevend servicetijd garanderen op niveau van de dienst/team kwaliteit dienstverlening garanderen, continuïteit aanvraag van en communicatie vooraf over afwezigheden en verloven procedure bij ziekte onveranderd (voor 10u verwittigen)

Afsprakenkader Vlimpers belang van registratie afwezigheden in Vlimpers met oog op correct dossierbeheer afwezigheden (halve en volledige dagen) consequent in Vlimpers aanvragen/invoeren (cfr tellers, maaltijdcheques, rapportering) verantwoordelijkheid van de personeelsleden verantwoordelijkheid van leidinggevenden en secretariaten (aanspreekpunten)

Deontologische code integer werken volgens de waarden van (de Vlaamse overheid en) het GO! en hoe vertalen naar de dagdagelijkse werkpraktijk open gesprekscultuur die bijdraagt tot betere afspraken en een snellere detectie van knelpunten en mogelijke risico's integriteit toetsen en volgen voorbeeldfunctie gebaseerd op waarden en waardegebonden competenties: Loyaliteit en samenwerken Betrouwbaarheid: correct en consequent handelen Klantgerichtheid Objectiviteit Zorgvuldig beheer van middelen Spreekrecht en spreekplicht

Bijkomende afspraken alle afwezigheden/vergaderingen/werkzaamheden worden in de outlookagenda genoteerd (planning, opvolging, transparantie…), agenda’s worden maximaal gedeeld (bereikbaarheid) zodat de leidinggevende en de collega’s altijd op de hoogte zijn bij afwezigheid wordt steeds een afwezigheidsbericht aangemaakt in outlook met doorverwijzing naar (een) collega(‘s) of generiek mailadres er worden op teamniveau werkafspraken gemaakt rond bereikbaarheid en beschikbaarheid en het garanderen van de dienstverlening naar de klant (service-tijd)

Cultuuromslag

Implementatie Charter gevalideerd op niveau management Overleg vakorganisaties Communicatie & dialoog Personeelsvergadering Infosessies per afdeling (afspraken teams) Intranet – FAQ’s Verschillende instapdata Overgangsperiode (cfr. credituren) Charter ondertekenen Saldo op nul

Stap voor stap Drie instapmomenten

1 september 2013

1 januari 2014

1 januari 2015

Ondersteunende instrumenten Outlookagenda LYNC PLOEG – Vlimpers Talent

Outlookagenda – MS Lync Open en gedeelde agenda’s - transparantie Informatie over beschikbaarheid en bereikbaarheid gelinkt aan outlookagenda Mogelijkheid tot doorschakelen naar voicemail, gsm, ander toestel…

PLOEG – Resultaatgericht samenwerken

Nieuwe accenten Plannen, doelstellingen formuleren Duidelijke resultaatafspraken, duidelijke verwachtingen Cascade van doelstellingen Sterke teams - Samen werken aan teamdoelstellingen Focus op sterktes Waarden Dialoog! Input leveren voor planning Teamoverleg (min. 1x/maand) Opvolgingsgesprek (min. 1x/jaar) Wederzijdse feedback Zelfbeoordeling verplicht – zelfreflectie Opvolgen doelstellingen (Vlimpers Talent)

Afspraken op teamniveau

vertrouwen verantwoordelijkheid vrijheid verbinding

Goeie afspraken maken goede vrienden Een generiek afsprakenkader waar individuele afspraken mogelijk zijn. Communicatie en wederzijdse feedback tussen leidinggevende en medewerker zijn cruciaal. Het is een kwestie van geven en nemen. Afspraken op teamniveau zijn belangrijk, openheid en transparantie, goede samenwerking, kwaliteitsvolle dienstverlening, respect en vertrouwen, engagement en verantwoordelijkheid Goeie afspraken maken goede vrienden

Panelgesprek Plaats- en tijdsonafhankelijk werken (moderator: Guy Geerens, Kind & Gezin) Panel: Els Cornelis, GDPB Ivo Francis, AgODi Xavier Suykens, HFB Koen De Lange, AgO Gerda Serbruyns, AgO

Vragen en antwoorden Nog vragen ? Stop ze in de vragenbox Stel ze aan de experten tijdens de netwerklunch. Antwoorden ! In het document Veel gestelde vragen https://www.bestuurszaken.be/faq-ptow Link in de powerpointpresentatie. Verslag infosessie: https://www.bestuurszaken.be/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken - Powerpoint en veel gestelde vragen worden doorgestuurd aan vakorganisaties centraal voor verdere verspreiding.

Conclusies PTOW: Gedeelde verantwoordelijkheid werkgever / werknemer Vakbonden als partners

Basisdocumenten Visienota HNW - Omzendbrief PTOW + toolbox PTOW: http://www.bestuurszaken.be/het-nieuwe-werken-hnw - Omzendbrief PTOW + toolbox PTOW: http://www.bestuurszaken.be/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken - Info welzijn: https://www.bestuurszaken.be/nieuws/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken-welzijn - Veel gestelde vragen: https://www.bestuurszaken.be/faq-ptow

Ondersteuningsaanbod AgO Business Behaviour Bytes Bricks = Ondersteuning op maat te maken van elke entiteit, uitgaande van het feit dat elke entiteit binnen de VO op een verschillend maturiteitsniveau staat.

