GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988
GRENZEN BIJ INTEGRATIE NAAR HET BASISONDERWIJS Ouders geven antwoord Kind moet gelukkig zijn Geen bescherming voor moeilijke ervaringen
GRENZEN BIJ INTEGRATIE NAAR HET BASISONDERWIJS Voorwaarden voor geluk Voldoende sociale aansluiting met klasgenoten Geen sociaal isolement Speciaal onderwijs Kind mag geen storend element zijn voor klasgenoten
GRENZEN BIJ INTEGRATIE NAAR HET BASISONDERWIJS Cognitieve ontwikkeling Belangrijk element Zelfde niveau op vlak van sociale vaardigheden Niet haalbaar? ML-school Vooruitgang op vlak van intelligentie, anders sociaal-emotionele problemen
ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven waarop ouders vraag benaderen Functie van de school als opvoedingsinstituut Functie van de school als leerinstituut
ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven Functie van de school als opvoedingsinstituut Leren omgaan met mensen met een beperking Niet verantwoord leerlingen met beperking uit te sluiten Enkele voorwaarden: kleinere klassen en extra inzet leerkrachten
ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven Functie van de school als leerperspectief Vaardigheden aanleren 2 manieren om op gespannen voet te staan
ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven Functie van de school als leerperspectief Vaardigheden aanleren 2 manieren om op gespannen voet te staan
ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven 1 e manier: Aantal voorwaarden voor het zinvol is Specifieke therapieën en omgeving Met huidige situatie onmogelijk, maar valt te organiseren
ZINVOLHEID INTEGRATIE BASISONDERWIJS Verschillende perspectieven 2 e manier: Staat kind met belemmering in de weg van kind zonder? Storen gedrag Extra behoefte zorg