GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Welkom bij Leefstijl.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Onderwijspsychologie
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Een bewegingsbeleid op school
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Actieonderzoek instructietafel.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Dossier Empowerment.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Huidige situatie SPOLT 1.Bijzondere (R.Kath.) scholen: 14 1.Speciaal Basisonderwijs: 1 school 1.Concurrentie in de grensstreek.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Het zorgcontinuüm.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988

GRENZEN BIJ INTEGRATIE NAAR HET BASISONDERWIJS  Ouders geven antwoord  Kind moet gelukkig zijn  Geen bescherming voor moeilijke ervaringen

GRENZEN BIJ INTEGRATIE NAAR HET BASISONDERWIJS Voorwaarden voor geluk  Voldoende sociale aansluiting met klasgenoten  Geen sociaal isolement  Speciaal onderwijs  Kind mag geen storend element zijn voor klasgenoten

GRENZEN BIJ INTEGRATIE NAAR HET BASISONDERWIJS Cognitieve ontwikkeling  Belangrijk element  Zelfde niveau op vlak van sociale vaardigheden  Niet haalbaar?  ML-school  Vooruitgang op vlak van intelligentie, anders sociaal-emotionele problemen

ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS  Verschillende perspectieven waarop ouders vraag benaderen  Functie van de school als opvoedingsinstituut  Functie van de school als leerinstituut

ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven Functie van de school als opvoedingsinstituut  Leren omgaan met mensen met een beperking  Niet verantwoord leerlingen met beperking uit te sluiten  Enkele voorwaarden: kleinere klassen en extra inzet leerkrachten

ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven Functie van de school als leerperspectief  Vaardigheden aanleren  2 manieren om op gespannen voet te staan

ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven Functie van de school als leerperspectief  Vaardigheden aanleren  2 manieren om op gespannen voet te staan

ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven  1 e manier:  Aantal voorwaarden voor het zinvol is  Specifieke therapieën en omgeving  Met huidige situatie onmogelijk, maar valt te organiseren

ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven  2 e manier:  Staat kind met belemmering in de weg van kind zonder?  Storen gedrag  Extra behoefte zorg