Toolbox Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken Doelstellingen: tweedelijnsondersteuning bieden aan entiteiten om hier zelf projectmatig mee aan de slag te gaan. Inhoud: - groepering van bestaande, aan te passen en nieuw te ontwikkelen instrumenten en tools op het vlak van personeels- en organisatieontwikkeling die kunnen ondersteunen bij plaats- en tijdonafhankelijk werken. inspirerende praktijkvoorbeelden. https://www.bestuurszaken.be/toolbox/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken

Tool: ptow: voor welke functies / taken ? TELEWERKBAARHEIDSKWADRANT Hoe invullen ? - lijst je taken op of plak ze op post-its - noteer ze in een van de 4 vakken. - de taken in de rechterboven/onderhoek (alleen / niet op kantoor) komen in aanmerking voor plaatsonafhankelijk werken. TAKEN: ALLEEN KANTOOR NIET OP KANTOOR SAMEN

Tool: (nieuwe) werkplekspel Simulatie open kantooromgeving; discussie over situaties ivm plaats- en tijdonafhankelijk werken Informatief, oriënterend, sensibiliserend Doel: Informeren over plaats- en tijdonafhankelijk werken Opmaak afsprakenkaders Beter werken in nieuwe kantooromgeving …

Opleidingen: resultaatgericht werken Voor medewerkers: -Kwaliteitsvol communiceren met je leidinggevende (PLOEG) -Train je collega (TJC): gebruik sociale media. -Opleiding in open aanbod : Modern timemanagement en slimmer werken -Ontwikkeltraject, in house : Efficiënter werken in teams: hoe ervoor zorgen dat we als team onze werkefficiëntie kunnen verhogen. - Timemanagement en slimmer werken: Een intensieve 1-daagse training , boordevol praktische tips en technieken waarmee je direct aan de slag kunt, met een persoonlijke coaching op de werkplek, achteraf en onbeperkte follow up. Meer informatie: www.bestuurszaken.be/vormingsweb

Opleidingen: resultaatgericht werken Voor leidinggevenden: -Coachend leidinggeven: Het coachproject binnen de Vlaamse overheid heeft als voornaamste doel het versterken van leiderschap binnen de Vlaamse overheid. Meer informatie: www.bestuurszaken.be/coaching -Workshop: outputgericht leidinggeven: heldere opdrachten formuleren, met duidelijke doelen en criteria, zodat dit duidelijkheid, eigenaarschap en uitdaging creëert bij uw medewerker. -Workshop prestatiemanagement: Prestatiemanagement (PLOEG) is gericht op motivatie, sturing en ontwikkeling van medewerkers om resultaten te boeken en vormt dus de basis van goed leiderschap. De opleiding kan op vraag ‘in-house’ georganiseerd worden, met extra aandacht voor HNW Meer informatie: www.bestuurszaken.be/vormingsweb

Tools: Organisatieontwikkeling (1) Toolbox Innovatieve ArbeidsOrganisatie (IAO): Advies en projectmatige ondersteuning bij de omschakeling naar een IAO en het creëren van actieve jobs. www.bestuurszaken.be/toolbox/toolbox-innovatieve-arbeidsorganisatie-iao Toolbox Organisatiecultuur /waarden: www.bestuurszaken.be/toolbox/organisatiecultuur Toolbox projectmanagement: www.bestuurszaken.be/toolbox/projectmanagement

Tools: Organisatieontwikkeling (2) Toolbox Personeelsplannen/pep: www.bestuurszaken.be/toolbox/toolbox-personeelsplan-pep Toolbox Functiefamilies en functieclassificatie: www.bestuurszaken.be/toolbox/functiefamilies-en-functieclassificatie Toolbox Belanghebbendenmanagement (BHM): www.bestuurszaken.be/toolbox/belanghebbendenmanagement

PTOW-ondersteuning op maat Voor de implementatie van de omzendbrief in uw eigen entiteit biedt AgO advies en ondersteuning: afhankelijk van de noden van uw entiteit kan de PTOW-projectleider bij AgO terecht voor een klankbordgesprek of advies over een traject op maat.

Vervolgtraject PTOW Initiatieven PTOW 2016: IT-nota PTOW: voorzitterscollege (agendering februari 2016) PTOW-deelnetwerken voor HR-specialisten: - Tijdsonafhankelijk werken (eind april 2016) Is onze cultuur er klaar voor ? (mei / juni. nog niet gepland) … - Voorbereidende trajecten: VAC Brussel Consciencegebouw - …

Boudewijngebouw balkon 2 midden en 2 rechts